۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۲۶۵۲۲۵
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

برخی افراد و جریان ها نسبت به اندیشه های امام خمینی درک صحیحی ندارند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت: علت اینکه بعضی از افراد یا جریان‌ها در عمل از آن فاصله می‌گیرند عدم درک صحیح از رهبر کبیر انقلاب و کم توجهی به جایگاه و پشتوانه ایشان است.
حجت الاسلام ذوعلم
حجت الاسلام علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، مکتب امام را در راستای حقیقت اسلام ناب دانست و اظهار داشت: مکتب امام همان آموزه‌های اسلام و اهل بیت (ع) بود که با نیازهای فکری، سیاسی و اجتماعی معاصر ارائه شد و در عمل هم امام خمینی (ره) سعی کردند در عمل این شاخصه‌ها را محقق کنند.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ادامه داد:‌ اولین شاخصه‌های مکتب امام خمینی (ره) تکیه بر ایمان توحیدی، باور به حقایق جهان هستی، جایگاه خدای متعال در مقام تربیت کننده و مدبر امور تشریعی و تکوینی عالم است.
 
حجت الاسلام ذوعلم دومین شاخص مکتب حضرت امام را ضرورت بهره برداری از احکام الهی و تبعیت از شرعیت اسلام در نظام سازی اجتماعی بر شمرد و افزود:‌ مکتب امام خمینی (ره) با دیدگاه‌های سکولاریستی مقابله می‌کند؛ در دیدگاه ارائه شده خود اسلام را دارای نظام اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قضایی و حقوقی می‌دانند که با رویکرد اجتهادی باید برای مدیریت جامعه استفاده شود؛ در حقیقت حضرت امام (ره) دین را یک مقوله فردی تلقی نمی‌کنند بلکه آن را یک مقوله اجتماعی می‌دانند.
 
وی ابراز داشت: بر همین اساس عدالت‌خواهی استقلال طلبی بریدن بندها و زنجیرهای وابستگی به شرق و غرب تکریم انسان‌ها و اعتبار و ارزش برای رأی و نظر آن‌ها در اداره امور جامعه مبارزه با ظلم و استثمار تلاش برای استقرار عدالت اجتماعی و به خصوص عدالت اقتصادی در جامعه رفع محرومیت از محرومان و بالاتر از همه این‌ها نگاه به سیاست از موضع یک وسیله برای خدمت به جامعه و استقرار عدالت از عناصر اساسی دیدگاه حضرت امام رضوان الله است.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت: در یک نگاه کلی باید توجه کنیم که محکمات، اندیشه و مکتب امام خمینی (ره) است؛ این نگاه، نگاه توحیدی و کاربردی به دین در عرصه‌های فردی و اجتماعی است؛ علت اینکه بعضی از افراد یا جریان‌ها در عمل از آن فاصله می‌گیرند عدم درک صحیح از رهبر کبیر انقلاب و کم توجهی به جایگاه و پشتوانه ایشان است.
 
حجت الاسلام ذوعلم تصریح کرد: امام خمینی (ره) یک متفکر خود بنیاد نیست بلکه ایشان مؤمن به اسلام و ملتزم به باورها و ارزش‌های اسلامی است. البته می‌بینیم بعضی از حضرت امام (ره)‌ به عنوان یک امر زینتی و توجیه کننده افکار و رفتار خود استفاده می‌کنند.
 
وی ادامه داد: تنها عاملی که می‌تواند سوء برداشت‌ها و سوء بهره‌برداری‌ها را از اندیشه امام خمینی (ره) بزداید بصیرت و فهم عمیق نسبت به مکتب ایشان است؛ این بصیرت و فهم عمیق به ویژه در بین نخبگان و جوانان جامعه فعلی باید دائماً تقویت شود.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه خاطر نشان کرد: امروز بعد از گذشت 26 سال از رحلت امام خمینی (ره) شاهد شکوفایی بیشتر و استقبال فکری عمیق‌تر در جامعه ایران، کشورهای اسلامی و جهان هستیم.
 
حجت الاسلام ذوعلم افزود: خلف صالح حضرت امام (ره) توانستند همان خط فکری را هم در عرصه تبیین و هم در عرصه تحقق و اجرا به خوبی دنبال کنند؛ همانگونه که در یکی از پیام‌های رهبر معظم انقلاب به این مطلب اشاره شده بود که حقیقتاً قرن کنونی در جهان اسلام قرن امام خمینی (ره) است.
 
وی در پایان گفت: امروز جریان بیداری اسلامی علیرغم فراز و نشیب‌ها، بنیان‌های فکری خود را ریشه دار کرده است و در برابر توطئه‌های پیچیده صهیونیستی، استکباری و ارتجاعی همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهد و این‌ها چیزی جز بار و بر مکتب امام خمینی (ره) نیست./836/ت302/ش
ارسال نظرات