۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۵
کد خبر: ۲۵۱۶۴۲
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

فضائل و مناقب حضرت زهرا برای ما قابل درک نیست

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این‌که شناخت حضرت زهرا(س) و فضائلی که در روایات برای ایشان بیان شده، برای ما قابل فهم و درک نیست، گفت: ما روایاتی درباره حضرت زهرا(س) داریم که اگر سال‌ها دروس خارج اجتهادی پیرامون این روایات گذاشته شود، بحث به انتها نخواهد رسید.
سوگواره شعر فاطمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در سوگواره شعر فاطمی(محبوبه خدا) که در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان این‌که قم مفتخر به داشتن سرمایه‌های بزرگی در شعر آیینی است،‌ اظهار داشت: باید همه ما از قریحه‌های خدادای که پروردگار به چهره‌های ارزنده شعر آیینی عنایت کرده، بهره مند شویم.


وی با تأکید بر این‌که شناخت حضرت زهرا(س) و فضائلی که در روایات برای ایشان بیان شده، برای ما قابل فهم و درک نیست، گفت: ما روایاتی درباره حضرت زهرا(س) داریم که اگر سال‌ها دروس خارج اجتهادی پیرامون این روایات گذاشته شود، بحث به انتها نخواهد رسید.


آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که ما قبل از توجه به مصائب حضرت زهرا(س)، باید دنبال فضائل ایشان باشیم، ابراز کرد: حرف ما با جاهلان، نابخردان و کسانی است که فاطمه زهرا(س) را در حد یک دخت نبی می‌بینند؛ روایات فراوانی از پیامبر اسلام در مدح و منقبت حضرت زهرا(س) وجود دارد که در کتب اهل سنت نیز به آنها اشاره شده است.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد:‌ ما نمی‌توانیم نسبت به چنین شخصیتی با این همه فضائل که درک آن برای ما ممکن نیست، بی تفاوت باشیم چون در این صورت خسارت عظمایی بر بشریت متحمل خواهد شد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت برپایی هرچه بهتر و با شکوه تر مجالس فاطمی تأکید کرد و افزود:‌ این جلسات باید هرچه بیشتر ما را به حضرت زهرا(س) نزدیک کند و در این بین نقش شعرای آیینی بسیار حایز اهمیت است.


وی خاطرنشان کرد: هر وقت آقای سازگار نزد مرحوم حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی شعر می‌خواند، مرحوم والد می‌فرمود؛ من هرچه فکر می‌کنم این اشعار غیر از عنایت خدا هیچ چیزی دیگری نیست.


آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این‌که شعرای آیینی از عنایت ویژه الهی بهره می‌برند، گفت: شعرای آیینی این عنایت ویژه الهی را مصروف در فضائل و مصائب اهل بیت(ع) کنند.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایت پیامبر(ص) «خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ الْأَرْضُ وَ السَّماء»، ابراز کرد:‌ اگر فاطمه نبود آسمان و زمین و جن و انس نیز نبودند؛ ‌حقیقت فاطمه در کلمات رسول اکرم است و ما باید خود را به این حقیقت نزدیک کنیم.


وی با بیان این‌که ما تا اهل بیت(ع) را نشناسیم، نمی‌توانیم خدا را بشناسیم، گفت: فاطمه شناسی جزء سلسله علل خدا شناسی است، این اعتقاد ما و مبتنی بر آیات و روایات است.


آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: این جلسات برای خدا شناسی و برای رسیدن به خدا است و تعابیری که در زیارت جامعه وجود دارد دلیلی بر این مدعای ما می‌باشد.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به روایتی بیان کرد: پیامبر به سلمان فرمودند: «یا سلمان خلقنی اللَّه من صفوة نوره و دعانی فأطعت، و خلق من نوری علیّاً فدعاه فأطاعه و خلق من نوری و نور علی فاطمة فدعاها فأطاعته»؛ ما به چنین مخلوقی که خلقت او در مقدمه تمام خلائق و همراه با نور رسول خدا و امیر مؤمنان(ع) است، افتخار می‌کنیم و برای چنین فردی عزاداریم.


وی تأکید کرد: به واسطه همین روایات، کافی است که بگوییم فاطمه زهرا(س) نیز همچون ائمه(ع) ولایت تکوینی دارند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مقام شفاعت حضرت زهرا(س) در روز قیامت، گفت: آن روزی که منادی در روز قیامت ندا می‌دهد «یا حبیبتی» هر چه می‌خواهی بگو تا عطا شود و تو شفاعت هر کسی را بکنی قبول می‌شود، حضرت زهرا(س) می‌فرماید: خدایا من شفاعت شیعه خود و شیعه ذریه و محب خود و محب ذریه خود را می‌خواهم.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که هر سال فاطمیه باید با شکوه تر از سال قبل باشد، اظهار داشت: این که مراجع بزرگ ما فریاد زدند و می‌زنند نسبت به فاطمیه توجهات بیشتری شود به خاطر این است که مبادا با غفلت و کم توجهی نتوانیم از این سرمایه بزرگ بهره مند شویم.


وی در پایان ابراز کرد: هر سال باید کتاب‌های متعدد درباره فضائل، مناقب و اشعار فاطمی وارد میدان شود تا همه بتوانند از آنها استفاده کنند./927/پ202/ش

ارسال نظرات