۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۲۶۲۷۱۶

تربیت 600 طلبه خواهر به عنوان مربی فن خطابه

خبرگزاری رسا ـ معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران در هشتمین جشنواره برترین‌های حوزوی 73 نفر را به عنوان نفرات برتر در عرصه‌های مختلف معرفی کرده است.
 طلاب حوزه خواهران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از حوزه علمیه خواهران، معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران در هشتمین جشنواره برترین‌های حوزوی 73 نفر را به عنوان نفرات برتر در عرصه‌های مختلف معرفی کرده است. این عرصه‌ها شامل مسابقه کتابخوانی آثار شهید مطهری، مربی برتر طرح فیض نور، مبلغ برتر، وبلاگ‌نویس برتر، مربی طرح ارتقای توان تبلیغی، دبیر برتر انجمن‌های دانش‌آموختگان، مسابقه فرهنگی برتر، نشریه برتر و مشاور برتر می‌شود. اکثر این عرصه‌ها در حوزه وظایف مدیر تبلیغ این معاونت قرار دارد، از همین رو گفتگویی با حجت‌الاسلام سیدمحمود صانعی مدیر تبلیغ حوزه‌های علمیه خواهران انجام داده‌ایم و رویکردهای انتخاب برترین‌ها در این عرصه‌ها را بررسی کرده‌ایم. حاصل این گفتگو از نگاه خوانندگان می‌گذرد.

- یکی از گروه‌هایی که نفرات برتر در آن در جشنواره برترین‌ها مورد تقدیر قرار می‌گیرند، مربیان طرح فیض نور هستند. لطفا در مورد این طرح توضیح بفرمایید و ملاک‌های انتخاب برترین‌های این عرصه را بیان فرمایید.

معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران دوره‌هایی را برای مناطق مرزی و خاص کشور که دارای ترکیب جمعیتی با اهل سنت هستند در سال‌های گذشته برگزار و مربیانی را از شهرها و استان‌های مختلف این مناطق تربیت کرده است .

این دوره‌ها به صورت متمرکز در شهر قم برگزار شده است به این نحو که مدارس مربیان مورد نظر خود را به معاونت فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران معرفی می‌کردند که این مربیان باید واجد شرایطی از جمله دانش آموختگان سطح سه و یا دو همچنین اساتید رشته‌های کلام، فلسفه، عقاید، تفسیر، فقه استدلالی می‌بودند، که در سه مرحله آموزش می‌دیدند.

این دوره دارای سرفصل‌ها و عناوین آموزشی به ارزش 10 واحد علمی می باشد که مباحث دوره با رویکرد تطبیق و مقارنه ای همچنین پرهیز از طرح مباحث اختلافی ارائه می شد که بعضی از موضوعات و سرفصلهای دوره مذکور در خصوص مباحث فقهی، تاریخی، اعتقادی، تفسیری، آشنایی با منابع روایی وفقهی اهل سنت ، آشنایی با کتب و افراد شاخص از نظر اهل سنت، شیوه های هم زیستی مسالمت آمیز است.

پس از پایان مراحل دوره، برگزاری آزمون‌های مختلف و اخذ امتیاز لازم، شرکت‌کنندگان در دوره باید طرحی پژوهشی به معاونت فرهنگی تبلیغی ارسال نمایند که بعد ارزیابی آن طرح و احراز نصاب لازم، آنها جهت تدریس آموزه های دوره و گذراندن مرحله کارورزی به مدارس معرفی می‌شدند در صورتی که مربیان محترم مرحله کارورزی را با موفقیت سپری و امتیازات لازم را کسب کرده باشند به عنوان مربی طرح فیض نور به همان مدارس علمیه معرفی می‌شدند.

تاکنون حدود 83 نفر مراحل مذکور را با موفقیت سپری کرده‌اند وتعدادی از آنها در مدارس علمیه مشغول به فعالیت هستند و در طول سال تحصیلی و یا بعضا در ایام تعطیلی برای طلاب پایه های چهارم و پنجم همچنین دانش‌آموختگان کلاس‌های مربوطه را به صورت جداگانه برگزار می نمایند .و در پایان هر نیم سال تحصیلی گزارش دوره های برگزار شده برای این معاونت ارسال می گردد.



- معیارهای شما در انتخاب مربی برتر طرح فیض نور چه بوده است؟

هر دوره‌ای که توسط مربیان محترم فیض نور در مدارس برگزار می‌شود کاربرگ‌های ارزیابی و نظرسنجی از سوی مدیر، معاون فرهنگی مدرسه و شرکت‌کنندگان در دوره تکمیل می‌شود که بیانگر میزان تاثیر گذاری و موفقیت دوره، سطح توانمندی و تسلط مربی نسبت به آموزه‌های دوره، قدرت پاسخگویی به سوالات و پرسش‌های مرتبط با موضوع و همچنین مهارت‌های کلاس‌داری وی است.

جمع‌بندی نظرات ارسالی، درصد امتیازات اخذ شده و میزان رضایتمندی شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی‌ها یکی از معیارها برای انتخاب مربی طرح فیض نور است. معیار دیگر تعداد جلسات و دوره‌های آموزشی تشکیل‌شده از سوی مربی در طول سال است. برخی از مربیان در طول سال فعال‌تر بوده‌اند و توانسته‌اند جلسات آموزشی بیشتری را تشکیل دهند و برخی کمتر و این موضوع در ارزیابی و انتخاب مربی برتر طرح فیض نور مورد توجه قرار گرفته است.



- روند کلی فعالیت تبلیغی بانوان حوزوی چگونه است و برای انتخاب مبلغ برتر چه شاخص‌هایی مورد توجه بوده است؟

با توجه به نقش‌ و رسالت‌ حوزه‌های علمیه در ارتقای سطح باورهای دینی جامعه و نهادینه‌سازی این باورها در بین مردم، تبلیغ مهم‌ترین ماموریت حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود. در حال حاضر حدود 10 هزار مبلغ خواهر در حوزه‌های علمیه خواهران دارای پرونده تبلیغی و مشغول به فعالیت هستند.

میزان فعالیت این مبلغان از طریق ارسال گزارشات نیم سالانه به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران قابل پیگیری و ارزیابی است و ما بر اساس این گزارش‌ها در جریان فعالیت آنها قرار می‌گیریم.

اما در انتخاب مبلغ برتر به منظور تقدیر در جشنواره برترین‌ها معیارهایی مدنظر بوده است.

مهم‌ترین معیار میزان موفقیت و تاثیرگذاری مبلغ در عرصه تبلیغ است . معیار دوم تخصصی و کاربردی بودن موضوع تبلیغ است‎؛ ترویج و تبلیغ موضوعاتی از قبیل زن و خانواده، قرآن و سبک زندگی اسلامی، تربیت دینی، معارف قرآنی و اهل بیت علیهم السلام، حجاب و عفاف و امر به معروف و نهی از منکر. معیار دیگر سطح علمی و تحصیلات مبلغ است.

سابقه تبلیغی، تعداد جلسات اعزامی و جامعه هدف (دانش‌آموزان، دانشگاهیان، عموم بانوان) از جمله سایر معیارهای انتخاب مبلغ برتر بوده است.

این معیارها بر اساس گزارش‌هایی که هر نیم سال از سوی مدارس علمیه ارسال و بیانگرمخاطب ، تعداد ، موضوع سخنرانی مبلغان است به دست می‌آید.

 

- یکی دیگر از عرصه‌های مورد تقدیر در جشنواره برترین‌ها، وبلاگ‌نویسی است که به حوزه فعالیت حضرت عالی مربوط می شود. علت گنجانده شدن این عرصه در میان برترین‌ها چیست و چه معیارهایی برای انتخاب وبلاگ‌نویس برتر مدنظر بوده است؟

با توجه به فراهم شدن فرصت تبلیغی جدید با عنوان فضای مجازی ، یکی از بسترهای مهم تبلیغی همین عرصه است که به دلیل شرایط خاصی که دارد تاثیرگذاری ویژه ای دارد. از جمله این شرایط می‌توان به عدم محدودیت زمان و مکان در انتشار پیام و جمعیت گسترده مخاطب اشاره کرد که هر کس در هر نقطه‌ای و در هر زمانی می‌تواند مطالب یک وبلاگ را مشاهده و استفاده نمایند ضمن اینکه ماندگاری پیام یکی دیگر از خصوصیات تبلیغ در فضای مجازی می باشد .

با توجه به اینکه معاونت فرهنگی تبلیغی در طول سال چند مسابقه وبلاگ‌نویسی از جمله مسابقه عاشوراء وامروز ، حماسه عاشورا ویژه ماه محرم و مسابقه کوثر نور به مناسبت میلاد حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را برگزار کرده است، برگزیدگان در این مسابقه‌ها معیار اصلی انتخاب به عنوان وبلاگ‌نویس برتر است. البته دفتر محترم فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه به صورت فصلی با توجه به معیارهای تعریف شده و مشخص ، وبلاگ‌هایی را معرفی می‌کند که از افراد مذکور نیز برای انتخاب وبلاگ‌نویس برتر استفاده شده است که این افراد بعضا با وبلاگ‌های انتخاب‌شده از سوی معاونت فرهنگی مشترک بوده‌اند. در انتخاب وبلاگ‌نویس برتر تعداد پست‌های ایجادشده ، موضوعات وبلاگ ، بروز وفعال بودن آنها ، نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

- یکی دیگر از گروه‌هایی که در جشنواره برترین‌ها مورد تقدیر قرار می‌گیرند، مربیان برتر طرح ارتقای توان تبلیغی طلاب هستند. لطفا در مورد این طرح توضیح بفرمایید و بفرمایید روند انتخاب مربیان برتر طرح ارتقای تبلیغی چگونه بوده است؟

با توجه به ضرورت تربیت مربی تبلیغ در مدارس و پاسخگویی به درخواست مبلغان و مطالبه مدیران حوزه و طلاب نسبت به تامین مربی توانمند تبلیغی، معاونت فرهنگی تبلیغی در طرح ارتقای توان تبلیغی طلاب، تاکنون 600 نفر را به عنوان مربی فن خطابه تربیت کرده است .

پیرو هماهنگیهای صورت گرفته با معاونت محترم آموزش این مربیان در مدارس علمیه ، محتوای کتاب روش سخنرانی دینی را برای طلاب پایه چهارم در قالب نظری و عملی ارائه می نمایند .

طلاب پایه پنجم پس از فراگیری این درس و اجرای سخنرانی در کلاس، به همراه مربی و تعدادی از طلاب همان پایه در مجامع عمومی سخنرانی می‌کند و مربی سخنرانی او را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مربی طرح ارتقای توان تبلیغی، پس از برگزاری سخنرانی طلبه، در ساعات فرهنگی مربوط به پایه پنجم با حضور طلاب همان پایه نسبت به ارزیابی و جمع بندی نقاط ضعف و قوت سخنرانی طلبه پرداخته و توصیه های لازم را نسبت به ارتقاء توان تبلیغی وی ارائه می نماید .

در پایان نیم سال تحصیلی گزارشی از برگزاری طرح ارتقاء به معاونت فرهنگی ارسال می‌شود که نوع ارزیابی، تعداد جلسات سخنرانی، جمع‌بندی کاربرگهای مربوط به سخنرانی طلاب و میزان موفقیت و تاثیر گذاری مربی در بهبود فرایند سخنرانیهای انجام شده ملاک انتخاب مربی برتر طرح ارتقای توان تبلیغی طلاب بوده است.

 

- با توجه به اینکه یکی دیگر از برترین‌هایی که در جشنواره برترین‌ها تقدیر می‌شوند، دبیر برتر انجمن‌های دانش‌آموختگان است، لطفا بفرمایید چند انجمن دانش‌آموختگان در کشور فعال هستند و ملاک انتخاب دبیر برتر انجمن دانش‌آموختگان چه بوده است؟

با عنایت به ضرورت ارتباط مستمر دانش آموختگان حوزوی خواهر با حوزه‌های علمیه، همچنین ارتقای سطح اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی آنها، انجمن‌های دانش‌آموختگان در سال 86 راه‌اندازی و فعالیت خویش را آغاز کردند و هم اکنون 207 مدرسه علمیه دارای انجمن دانش‌آموختگان هستند که در طول سال به فعالیت مشغول هستند.

دانش آموختگان هر مدرسه جهت تشکیل انجمن باید حسب ضوابط ابلاغی اقداماتی را انجام دهند که یکی از آن اقدامات، انتخاب دبیر انجمن است که امور مربوط به انجمن از طریق ایشان پیگیری و مدیریت می‌شود.

یکی از فعالیتهایی که در طول سال توسط دبیران محترم انجمن‌ها پیگیری می‌شود برگزاری جلسات دانش‌افزایی و مهارت‌افزایی دانش‌آموختگان است، ملاکهایی که جهت انتخاب دبیر برتر مورد توجه قرار گرفته عبارت است از 1- موضوع جلسات، توجه به نوع موضوع، میزان کاربردی و مبتلی به بودن آن، به‌روز بودن و تنوع موضوعات، 2- تعداد جلسات برگزار شده و اینکه در طول سال چند جلسه برای دانش آموختگان تشکیل شده است، 3- تعداد شرکت کنندگان در جلسه، اینکه با توجه به اینکه آمار دانش آموختگان هر مدرسه مشخص است در هر جلسه چه تعداد از کل دانش‌آموختگان و یا اعضای انجمن در جلسه حضور دارند 4- تعداد اعضای انجمن و اینکه با توجه به تعداد دانش آموختگان مدرسه، دبیر انجمن چند درصد از آمار کل دانش‌آموختگان آن مدرسه را به انجمن جذب و ثبت نام نموده است 5- ارسال به موقع و منظم گزارش جلسات 6- رعایت ضوابط ابلاغی جهت برگزاری جلسات، نحوه گزارش‌نویسی و ارسال گزارش است./978/د101/ف

ارسال نظرات