۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۲۵۲۳۲۹
در نشست «موسیقی، مبانی دینی و سیاستگذاری» مطرح شد؛

تأکید بر اصول و انعطاف شرع در برابر مسائل سیال فرهنگی

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فرهنگ و هنر مرکز موضوع شناسی احکام گفت: از مهم‌ترین مسائل جذب حداکثری است که مدنظر شارع است، همچنین تأکید بر اصول و انعطاف در برابر فروع و مسائل سیال فرهنگ است.
نشست آزادانديشي «موسيقي، مباني ديني و سياستگذاري» حجت الاسلام و المسلمين بيات
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا٬ حجت الاسلام والمسلمین حجت الله بیات، مدیر گروه فرهنگ و هنر مرکز موضوع شناسی احکام فقهی، امروز در نشست موسیقی، مبانی دینی و سیاستگذاری که در دفتر مرکزی خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به کاربردهای مختلف موسیقی گفت: رهبر معظم انقلاب امسال موضوع فرهنگ را بیان کردند و حال که در لحظات پایانی سال هستیم پر واضح است که در شناخت ویژگی ها و عناصر فرهنگ٬ کار شایسته و بایسته ای در سطح این نامگذاری صورت نگرفته است.
 
مدیر گروه فرهنگ و هنر مرکز موضوع شناسی احکام فقهی ادامه داد: موضوع فرهنگ مقوله پیچیده ای است که آن را به موارد مختلفی تشبیه کرده‌اند؛ اما رهبر معظم انقلاب در تعبیری می‌فرمایند «فرهنگ چیزی است که من جانم را فدایش می کنم» پس فرهنگ چیزی مانند ناموس است که باید از آن به بهترین شکل مراقبت و محافظت کرد.
 
حجت الاسلام والمسلمین بیات اظهار داشت: باید بدانیم که از مهم‌ترین مسائل جذب حداکثری است که مد نظر شارع است؛ اصل بعدی تأکید بر اصول و انعطاف در برابر فروع و مسائل سیال فرهنگ است.
 
وی تصریح کرد: بعضی اصول فقهی می‌توانند راهگشای ما در زمینه‌های مختلف باشند؛ گاهی اوقات آیات قرآن حکیم به ما تشر می زند چرا بعضی چیزها را بی دلیل حرام می کنید.
 
مدیر گروه فرهنگ و هنر مرکز موضوع شناسی احکام فقهی گفت: با این نگاه باید به سراغ این مسائل برویم و سعی داشته باشیم افزون بر حل منطقی این مسائل به جذب حداکثری و استفاده صحیح از فقه فکر کنیم.
 
شفاف سازی مسأله موسیقی نیازمند ارتباط علمی علمای دین و هنرمندان
 
در ادامه حجت الاسلام حسین سالک، عضو مرکز موضوع شناسی احکام فقهی، در این نشست به جدایی بین اهالی هنر و علما اشاره کرد و گفت: مراجع دینی هنرمندان را به خاطر ظواهرشان و عدم تناسب آن‌ها با ظواهر مطلوب شرع جدای خود می‌دانند و از آن سو هنرمندان نیز افراد فعال در حوزه فقاهت را با خود متناسب نمی‌بینند و این باعث جدایی بین هنرمندان و فقها شده است.
 
عضو مرکز موضوع شناسی احکام فقهی ادامه داد: یکی از مشکلات از آنجا شروع شد که کسانی که به عنوان کارشناس مذهبی در دسترس هنرمندان بودند آن پختگی و سواد لازم را برای شناساندن مبانی دینی نداشتند و نتوانستند رابطه خوبی بین این دو قشر از جامعه برقرار سازند.
 
حجت الاسلام سالک انتقال درست مطالب بین علما و هنرمندان را بسیار مفید ارزیابی کرد و ادامه داد: ما باید به زبان موسیقی و اهالی هنر ملاک‌های فقهی را بیان کنیم تا هنرمندان منظور مراجع را دریابند.
 
گفتنی است، نشست موسیقی مبانی دینی و سیاستگذاری صبح امروز در دفتر مرکزی خبرگزاری رسا با حضور حجج اسلام والمسلمین ریاحی، بیات و سالک؛ کارشناسان دینی و موسیقی و پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد. /836/پ202/س
ارسال نظرات