۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۲۷۱۵۰۳
استاد حوزه علمیه:

فقدان تربیت دینی موجب یأس و کفران می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نخاولی در جلسه تفسیر قرآن کریم گفت: فقدان تربیت دینی موجب یأس و کفران می شود، نه شرایط بد اقتصادی است.
نخاولي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی نخاولی، مفسر قرآن و نهج البلاغه، شب گذشته در ادامه سلسله جلسات تفسیر کتاب وحی موسوم به «برترین نشانه» که شب های ماه مبارک رمضان در مسجد المنتظر برگزار می شود، به آیات 12 و 13 سوره مبارکه «هود» اشاره کرد و گفت: نکاتی که در این دو آیه وجود دارد فراوان است اما بنای ما تفسیر با جزئیات و تفصیلی نیست و فقط نکات مربوط به «تحدی» را بررسی می کنیم.

 

وی افزود: پس از این که قرآن فرمود انسان چه مشکلاتی دارد و وقتی گرفتاری به او می رسد طاقت ندارد، افسردگی می گیرد و کفران می کند، و مجددا اگر سر سوزنی به او خوشی برسد از خود بی خود می شود و به تکبر دچار می شود، فرمود «إِلاَّ الَّذِینَ صَبَرُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِکَ لَهُم مَّغْفِرَه.»

 

حجت الاسلام نخاولی اظهار کرد: خداوند خبر از یک مشکل عمده می دهد و تذکر می دهد که انسانی که ظرفیت فوق العاده ای داشته و قدرت اتصال به نامتناهی را دارد اگر این ظرفیت را فعال نکند، دچار حقارت می شود؛ وقتی یک امر بسیار ناچیز او را از تعادل خارج می کند یعنی مشکل جدی دارد.

 

در دل مصیبت های دنیا نعمت و رحمت نهفته است

استاد تفسیر و عرفان حوزه علمیه خراسان با بیان این که دنیا دار گرفتاری است و اگر این رنج ها نباشد دنیا ناقص بوده و انسان به رشد لازم خود نمی رسد، گفت: اگر بدانیم در بلاها، مصیبت ها و رنج ها چقدر نعمت و رحمت نهفته است، هیچ وقت از بلا ناراحت نمی شویم.

 

وی تأکید کرد: کسی که یک زندگی بی دغدغه، آرام و بدون فراز و نشیب طلب می کند، توجه ندارد که این جا دنیا است و در واقع به دنبال آخرت می گردد.

 

حجت الاسلام نخاولی با اشاره به این که رنج دنیا محدود و همراه با خوبی است، افزود: این که بگوییم «بگذرد این روزگار تلخ تر از زهر، بار دگر روزگار چون شکر آید» با منطق قرآن سازگار نیست و این طور نیست که باید صبر کنی تا شرایط بد بگذرد و شرایط خوبی بیاید؛ در دل این روزگار تلخ تر از زهر، روزگار چون شکر آید، از همین رو قرآن می فرماید «إنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً»

 

ذکر مرگ از عوامل شادی و نشاط است

مدیر مؤسسه مذهبی فرهنگی «راه حق» در ادامه با بیان نکاتی پیرامون آیه شریفه «إنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً» پرداخت و گفت: در این آیه «یُسر» را با تنوین آورده که دلالت بر تفخیم دارد یعنی همراه با عُسری که قابل درک است، یُسری وجود دارد که قابل قیاس با آن عُسر نبوده و فوق حد تصور است.

 

وی در تبیین بیش تر این مسئله خاطرنشان کرد: وقتی کسی کار می کند و بار می برد، در دل آن عضلات فرد قوی شده و فرد گره های خود و جامعه اش را باز می کند؛ خودش از تنبلی و بیکاری نجات می یابد و این نعمت بزرگی است.

 

حجت الاسلام نخاولی افزود: اگر دقت شود، یکی از عوامل شادی و نشاط خود همین گرفتاری ها است و اصلا یکی از عوامل شادی و نشاط ذکر مرگ است و بستگی دارد که دید فرد نسبت به مرگ چگونه باشد؛ اگر تصویر صحیحی از مرگ داشته باشد و به جای این که یک فضای سیاه و وحشتناک را تصور کند، بداند ذکر مرگ چه آثاری دارد، باید با ناراحتی خداحافظی کند.

 

این مفسر برجسته قرآن و نهج البلاغه یادآور شد: آخرت نامحدود است و رنج و لذتش هم نامحدود است اما در آخرت عُسر همراه عُسر بوده و در دل عذابش هم عذاب است.

 

وی به روایت «إذا اُسیئَ إلَیکُم فَاعفُوا وَاصفَحُوا کَما تُحِبّونَ أن یُعفى عَنکُم» اشاره و تأکید کرد: دین برای دنیا آمده است نه برای آخرت چرا که در آخرت تکلیفی نداریم؛ مرگ ما آینه زندگی مان است و قیامت ما آینه مرگ ما؛ اگر در دنیا با گذشت، صمیمیت و حمیمیت زندگی کردیم، آن جا هم همین طور است؛ هرچه انسان رحمت داشته باشد ظرفیت جذب رحمت خدا در او بیش تر است پس مهم است که انسان منشأ رحمت برای دیگران باشد.

 

شبکه های اجتماعی مملو از مغالطات است

حجت الاسلام نخاولی با بیان این که انسان های بی دین دست به تمسخر و اذیت مؤمنان می زنند، به شبهاتی که در شبکه های اجتماعی به آن ها دامن زده می شود اشاره کرد و افزود: این شبهات خیلی گزنده است و از قبل هم وجود داشته؛ قرآن می فرماید کفار و مشرکین دوست ندارند شما مؤمن باشید چرا که در درون خودشان می بینند چیزی ندارند، می خواهند شما هم نداشته باشید.

 

مدیر مؤسسه مذهبی فرهنگی راه حق شبهات موجود در فضای مجازی را مغالطه خواند و اظهار داشت: اکثر ما کشف مغالطات را بلد نیستیم و این پیام ها نیز مملو از مغالطات و استهزائات گزنده است.

 

وی با اشاره به این که برخی هر چیزی را که متعلق به بیگانه باشد، خوب می دانند، گفت: این در حالی است که مثلا بیش ترین آمار فروش نرم افزار های فیلتر کننده در خود آمریکا است و خانواده هایی که نگران اخلاق، تربیت، آداب و انسانیت فرزندانشان هستند از آن استفاده می کنند.

 

فقدان تربیت دینی موجب یأس و کفران می شود، نه شرایط بد اقتصادی

حجت الاسلام نخاولی در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که می فرماید «کادَ الفَقر أن یَکُونَ کُفراً» و برداشت های ناصحیحی که از آن به وجود آمده است اشاره و اظهار کرد: این روایت به این معنا نیست که هرکسی فقیر شود کافر می شود؛ این روایت نمی خواهد خبر از یک امر معادله ای بدهد بلکه خبر از یک مریضی عمومی اجتماعی می دهد که خیلی از افراد در شرایط بد اقتصادی دچار یأس و کفران می شوند.

 

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: این کفران برای انسان فاقد تربیت دینی است؛ همان طور که گاهی «کادَ الغِنا أن یَکونَ فَقراً» و حتی قرآن با صراحت می گوید «إنَّ الإنسانَ لَیَطغی، أن رَّآهُ استَغنی»؛ اطراف پیامبر همه فقیر بودند آن هم فقیرانی که فقرشان برای ما قابل تصور نیست و گاه لباس نداشتند که به خیابان بیایند.

 

وی در تکمیل توضیحات خود به آیه افزود: قرآن درباره کسانی می گوید الَّذِینَ هُمْ عَلَی صَلاَتِهِمْ دَائِمُونَ، یکی از تفاسیرش این است که حال نماز در آن ها تا نماز دیگر قطع نمی شود و این آدم کفران نمی کند.

 

حجت الاسلام نخاولی تصریح کرد: هیچ خلأ و دردی نیست که با خدا پُر و درمان نشود و هیچ خلأ و دردی نیست که با غیر خدا پُر شود؛ وقتی یک سری از پرده ها برداشته شود، معلوم می شود چیز هایی که می خواستیم با آن ها آرامش به دست آوریم پر از قفل بوده است همان طور که وقتی یک معتاد مواد مصرف می کند می گوید آرام می شود اما این توهم آرامش است.

 

مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق خاطرنشان کرد: کسی که با خدا مرتبط شد هم راحت است و هم به دیگران راحتی می دهد چرا که گوش و چشم و دهانش پاک است./820/پ202/ب4

ارسال نظرات