۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۲۶۸۰۰۶
حجت الاسلام نبویان:

هیچ کشوری در دنیا بدون تحقیق و توسعه و پیشرفت علمی به جایی نمی‌رسد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: باید علم و تحقیق و پژوهش در کشور وجود داشته باشد رهبری دستور دادند و این مسأله را حق ملت ایران دانسته و این خط را قرمز خواندند.
حجت الاسلام نبويان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام سید محمود نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس شب گذشته(27 خردادماه) در همایش بررسی ابعاد مذاکرات هسته ای در مسجد امام حسن عسگری(ع) قزوین گفت: یکی از مسائل مهم ملی مسأله هسته ای است، دو سال مذاکرات به کجا رسید که نگرانی ملت و رهبری را برانگیخته است؟

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه افزود: بحث هسته ای بحث فرا حزبی و مربوط به منافع کل ایران است و به بازی های سیاسی داخلی ربطی ندارد، بنابراین صحبت‌های من حرف دل مردم است.

وی ادامه داد: دو توافق حاصل کار مذاکرات دولت فعلی است، یکی توافق ژنو در آذر ماه 1392 و دیگری توافق لوزان در فروردین سال جاری؛ من به مردم عزیز توصیه می‌کنم که متن این دو سند و گزارش آژانس را مطالعه کرده و بصیرت و آگاهی خود و جامعه را افزایش دهند.

این نماینده مجلس با بیان این‌که در این اسناد نوشته شده که این یک تصمیم سرنوشت ساز است و چارچوب متن نهایی از این توافق نشأت می‌گیردٰ بیان کرد: با دقت در متن این سند متوجه می‌شویم که در لوزان بیانیه صادر نشد بلکه یک توافق بوجود آمد و بنای آن بر این است که توافق نهایی که ظرف 10 روز آینده مشخص می‌شود، از این توافق استفاده شود.

وی در ادامه اضافه کرد: همه ابعاد هسته ای و تحریم‌ها و باقی مسائل در توافق لوزان آمده و مورد توافق واقع شده است، یعنی آنچه در این سند ذکر شده مورد قبول تیم مذاکره کننده بوده است و نباید آن را صرفا یک بیانیه محسوب کرد.

این کارشناس سیاسی ابراز کرد: نطنز در دولت سابق مرکز غنی سازی بود که قرار شد 10 مرکز دیگر هم ساخته شود.

برای حل همه مشکلات داخل کشور احتیاج به ده ها مراکز غنی سازی هسته ای داریم

وی گفت: ایران طی تحقیقات انجام شده در زمان شاه برای تولید برق مورد نیاز کشور باید تا پیش از سال 1372 به قدرت 20 هزار مگاوات برق هسته ای می‌رسید که مورد تصویب مجلس شورای اسلامی هم قرار گرفت؛ اما در حال حاضر از آن 20 هزار فقط یک هزار مگاوات برق هسته ای داریم.

حجت الاسلام نبویان اظهار کرد: برای رسیدن به این قدرت باید سالانه 60میلیون دلار به روسیه می‌دادیم تا سوخت هسته ای مورد نیاز برای تولید 20 هزار مگاوات را به ما بدهند برای حل این مشکل متخصصان و دانشمندان ایرانی نطنز را تاسیس کردند البته برای این کار باید 50 هزار سانتریفیوژ تولید می‌شد.

وی افزود: این فقط مقدمه تولید برق هسته ای استٰ در بحث پزشکی بیماران سرطانی احتیاج به داروهای نایابی دارند که آن داروها با غنی سازی20 درصد تولید می‌شود و در کل برای حل همه مشکلات داخل کشور احتیاج به ده ها مراکز غنی سازی هسته ای داریم.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: اما در توافق ژنو که دارای 5 بخش بود تیم مذاکره کننده هسته ای 28 مطلب را متعهد شدند که یکی از آنها این بود که نطنز مرکز غنی سازی باشد؛ ولی باقی مراکز تاسیس نشود و در ادامه در توافق لوزان تصویب شد که نطنز تنها مرکز هسته ای ایران باشد که این مطلب مورد پذیرش تیم مذاکره کننده ایرانی واقع شد.

وی موضوع دیگر را تعداد سانتریفیوژها دانست و عنوان کرد: در دولت سابق بیش از 15 هزار سانتریفیوژ موجود در کشور مشغول غنی سازی هسته ای بود که در توافق ژنو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران متعهد شد هیچ سانتریفیوژ جدیدی نصب نشود و در توافق لوزان تصویب شد تعداد آن ها باید به 5 هزار کاهش یابد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این‌که بالاتر از این که تصویب شد زیر ساخت های سانتریفیوژ هم باید از بین برود گفت: در دولت سابق در نطنز هم غنی سازی 3.5 درصد و هم غنی سازی 20 درصد جزو خروجی این سایت هسته ای بود در توافق ژنو دولت وقت متعهد شد که بالاتر از 5 درصد غنی سازی نداشته باشد و در لوزان این سقف به 3.5 درصد کاهش پیدا کرد.

وی اظهار کرد: این چه مذاکره ای است که هر بار منفعتی از ایران کاسته می‌شود و همه باید نگران تیر بعدی دشمن باشیم.

خطرناک ترین بخش مفاد توافق بر مسأله امنیتی داخل است که باید مراقب آن باشیم

این کارشناس سیاسی با بیان این‌که فردو برای ما خیلی مهم است بیان کرد: در دولت سابق فردو علاوه مرکز غنی سازی هسته ای مواد هسته ای را هم ذخیره می‌کرد، اما در توافق ژنو تیم مذاکره کننده هسته ای متعهد شد فردو غنی سازی بکند اما خروجی نداشته باشد و همه را در همان جا اکسید کند و بالاتر از این که در توافق لوزان تصویب شد فردو مرکز غنی سازی هسته ای نباشد.

وی ادامه داد: در همه اسناد آمده که ایران باید آب سنگین اراک را از بین ببرد در دولت سابق کارخانه آب سنگین و و سایت هسته ای در اراک در حال تکمیل بود که در ژنو تکمیل این مرکز هسته ای ممنوع شده و در لوزان ایران متعهد شد که قلب راکتور اراک را دربیاورد و منفجر کند و یا شبیه لیبی تقدیم آمریکا کند.

حجت الاسلام نبویان با بیان این‌که هیچ کشوری در دنیا بدون تحقیق و توسعه و پیشرفت علمی به جایی نمی‌رسد گفت: باید علم و تحقیق و پژوهش در کشور وجود داشته باشد رهبری دستور دادند و این مسأله را حق ملت ایران دانسته و این خط را قرمز خواندند.

وی عنوان کرد: در دولت سابق تحقیق و توسعه در چرخه سوخت هسته ای انجام می‌شد که در توافق ژنو تعهد داده شد دانشمندان هسته ای حق پیشروی ندارند و در توافق لوزان تصویب شد که تحقیق و توسعه علمی هسته ای فقط محدود به بخش کوچکی از انرژی هسته ای یعنی سانتریفیوژها باشد.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: آمریکا شیطان بزرگ است انسان دانا که با شیطان رابطه برقرار نمی‌کند، ان الشیطان لکم عدو مبین؛ آن کسی که با آمریکا مبارزه می‌کند بداند که شبیه آمریکا همچون سگ است اگر عقب نشینی کنی حمله ور می‌شود؛ بارها رهبری توصیه کردند که از مذاکرات خصوصی با آمریکا بپرهیزید که این جز ضرر برای ایران حاصلی ندارد.

وی خطرناکترین بخش مفاد توافق بر مسأله امنیتی داخل است که باید مراقب آن باشیم تاکید کرد: این جا فریاد رهبر ایران را می‌شونیم که می‌گوید من اجازه نخواهم داد؛ چرا که در دولت سابق به هر مامور آژانس ویزا داده نمی‌شد چرا که خیلی از این ماموران جاسوسان آمریکایی بودند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اما در توافق ژنو 11 مجوز برای بازرسی داده شد که همه مراکز هسته ای را با نظارت کامل در اختیار آنان قرار دادیم که در لوزان این نظارت‌ها به صورت برخط (آنلاین ) به کشور های مقابل داده شد و این جز تحقیر ملت ایران نیست.

وی در پایان گفت: مسأله دیگر بازرسی از مراکز نظامی است که در توافق لوزان تحت پروتکل الحاقی تیم مذاکره کننده هسته ای به آن تعهد داده اند و آن را تصویب کرده اند که هر لحظه و هر جایی که دلشان خواست بدون هماهنگی قبلی اقدام به بازجویی و بازرسی کنند./849/پ201/ج

ارسال نظرات