۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۲۶۶۹۰۴
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

فعالیت مبلغان به منبر محدود نشود / مسجد نیازمند روحانی جوان برای پاسخ‌گویی به شبهات است

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز با اشاره به این‌که روحانیان نباید سخنرانی خود را فقط مختص به منابر کنند، گفت: روحانی باید هر بار که به مسجد می‌رود حرف تازه‌ای بزند و نباید به منبر قانع شود، زیرا قطعا صحبت رو در رو بیشتر از یک سخنرانی در تلویزیون تأثیرگذار است.
قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز در همایش سراسری علما و ائمه جماعات مساجد شهر تهران که صبح امروز در فرهنگ‌سرای بهمن تهران برگزار شد با اشاره به آیات قرآن کریم در رابطه با امور مسجد، گفت: بر اساس آیات قرآن کریم نخستین خانه ای که خداوند بنا کرد، مسجد بوده است، متأسفانه در جمهوری اسلامی شهرک‌های گوناگونی ساخته می‌شود ولی فکری برای احداث مسجد در آنها نمی‌شود.


وی با اشاره به ویژگی های یک مسجد، ابراز داشت: مسجد باید محکم و بزرگ باشد، مناره‌های بلند برای مسجد بی‌فایده است، کاشی‌کاری در مساجد باید حذف شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به ویژگی های یک امام جماعت، تأکید کرد: روحانی باید هر بار که به مسجد می‌رود حرف تازه‌ای بزند، یک امام جماعت نباید به منبر قانع شود، زیرا قطعا صحبت رو در رو بیشتر از یک سخنرانی در تلویزیون تأثیرگذار است.

 

وی افزود: بین دو نماز سخنرانی نباید وجود داشته باشد، اگر نمازگزار از امام جماعت راضی نباشد آن نماز مقبول نیست.


رییس ستاد اقامه نماز با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقدیر از فرهیختگان، تصریح کرد: رهبری فرمودند از فرهیختگان نماز جماعت تقدیر شود، شهرداری می‌تواند در این زمینه کارهای مهمی انجام دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: حاج احمد‌آقا می‌گفت کتاب های امام راحل(ره) بیشتر از 200 عدد نبود، ولی امام(ره) این‌گونه جهان را دگرگون کرد، مشکل از جوهر ما است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه سخنان خود افزود: متأسفانه هیأت امنای مساجد از نسل‌های قدیمی هستند و حتی یک زن یا یک جوان در‌ میان آنان وجود ندارد، تمامی آمار و اتفاقات محله‌ها باید در مساجد وجود داشته باشد.

 

سخنرانی بیش از 20 دقیقه ممنوع
رییس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه بهترین تبلیغ، تبلیغ رو در رو است، تأکید کرد: در سخنرانی‌ها خطبه‌ها باید کوتاه باشد، نباید در زمینه خطبه‌خوانی از امام علی(ع) تبعیت کنیم، سخنرانی بیش از 20 دقیقه ممنوع است، مگر در حالتی که در آن خنده وجود داشته باشد، حرف‌ها باید فشرده باشد، مراعات نمازگزاران در نماز ضروری است.

 

وی افزود: امام جماعت نباید فریاد بزند، خواندن کتب از رو اشکال ندارد، محور سخنرانی‌ها باید قرآن باشد، موعظه و برهان باید از قرآن گرفته شده باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به ملاقات خود با علمای اهل سنت، گفت: در جلسه‌ای اشتباه آنان در زمینه معنای اولی الامر را مطرح کردم، اولی الامر نباید گناهکار، مفسد، مشرک و نادان باشد، اولی الامر فقط باید معصوم باشد، اگر ما قرآنی باشیم در سه دقیقه همه را قانع می‌کنیم.

 

وی با اشاره به حدیثی که می‌گوید پیامبر(ص) اشتباه کرده است، گفت: قرآن می‌فرماید تمامی اعضای بدن پیامبر عصمت دارد، عصمت پیامبر(ص) مطلق بوده و این حدیث مخالف قرآن است.


خواندن یک دور تفسیر برای ائمه جماعات لازم است
رییس ستاد اقامه نماز در ادامه خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم روحانیانی که پا به سن گذاشته‌اند، یک جوان روحانی را با خود در امور تبلیغ همراه کنند، خواندن یک دور تفسیر برای ائمه جماعات لازم است زیرا سطح علمی جوانان بالا رفته است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این‌که برای مردمی که به راحتی به مسجد نمی‌آیند چه اقدامی انجام گرفته است، گفت: طلاب جوانی که  به تازگی امام جماعت می شوند باید در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و روضه‌خوانی و مسأله‌گویی را فرا گیرند تا تمامی اقشار جامعه در مسجد حاضر شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: روحانی باید کلام خود را روان و ساده مطرح کند، نباید در بیان تفسیر اقوال مختلف عنوان شود، آنچه که بیان می‌شود ساده باشد.

 

رییس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه گاهی گفته می شود مساجد امکانات و یا کامپیوتر ندارند، ابراز داشت: بنابر آیات قرآن اگر بخواهیم می‌توانیم بدون تجهیزات کارهای مناسبی انجام دهیم، مساجد باید خودکفا باشند، اگر از جایی به مسجد کمک نرسد، فعالیت‌ها نباید از بین برود، مساجد نباید متکی به دولت و حتی متکی به مراجع باشند.

 

وی افزود: اگر یک روحانی از آیات قرآن کریم مطلب جدیدی فهمید، قبل از بیان آن به مردم موضوع را با علما مطرح کرده و از صحت آن یقین حاصل کند.


حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه در مساجد نباید تفاوتی بین کودکان و بزرگ‌ترها باشد، تصریح کرد: در بسیاری از مساجد بانوان در طبقه‌های بالایی نماز می‌خواند، در صورتی که این مسأله سختی‌های زیادی را برای بانوان به دنبال دارد.

 

رییس ستاد اقامه نماز افزود: باید یک مدرسه علمیه‌ای ایجاد شود تا مسائل  مربوط به ائمه جماعات به‌ صورت ویژه در آن تعلیم داده شود./811/پ201/ح

ارسال نظرات