۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۲
کد خبر: ۲۵۳۱۰۴
استاد حوزه علمیه:

دین داری مایه آرامش، امیدواری و عملیاتی کردن اخلاق است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مشهد با تبیین سبک زندگی دینی در حرم مطهر رضوی دین داری را مایه آرامش، امیدواری و عملیاتی کردن اخلاق عنوان کرد.
حجت الاسلام قاسم بابانيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام قاسم بابانیا، استاد حوزه علمیه مشهد شب گذشته در حرم مطهر رضوی با تبیین سبک زندگی دینی، گفت: خداوند در بین تمام موجوداتی که آفریده به انسان قدرت تعقل داده است و کرامت انسان در همین فکر و اندیشه اوست.


وی با اشاره به نقش مهم دین در زندگی فردی و اجتماعی انسان، گفت: دین داری مایه آرامش، امیدواری و عملیاتی کردن اخلاق است که نماز به عنوان ستون دین از مصادیق آرامش است.


سخنران حرم رضوی با اشاره به تقسیم بندی موجودات عالم در بیان امام صادق(ع) افزود: خداوند به ملائک عقل بدون شهوت، به انسان ها عقل و شهوت و به حیوان غریزه یا همان شهوت داده است؛ انسان اگر نفس و شهوتش را مهار کند بالاتر از ملائکه قرار می گیرد و شخصیت وجودی انسان این مقام را پیدا می کند که خلیفة الله و جانشین خدا روی زمین شود.


حجت الاسلام بابانیا تصریح کرد: انسان اگر نتواند شهوتش را مهار کند در زندگی دچار انحرافاتی می شود و این انسانی که دارای این همه کرامت است به تعبیر قرآن به جایی می رسد که بدتر از چهارپا می شود.

 

وی گفت: به بیان امیرالمؤمنان علی(ع) این افراد دارای صورت انسانی اما قلب حیوانی هستند؛ همچون هیتلر، صدام، بوش، اوباما و معاویه که نتوانستند بر هوای نفس خود غالب شود، از این عالم خاکی خود را به عالم بالا ببرند و خوار و ذلیل و پست می شوند.


استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: انسان با فکر، اندیشه، تأمل، تدبیر و تعقل بالا می رود و بزرگ می شود، به روایت پیامبر(ص) «جوانی شعبه ای از دیوانگی است» البته جوانی که فکر و اندیشه ندارد و راه و رسم زندگی را فراموش کرده است.


وی با بیان این که فطرت و سرشت انسان خداجو است، ابراز کرد: اگر انسان زندگی خود را براساس دین پایه گذاری کند، محور زندگیش باور و اعتقادات دینی باشد نقش و تأثیر آن را در زندگی می بیند و به مقامات عالی می رسد.


حجت الاسلام بابانیا با اشاره به معنای دین اظهار کرد: دین در لغت به معنای «حساب و جزا» و «حسابگری» است؛ منظور از دیان در این عبارت دعای جوشن کبیر «یا حنّان یا دیّان» حسابگر بودن خدای متعال است.


وی تصریح کرد: دین در اصطلاح معجونی از آموزه های دینی در خصوص اعتقادات، باورها، اخلاق و عمل انسان است که انبیا و پیامبران الهی آورده اند و همان اسلام است که انسان باید در برابر خداوند تسلیم شود./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات