۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۲۵۵۳۱۴

گزارش سفر عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده به اندونزی

خبرگزاری رسا ـ خانم علاسوند عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده چندی پیش طی سفری به اندونزی ضمن دیدار با دانشجویان و برخی شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی به سخنرانی در جمع آنان پرداخت.
خانم فريبا علاسوند
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، اندونزی بزرگترین کشور اسلامی است با مردمی خوشخو، ملایم ، علاقه مند به جمهوری اسلامی با کمترین حساسیت بر روی شیعه و با حداکثر زنان محجبه و خانواده‌های مستحکم. در این کشور بیش از 40000 دانشگاه اسلامی اعم از دولتی و غیر ودولتی فعال است که خود بنیه مذهبی این کشور را تامین می کند افزون بر آن مدارس قرآنی و دینی زیادی در این کشور به آموزش کودکان و نوجوانان می‌پردازند در عین حال وجود فقر خطر بزرگی است که زمینه فعالیت گروههای تکفیری و جریان وهابیت را در این کشور ایجاد کرده است. سوءاستفاده از فقر مردم و ایجاد گروههای ضد شیعه که فعلا چندان محسوس نیست ظرفیت مورد نظر برای دشمنان اهل البیت است که اینجانب با نمونه ای از مواجهه آنها در دانشگاه حسن الدین برخورد کردم. سمینار آنجا بنا به گفته خانم فطری از برگزارکنندگان مورد تهدید قرار گرفت زیرا این سمینار به همت دانشجویان شیعه برگزار گردید اگر چه از هشت دانشگاه دیگر برای مشارکت دعوت به عمل آمد. در پایان سمینار دانشجویی اعتراض کرد مبنی بر این که فقط ایران نیست که اسلام را اجرا می‌کند بلکه عربستان سعودی نیز اسلام را اجرا می کند. پاسخ بنده به این دانشجو که اسلام عربستان به زن اجازه رانندگی هم نمی دهد ولی اسلام در ایران موجب پیشرفتهای متعدد زنان شد (همزمان اسلایدهای متعددی از حضور بانوان ایرانی در مشاغل نمایش داده شد) با استقبال و سوت و کف حضار اعم از شیعه و سنی مواجه شد. این واکنش نشان می‌دهد تعصب مذهبی در میان دانشجویان اندونزی چندان وجود ندارد و فضا برای فعالیت مثبت، مؤثر و علمی بسیار باز است. سؤالات و مداخلات دانشجویان و اساتید حاکی توجه کامل آنها به مباحث و تیزبینی در حوزه مباحث زنان، اهمیت مسایل زنان در هر کشور و ضرورت طرح نگرش اسلامی- شیعی در این موضوع است. در ادامه خلاصه‌ای از جلسات در سفر مذکور که با حمایت مشفقانه ریاست محترم مرکز مدیریت خواهران جناب حجت الاسلام و والمسلمین حاج آقای جمشیدی صورت گرفت ارائه می‌شود.

به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س)؛

با حمایت رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ا، توسط دانشگاه حسن الدین و همکاری مؤسسه دفاع از حقوق بشر شهر ماکاسار اندونزی صورت گرفت:

همایش علمی "زن، جامعه و سیاست بین الملل"

صبح روز پنجشنبه، 20/1/1394 نشست علمی "زن، جامعه و سیاست بین الملل" در دانشگاه حسن الدین ماکاسار:

با حمایت رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در جاکارتا، توسط این دانشگاه و با همکاری مؤسسه دفاع از حقوق بشر، اینجانب فریبا علاسوند عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده، در سمینار فوق الذکر شرکت و به ارائه سخنرانی و پاسخ به پرسشهای حاضران پرداختم. این سمینار با حضور معاون شهردار ماکاسار، رئیس دانشگاه ساوِری گادینگ (قدیمی ترین دانشگاه در سولاوسی و منشأ پیدایش دانشگاه های بزرگ اندونزی مانند دانشگاه حسن الدین شهر ماکاسار و ایرلانگا شهر سورابایا)، اساتید دانشگاه و دانشجویان، برگزار گردید.

پس از قرائت قرآن، ابتدا خانم فطری، رئیس کمیته برگزاری و عضو مؤسسه دفاع از حقوق بشر از تمام کسانی که در برگزاری این نشست سهم دارند، مانند رئیس دانشگاه حسن الدین، مؤسسه دفاع از حقوق بشر و رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران که از سخنران ایرانی دعوت به عمل آورد و همچنین از دانشجویان و مدعوین حاضر، تشکر کرده و افزود: زن یکی از مخلوقات خداوند متعال است که از رحم او تمدن بشر پیدا شد. زن می تواند نقش مهم و فعالی در کلیه زمینه های زندگی ایفا نماید. با توجه به مهربانی، لطافت و احساسات او، می تواند اساس تمام فعالیت ها را عشق و صلح قرار دهیم و درگیری و تجاوز به حداقل رسانده شود و جامعه مطلوب همه انسان به وجود آید.

سپس آقای دکتر شمس الرِجال، معاون شهردار ماکاسار طی سخنانی اظهار داشت: از چنین نشستی تقدیر می نمایم، چرا که این موضوع، موضوعی مهم و استراتژیک در طول زمان می باشد. از سوی دیگر در چنین همایشی فرهنگ و ارزش های محلی مطرح و سبب آشنایی نسل جوان می گردد. زن می تواند نقش های زیادی داشته باشد که مهمترین آن نقش همسری و مادری در خانواده است. تأکید بر نقش همسری و مادری باعث می‌شود از حقوق زن محافظت گردد.

او سپس برنامه سمینار بین المللی را با آرزوی موفقیت و دستیابی به نتایج مثبت و اجرایی، افتتاح نمود.

این سمینار ابتدا با سخنرانی آقای دکتر محمد علوی رحمان، استاد دانشگاه و چهره فرهنگی منطقه سولاوسی جنوبی آغاز گردید وی مقاله خود را با عنوان"وضعیت تمدن و دموکراسی" ارائه داد و ابراز داشت: وضعیت تمدن را می توانیم چنین توصیف نماییم: 1) جهان کنونی جهان در حال گذاری است که همه چیز در آن به سرعت می گذرد، 2) جهان دچار خشونت است، 3) گسترش خشونت به ضعف سنت و زندگی اجتماعی منجر می شود، 4) شوک تمدنی جدید در عرصه فقر، به گروه زنان و کودکان، به ویژه در کشورهای دچار جنگ و درگیری، اثر می گذارد.

در ادامه به بحث شوک هویت فرهنگی پرداخت و ابراز داشت: جهانی شدن به عنوان جریان اصلی توسط قدرت نوآوری جدید ارتباطات، حمل و نقل و اینترنت به حرکت در می آید و در این میان سنت به عنوان راهنمای زندگی مشترک اتخاذ نشده و لذا آدمیان به تشکیل گروه های هویتی می پردازند. و بنابراین، ارتباطات اجتماعی ضعیف می گردد و به جای آن تصمیم شخصی و گروهی مقدم می شود. ایشان در ادامه سخنان خود به تأثیر تکنولوژی در تضعیف ارتباطات رو در روی انسانی پرداخت.

وی در خصوص مسایل زن به 12 عرصه نگران کننده مطرح در سند پکن در سپتامبر 1995 که به شرح زیر است، اشاره نمود: 1) زن و فقر، 2) آموزش و کارآموزی برای زن، 3) زن و بهداشت، 4) عقب ماندگی زن، 5) زن و درگیری مسلحانه، 6) زن و اقتصاد، 7) جایگاه زن در قدرت و تصیم گیری، 8) مکانیزم سازمانی جهت پیشرفت زن، 9) حقوق بشر، 10) زن و رسانه، 11) زن و محیط زیست، 12) دختر بچه‌ها.

او ادامه داد: «با وجود این اسناد در تمام جهان خشونت و آثار فقر برای زنان همچنان ادامه دارد و ما باید بدانیم چه فرصت هایی را به عنوان راه حل باید ایجاد نمود؟» موارد ذیل در سخنرانی ایشان پیشنهاد گردید: «1) گفتگو و تبادل تجربیات، 2) ارائه استدلال چون که ایمان و ارزش بدون استدلال، معنی ندارد، 3) ردیابی به الگوی فلسفه جهت کشف دانش جدید که این الگو به عنوان یک استراتژی توانمندسازی، استراتژی تقویت، و یا استراتژی همزیستی مشترک در فضاهای فرهنگی در آید».

سپس اینجانب به ارائه مطالب تحت عنوان "دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران درباره زنان با الهام از فرهنگ فاطمی" پرداخته و ابراز داشتم: در ابتدا با توجه به اشاره دکتر علوی رحمان به سند پکن باید بدانیم سازمانهای بین المللی همواره در پی تحمیل شاخص‌های خود به سایر دولت‌ها و ملتها جهت ارزیابی میزان توسعه یافتگی وضعیت زنان هستند. بنابراین همواره این ارزشهای صاحبان قدرت در نهادهای بین المللی است که به سوی سایر کشورها منتقل می‌شود نه بالعکس. حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه می‌فرماید کفار همواره شما را با واحد (و استاندارهای) خود اندازه گیری می کنند: یکیلکم بصاعه. این در حالی است که انتقادهای جدی به این رفتار نهادهای بین المللی وارد است مثل کمی بودن شاخص های توسعه مورد نظر سازمان و جامعه بین الملل، بی توجهی یا کم توجهی به شاخص های کیفی در زندگی زنان مانند آرامش حاصل از حمایت خانواده، تحمیل تحلیلها، تبیینها و راهبردهای غربی به سایر ملل بویژه ملل مسلمان و نادیده گرفتن مزایای احکام اسلامی برای زنان و خانواده، معرفی مذهب به عنوان نماد تبعیض و عقب ماندگی.

پس از انقلاب اسلامی ،جمهوری اسلامی ‌ایران هم‌زمان با تقویت نهاد خانواده به عنوان بخش محوری در در برنامه پیشرفت، ارتقای وضعیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان و دختران را در برنامه‌ریزی، قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری‌های ملی مورد توجه قرار داده است و تلاش‌های مستمر همه دولتها بر جریان‌سازی موضوعات زنان در چارچوب چشم‌اندازها و برنامه‌های دراز مدت قرار دارد.

اگر چه شاخصهای توسعه مد نظر سازمان ملل متحد از نظر ما دچار نواقصی است که ذکر شد اما بر پایه همان شاخص‌ها، زنان و دختران ایرانی پیشرفت برجسته‌ای در حوزه‌های آموزش، پژوهش، علم، کارآفرینی، اشتغال و بهداشت داشته‌اند که علیرغم تحریم‌های یک‌جانبه شدید و بی‌سابقه علیه کشور مان، شاخص توسعه انسانی زنان ایرانی به صورت مستمری ارتقاء یافته و زنان ایرانی به حرکت خود به سوی اهداف از پیش تعیین‌شده ادامه داده‌اند.

سپس به برخی از دستاورهای نظام جمهوری اسلامی درباره زنان و خانواده اشاره کرده و در پایان ایشان به توضیح الگوی اصلی در پیشرفت زنان ایرانی پرداختم: الگوی اصلی در این باره با توجه به آن چه در کلمات رهبران انقلاب اسلامی همواره تبیین شده است قرآن کریم، سنت پاک پیامبر صلی الله علیه و آله و آنچیزی است که در رفتار دختر بزرگوار ایشان حضرت فاطمه زهرا تجلی یافته است. به فعلیت رساندن تمام توانایی‌های انسانی و زنانه در کنار هم از زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها، روشن‌ترین نقطه اندیشه اسلامی را ساخته که برای همه به ویژه زنان قابل تأسی است. ویژگی های مهم رفتاری ایشان را می‌توان این گونه شمرد: 1) جامعیت حضرت در ابراز نقش‌های متعدد و متنوعی که از یک انسان و یک بانو انتظار می‌رود، 2) حضور مؤثر در هر یک ازنقش‌ها و ایفای آن در بهترین شکل ممکن، با رضایت‌مندی از تقسیم طبیعی و حقوقی نقش‌ها، 3) تسلیم در مقابل خلقت و اراده تکوینی خداوند درباره داشته‌ها و نداشته‌ها که امکان تمرکز بر ویژگی‌های انسانی و زنانه را فراهم آورده، آن‌ها را به نقطه قوت شخص تبدیل می‌کند، 4) همراهی و گردن‌سپاری به خواست حضرت امیر به ویژه آن جا که پای رضایت خدا در میان بود.

سپس سرکار خانم دینا سلیمان (چهره برجسته بانو اهل تشیع اندونزی)، نویسنده، کارشناس خاور میانه و فارغ التحصیل فوق لیسانس رشته ارتباطات بین الملل به ارائه مطالب تحت عنوان "زن و جهانی شدن" پرداخت و اظهار داشت: جهانی شدن توسط نیروهای اقتصادی جهانی (شرکت ها) که سود بزرگتر با تسلط منابع اقتصادی در بخش های مختلف جهان، به حرکت در می آید. لذا دو گروه در مقابل جهانی شدن وجود دارد: 1) اقلیتی که سود بیشتری را از پدیده جهانی شدن به خود اختصاص می دهد 2) اکثریتی که استعمار شده این پدیده هستند.

او سپس به مسایل زن پرداخت و ابراز داشت: در حال حاضر بیشترین تعداد فقرا را زنان تشکیل می دهد و 4 اثر منفی از جهانی شدن عبارتند از: 1) پیشرفت اقتصادی تنها برای تحصیل کرده ها و گروهی از طبقه های متوسط به بالا، 2) جهانی شدن یک دسته با لیبرال سازی اقتصادی توسط موسسات مالی جهان مانند بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی حضور پیدا کرده است. و پذیرفتن کمک های مالی از آن مؤسسات شرایط جدید را مانند حذف یارانه نفت و آموزش به وجود می آورد که این امر با نتایج ذیل همراه می شود: 1) مانع زن برای ادامه تحصیل، 2) زن را مجبور به کار جهت تامین خرج زندگی می کند، 3) کار کردن زن در شرایط نامناسب، دستمزد کم و کار سخت، 4) مانع زن برای دریافت خدمات بهداشتی.

او در پایان به فرصت های جهانی شدن و آثار مثبت آن اشاره نمود و ابراز داشت: یکی از آثار مثبت جهانی شدن این است که ارتباطات به آسانی صورت می پذیرد و این امکان را می دهد که جنبش جهانی زنان تشکیل گردد و کارهای زیادی برای دفاع از حقوق زن و به دنبال راه های حل مشکلات می توانند انجام دهند.

سپس جلسه با پرسش های شرکت کنندگان که بیشتر آن در خصوص وضعیت زنان در ج.ا.ایران بود، و پاسخ های سخنرانان به پایان رسید. در این سمینار با توجه به مشارکت فعال دانشجویان و حضور اساتید دانشگاه و ریاست برخی دانشگاههای دیگر که تا انتهای جلسه حضور داشتند دو بار بحث میان اساتید و دانشجویان چرخید.

اهم سؤالات و نکات حضار پیرامون موارد ذیل بود:

مفهوم جنسیت از نظر اسلام، زن و فقر، اسناد مشکلات خانواده به زنان، بیگانه بودن فرهنگ متاثر از gender ، تاثیر دین، آموزش و تربیت بر پیشرفت زنان، ذکر مشکلات زنان در ایران در کنار پیشرفتها، برنامه های ایران برای حل مشکلات زنان
 
به مناسبت میلاد حضرت زهزا (س) و روز زن؛
توسط رایزنی فرهنگی با همکاری دانشگاه علاء الدین اندونزی ؛
برگزاری نشست علمی "زن، وحدت و نگاه به آینده"
صبح روز چهار شنبه 19/1/1394 نشست علمی "زن، وحدت و نگاه به آینده" در دانشگاه علاء الدین ماکاسار:

توسط رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در جاکارتا و با همکاری این دانشگاه ، با حضور اینجانب عضو هیأت علمی مرکز مطالعات زن و خانواده، رئیس دانشگاه، معاون دانشگاه، و رئیس بانوان مسلمان استان سولاویسی جنوبی، برگزار گردید.

در این نشست علمی پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط یکی دانشجویان این دانشگاه، خانم آمره قاسم، ضمن معرفی نماینده ایران گفت : ایران تنها کشور اسلامی است که در همه زمینه های پیشرفت کرده است، مخصوصا در مباحث زنان.از نظر ایشان پیشرفت زنان در موضوع زن و خانواده تحت تأثیر فرهنگ فاطمی است همچنان که در مصر که قطب علمی جهان عرب است این فاطمیون بودند که مؤسسه بزرگ الازهر را با اشتقاق از نام زهرا بنیان نهاده و جریان دانش را در این کشور و در جهان عربی به حرکت درآوردند.

او گفت: هدف از برگزاری این نشست علمی، رفع سوء تفاهم و ایجاد همکاری و تعاون بین ایران و اندوزی می باشد.

سپس دکتر شمس الضحی رئیس انجمن بانوان اندونزی به ایراد سخن پرداخت. او گفت: ارتباط بین ایران و منطقه اندونزی از قرن اول هجری قمری آغاز گردید. ایشان با نقل از جایانیگرات چهره برجسته فرهنگی و تاریخ نویس اندونزی، گفت: یکی از تاثیرات فرهنگی ایران بر اندونزی، وجود 400 کلمه فارسی در زبان اندونزیایی می باشد. اما متاسفانه، رابطه بین اندونزی و ایران به دلیل استعمارگری هلند از بین رفت. خانم دکتر شمس الضحی اظهار امیدواری کرد که رابطه بین ایران و اندونزی هرچه بیشتر تقویت پیدا کند، مخصوصا در زمینه مباحث، مسایل و پیشرفت‌های زنان.

سپس رئیس دانشگاه طی سخنانی اظهار داشت: زن بخش جدا ناپذیر جامعه می باشد. در واقع این زنان هستند که کیفیت یک جامعه را نشان می دهند. یکی از مشکلاتی که زنان در جامعه سنتی با آن مواجه بودند نداشتن فرصت برای یادگیری علم بود. ما باید به زنان فرصت بدهیم تا از ظرفیت های خودشان استفاده کنند.
وی سپس در عبارات طولانی به توضیح آیاتی از قرآن درباره زن و خانواده بویژه مسأله مدیریت خانواده پرداخت. قرائت وی از این آیات شبیه دیدگاه متفکرین شیعه مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری و علامه فضل الله بود. ایشان به روشنفکری در شهر ماکاسار شناخته شده است.

رئیس دانشگاه علاء الدین ماکاسار در پایان سخنان خود اظهار داشت: امیدوارم که زن نقش خود را در وحدت امت و آینده نگری به خوبی ایفا کند.

سپس اینجانب، به ارائه مقاله در خصوص سبک زندگی اسلامی با نگاهی به اصول حاکم بر زندگی زندگی زنان و تبیین پیشرفت های زنان ایرانی در علوم دینی و قرآنی پرداخت.

این موضوع که به پیشنهاد رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران توسط بنده مطرح شد به عنوان راهبرد عملی در راستای وحدت امت اسلامی مورد توجه قرار گرفت. نکات محوری مقاله از قرار ذیل بودند:

یکی از استراتژی‌های مهم برای وحدت اتخاذ ارزشهای اسلامی در رفتار جزی و کلی مسلمانان در دنیاست و در واقع مسلمانان با عمل به این ارزشها به سبک روشن و متمایزی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی دست می‌یابند که آنها را به وحدت رویه می رساند. متاسفانه ما از ابعاد عملی وحدت ساز و بعد هنجاری سبک زندگی اسلامی کمتر توجه کرده ایم و تنها به بحث پیرامون مسایل اعتقادی اکتفا کرده ایم. این در حالی است که عمل به ارزشهایی که ویژگی امت اسلامی هستند بهترین راه وحت بخش برای مقابله با فرهنگ وو سنت و سلطه غربی است. در ادامه به سه اصل: قناعت، پرهیز از مسیر لهوی در زندگی و باور داشت نظام حق و باطل اشاره کرده و سپس به تبیین هر یک از این اصول و آثار روانشناختی آن و پیامد های نادیده انگاری این اصول پرداختم.

نکته دیگر تأکید بر جایگاه خانواده در ایجاد سبک و رویه اسلامی بود. نقطه کانونی در بازتولید سبک‌ها، خانواده است که اساسی‌ترین واولین نهاده‌های ذهنی در محیط آن پدید می‌آیند و رفتارها درونی می‌شوند و سپس نقش همسری و مادری از اولویت های مهم زندگی زنان برشمرد شد.

در ادامه با توجه به پیشرفت های بانوان در عرصه علوم دینی و قرآنی گزارش مشروحی از آمار و ارقام بانوان شاغل به تحصیل در حوزه های علمیه، دانشگاهها و دانشکده‌های علوم قرآنی و حدیثی و پژوهشگاهها و مؤسسات قرآنی ارائه گردید.

 
نشست علمی نخبگان زن اهل تشیع جاکارتا

روز سه شنبه مورخ 18 فروردین 94، در دفتر سازمان اهل بیت اندونزی با جمعی از بانوان نخبه تشیع جاکارتا دیدار و گفتگو کردم. این انجمن که با نام اختصاری ABI شناخته می‌شود از پنج ماه پیش به طور مستقل از مدیریت آقایان در همین انجمن آغاز به کار کرد و اهم فعالیت خود را بر آموزش زنان و افزایش آگاهی های بانوان شیعه قرار داده است. همکاری و مساعدت خوبی میان آنها و سایر سازمانهای غیردولتی زنان در جاکارتا حتی زنان اهل سنت وجود دارد. در این جلسه اهم مشکلاتت زنان اندونزیایی فقر شوهران که گاهی باعث فروش زن و فرزند آنها می‌شود و همچنین کار در خارج از شهر یا کشور شمرده شد. نبود پدران در خانه و در کنار خانواده خود موجب بروز مشکلاتی چند در این کشور است.
 

این سازمان دارای معاونتهای آموزش، پژوهش، فرهنگی و مددیاری است که اعضای آن با علاقه زیاد برای گسترش فرهنگ شیعی فعالیت می کنند. بنا به گفته رایزن فرهنگی جناب آقای دکتر ابراهیمیان در اندونزی تعداد شیعیان مناسکی به یک میلیون هم نمی‌رسد و فقر فرهنگی در این کشور فراوان است. بنابراین سازمانهایی از این دست تاثیر زیادی بر خانواده ها خواهند داشت.

جلسه دیگر سخنرانی در جمعی از شیعیان از شیعیان استان سولاویسی جنوبی اندونزی بود که با توجه به میلاد حضرت فاطمه زهرا با عنوان خانواده معصوم الگوی شیعیان به ذکر نقاط نورانی خانواده مطهر حضرت زهرا سلام الله علیها پرداخته و به سؤالات حضار درباره روش کار فرهنگی در میان شیعیان راه اندازی مؤسسات فرهنگی و قرآنی و دوره‌های آموزشی پاسخ داده شد. مکان این جلسه خانه بانویی شیعه بود که با صرف دارایی خود در راه تبلیغ فرهنگ تشیع به خانواده‌های شیعه کمک می‌رساند.

قابل ذکر است به دلیل تقارن مجلس ختم دکتر مستمین ارشد از دانشمندان اهل سنت اندونزی و شیفتگان انقلاب و نظام اسلامی به نمایندگی از سفارت ایران در اندونزی به مجلس ایشان رفته و ضمن عرض تسلیت به درخواست میزبانان سخنرانی نمودم که مورد توجه حضار قرار گرفت . گفتنی است جمع حاضر در این جلسه بیش از پانصد نفر بودند که در بخشی از آنها در خیابان مجاور منزل پذیرایی می‌شدند. همسر ایشان از اساتید دانشگاه علاءالدین خانم دکتر شمس الضحی بود. ایشان فرد تاثیر گذاری هستند که سرمایه گذاری بر کسانی نظیر ایشان در تحکیم روابط ایران و اندونزی و در مسیر وحدت و تقریب میان مذاهب مفید خواهد بود./978/د101/ف
 
ارسال نظرات