۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۲۷۱۰۸۴
مدیر حوزه مطرح کرد؛

هجرت رهبر انقلاب از قم به مشهد برای خدمت به پدر در دوران تحصیل

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: زمانی که رهبر معظم انقلاب در قم مشغول تحصیل بودند نامه ای از پدر بزرگوارشان مبنی بر این که به مشهد بروند و در کنار پدر باشند دریافت کردند؛ یکی از بزرگان به ایشان گفتند اگر در این شرایط به پدر خدمت کنید خداوند به گونه ای به شما عنایت می کند.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه شرح دعای مکارم الاخلاق از صحیفه سجادیه که در ایام ماه مبارک رمضان همه روزه بعد از نماز ظهر و عصر در نمازخانه مرکز خدمات حوزه های علمیه برگزار می شود به شرح فراز«وَ اکْفِنِی مَا یَشْغَلُنِی الاِهْتِمامُ بِهِ» پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) در این قسمت خواسته ای را در خواست می کند که خواسته همه افراد است.

 

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) می فرماید«و بی نیازم کن از کاری که کوشیدن به آن من را از عبادت و بندگی ات باز می دارد» کلمه کفایه که از واژه «واکفنی» گرفته می شود به این معنی است که فردی در برآورده کردن یک حاجت جایگزین فرد دیگر شود.

 

آیت الله حسینی بوشهری اضافه کرد: این جایگزینی در جایی است که نفس انجام شدن آن کار اهمیت داشته باشد و تفاوتی نداشته باشد که توسط چه شخصی انجام می شود.

 

وی با اشاره به این که انجام کارها به دو قسم تقسیم می شوند، گفت: برخی کارها به گونه ای هستند که هم انجام آن کار اهمیت دارد و هم باید بوسیله شخص خاصی انجام شود، این گونه کارها قابل واگذاری به دیگران نیستند و دعای حضرت شامل این قسم نمی شود.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ادامه داد: شخصی از امام صادق(ع) سؤال کرد اصول و چارچوب زندگی تان را بر چه اساسی پایه گذاری کرده اید که امام(ع) فرمودند بر چهار جهت، و جهت اول آن این است که کاری که به خود من واگذار شده و شخص دیگری توانایی انجام آن را ندارد تمام توانم را برای انجام آن کار به کار خواهم گرفت.

 

وی اضافه کرد: بارزترین مصداق برای این قسم از کارها رهبر معظم انقلاب هستند؛ زمانی که رهبر معظم انقلاب در قم مشغول تحصیل بودند نامه ای از پدر بزرگوارشان مبنی بر این که به مشهد بروند و در کنار پدرشان باشند دریافت کردند؛ یکی از بزرگان به ایشان گفتند اگر در این شرایط به پدر خدمت کنید خداوند به گونه ای به شما عنایت می کند که در حوزه علمیه قم شامل شما نمی شود، که بخشی از جایگاه امروز ایشان به خاطر دعای پدر است.

 

آیت الله حسینی بوشهری افزود: افرادی که پدران و مادران شان زنده هستند فرصت سوزی نکنند و به آنها رسیدگی کنند که خداوند اگر بخواهد به انسان عنایتی بفرماید به گونه ای عنایت می کند که انسان تصورش را نمی تواند بکند و به هدفی بالاتر از آنچه که گمان می کند خواهد رسید.

 

مدیر حوزه های علمیه کشور به شرح این فراز« وَ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تَسْأَلُنِی»پرداخت و گفت: معنی این فراز این است که مرا به کارهایی مشغول کن که در قیامت در مورد آنها سؤال می کنی؛ یکی از موارد مهم که از ما سؤال می کنند تربیت فرزند است .

 

وی با بیان تفاوت امتحانات دنیوی و اخروی گفت: در امتحانات دنیوی سؤالات مجهول و نامشخص هستند؛ ولی سؤالات اخروی مشخص و معلوم و به گونه ای هستند که همگان می توانند آنها را ببینند منتهی باید در این دنیا خودمان را برای پاسخگویی به این سؤالات در قیامت آماده کنیم.

 

آیت الله حسینی بوشهری به بیان سؤالات اخروی پرداخت و گفت: روایات زیادی هستند که به بیان این سؤالات پرداخته اند که از جمله این روایات، روایت امام صادق(ع)است که می فرمایند از موارد نصیحت لقمان به فرزندش است که گفت،فرزندم در قیامت در چهار چیز مورد پرسش قرار خواهی گرفت .

 

وی ادامه داد: نخستین موردی که سؤال خواهند کرد جوانی است و دیگر این که عمرت را در چه مسیری صرف کرده ای وسوم اینکه مالت را از چه راهی به دست آورده ای و آخرین مورد این است که مالت را در چه زمینه ای خرج کرده ای./1324/پ2 01/ج 

ارسال نظرات