۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۲۶۶۵۱۸
عضو هیأت مدیره سازمان بسیج مداحان تأکید کرد؛

رهنمودهای رهبری؛ مبنای آموزش مداحان/ تبعیت از ولایت و سوق دادن مردم به سوی آن سیاست کلی مداحان باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت مدیره سازمان بسیج مداحان کشور رهنمودهای رهبری را مبنای آموزش مداحان خواند و گفت: یکی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب این است؛ آهنگ‌هایی که در مداحی به کار می‌رود به هیچ عنوان نباید قرض گرفته از دیگران باشد بلکه باید خاص برنامه مداحی باشد.
مرتضي طاهري مرتضي طاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، مرتضی طاهری عضو هیأت مدیره سازمان بسیج مداحان کشور شب گذشته(20 خرداد ماه) در نشست خبری در معراج الشهدا قزوین، گفت: صدای خوش و بیان رسا موهبتی است که خداوند متعال به برخی افراد عنایت کرده است.

 

عضو هیأت مدیره سازمان بسیج مداحان کشور افزود: برخی افراد با روش‌های مختلف و بر اساس سلایق شخصی و بدون رعایت فنون مداحی اقدام به مداحی می‌کنند.

 

وی در ادامه بیان کرد: این انسان‌ها که عاشق و دلداده اهل بیت هستند برای خود چارجوبی تعریف کرده و در راستای آن حرکت می‌کنند این موضوع ضمن این‌که مفید نیست در برخی مواقع جامعه را با مشکلاتی نیز مواجه می‌سازد.

 

افزایش شوق به مداحی در بین جوانان و نوجوانان از برکات انقلاب اسلامی است

 

طاهری خاطر نشان کرد: مداحی تجربه‌ای است که نیاز به صرف زمان زیادی دارد زیرا هرچه برگذر عمر مداح می گذرد ابعاد تازه‌ای روشن و زوایای جدیدی در مداحی آشکار می‌شود.

 

عضو هیأت مدیره سازمان بسیج مداحان کشور بیان کرد: یکی از برکات انقلاب این بود که شوق به مداحی در بین جوانان و نوجوانان و حتی کودکان دبستانی و پیش دبستانی به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

 

وی در ادامه افزود: با توجه به افزایش تمایل افراد به کار مداحی، مسؤولان امر با شوق و علاقه بسیاری در این مسیر فعالیت می‌کنند و کلاس‌هایی را نیز در رده‌های مختلف سنی برگزار می‌کنند.

 

طاهری تصریح کرد: معتقدم که علاقه مندان به مداحی حداقل پس از اتمام دوره تحصیلی راهنمایی وارد این عرصه شوند چرا که ممکن است اشتیاق به این کار موجب غفلت دانش‌آموزان از درس و مدرسه شود که می‌تواند لطمه جبران ناپذیری در آینده این نسل ایجاد کند.

 

آهنگ های مداحی نباید قرض گرفته از دیگران باشد

 

عضو هیأت مدیره سازمان بسیج مداحان کشور تصریح کرد: بهترین راهکار برای دوری از آسیب‌های کار مداحی بهره‌مندی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است که در دیدار با جامعه مداحان ارایه کردند.

 

وی رهنمودهای رهبری را مبنای آموزش مداحان برشمرد و افزود: یکی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر این است که آهنگ‌هایی که در مداحی به کار می‌رود به هیچ عنوان نباید قرض گرفته از دیگران باشد بلکه باید خاص برنامه مداحی باشد.

 

طاهری اضافه کرد: در گذشته حتی خواننده‌ها و فعالان عرصه موسیقی ملودی، آهنگ و سبک‌های خود را از مداحان و تعذیه خوانان می‌گرفتند چرا که این عرصه غنی از لحاظ سبک و دستگاه و آهنگ است و نیاز به استقراض از دیگران نیست.

 

جایگاه قانونی خاصی برای جامعه مداحان وجود ندارد

 

این مداح اهل بیت خاطرنشان کرد: در زمینه انتخاب نوع شعر نیز توصیه‌های رهبری بسیار کارساز است و نسل جوان شعرهای آیینی، اشعار قوی، فاخر با مضامین بلند سرودند اما رهبری اشعاری را توصیه می‌کنند که با سطح ادبیات مردم تقارب و نزدیکی داشته باشد زیرا برخی شعرها به دلیل سنگین بودن وزن ادبی با فرهنگ ادبی کشور فاصله ایجاد می‌کند که توصیه نمی‌شود.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره چگونگی نظارت بر کار مداحان گفت: نظارت‌ها بیشتر تشویقی بوده نه از نوع تادیبی و تنبیهی زیرا جایگاه قانونی خاصی برای جامعه مداحان وجود ندارد اما بسیج مداحان در مواقع لازم با تذکر دادن وارد عمل شده است.

 

طاهری خاطر نشان کرد: در کل جامعه مداحان که به شکل حرفه‌ای فعالیت می‌کنند افرادی هستند که سبک آنان مورد انتقاد است که برخی از آنان از سوی مردم متنبه می‌شوند و یا اینکه وقتی خود مشاهده می‌کنند این موضوع جایگاه حرفه‌ای آنان را تهدید می‌کند از ادامه آن اجتناب می‌کنند.

 

عضو هیأت مدیره سازمان بسیج مداحان کشور درباره فعالیت سیاسی مداحان بیان کرد: مداح ضمن این‌که باید سیاسی باشد، نباید سیاسی باشد به این معنا که سیاست را بفهمد و سیاسی بازی را از سیاسی گری تشخیص دهد اما سیاست کلی یک مداح، باید تبعیت از ولایت و سوق دادن مردم به سمت ولایت باشد.

 

طاهری در پایان گفت: انتقاد کردن از دیگران باید حساب شده و بر مبنای وظیفه شرعی امر به معروف و نهی از منکر باشد به شکلی که دیگران حمل بر بی ادبی یا لجام گسیختگی در این عرصه نکنند./848/پ201/ب4

ارسال نظرات