۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۲۷۴۶۷۴
رییس جمهور در گفت وگوی زنده تلویزیونی:

به یک توافق خوب دست یافتیم/ اجرای توافق آغاز یک امتحان بزرگ است/ نقد آزاد است اما اجازه نمی دهم امید مردم صدمه ببیند

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور با تبریک دستیابی به راه حل جامعه در مذاکرات هسته ای، گفت: بسیاری از مردم در دعاهای خود و در شب های قدر به گروه مذاکره کننده و برای دستییابی به یک توافق خود دعا کردند و دعایشان مستجاب شد.
گفت وگوي زنده تلويزيوني رييس جمهور درباره توافق هسته اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین روحانی در گفت وگوی زنده تلویزیونی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنان و روزه داران درباره توافق هسته ای، گفت: بسیاری از مردم در دعاهای خود و در شب های قدر به گروه مذاکره کننده و برای دستیابی به یک توافق خود دعا کردند.

 

دعای ملت مستجاب شد

وی اظهار داشت: من به ملت اعلام می کنم که دعای آنها مستجاب شده است، ما امروز در یک مقطع مهم در تاریخ کشور و انقلاب و در شرایط منطقه هستیم، شرایطی که دوران دوازده ساله گذشته که همراه با توهماتی از سوی قدرت ها و نشر آن توهمات در میان جامعه و افکار عمومی بود، کاملا ورق خورده است.

 

رییس جمهور گفت: صفحه جدیدی آغاز شده است، این صفحه جدید بر این مبنا آغاز می شود که راه حل معضلات در جهان مسیر کوتاه تر و کم هزینه تر هم دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این که امروز روز توافق شش قدرت جهان با ایران برای برنامه جامع اقدام مشترک می باشد، گفت: ما برای حل معضل هسته ای می بایست در بخش های مختلف قدم های لازم را برداریم، هم از لحاظ افکار عمومی که بدانند مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه ها نیست، مذاکره به معنای بده بستان است.

 

رییس جمهور کشورمان اضافه کرد: مذاکره به این معنا است که پولی داده می شود و خانه مورد نظر خریداری می شود، ما دنبال مذاکره بودیم، دنبال آن بودیم که بر مبنای منافع و مصالح ملی بده بستان منصفانه و عادلانه در پیش گیریم. همواره تاکید کردیم که این مذاکرت، برد ـ باخت نخواهد بود، اینچنین نخواهد بود که یک طرف برنده و یک طرف بازنده باشد.

 

 حجت الاسلام والمسلمین روحانی بیان کرد: توافقی می تواند پایدار باشد که برد برد باشد، این موضوع را برای جامعه تشریح کردیم، مذاکره کنندگان ما بر این مبنا از 23 ماه پیش کار خود و مذاکره را آغاز کردند.

 

وی بیان داشت: از سوی دیگر برای دستیابی به توفیق نیاز به اجماع ملی داشتیم، در داخل کشور سیاسیون، تشکل ها، جناح ها فکر و نظر واحد ندارند، اما در مسائلی که به منافع ملی و امنیت ملی ما، به توسعه ملی ما که موضوع هسته ای هم به اینها مربوط می شد همه متفق هستند.

 

رییس جمهور کشورمان اضافه کرد: خوشبختانه در فضای آزاد و دموکراتیک جامعه ما توانستیم به اجماعی دست یابیم، راه مذاکره را از روز اول مشکل و از دوازده سال پیش طبق نظر رهبری، مسیر مذاکره از روز اول آغاز شد و این مذاکرات را در نقاط مختلف دیدیم و شاهد بودیم.

 

رییس جمهور بیان کرد: مردم در انتخابات 92 در این زمینه اعلام نظر کردند و به صراحت گفتند ما دولتی می خواهیم که دستاوردهای هسته ای را توام با صلح و حرکت توسعه ای کشور رو به جلو و رفاه مردم توام با هم مد نظر قرار دهد.

 

از همان ابتدا گفتم غرب باید زبان تهدید و زور را کنار بگذارد

رییس قوه مجریه بیان داشت: همین مسیر راهی بود که دولت یازدهم انتخاب کرد، البته ملت بزرگ ایران همواره ملت ادب، منطق، استدلال بوده است، از روز اول در روز مراسم تحلیف گفتم در صورتی غرب می تواند با ما تعامل داشته باشد که مسیر تهدید و تحقیر را کنار بگذارد و مسیر تکریم را آغاز کند.

 

رییس جمهور خاطرنشان کرد: آنچه امروز به عنوان توافق در یک برنامه جامع برای اقدام مشترک به دست آمد ریشه آن به تعامل از سوی ایران و تکریم از طرف مقابل برمی گردد، اگر این دو نبود، ما دستاوردی نداشتیم.

 

 در شرایط تحریم به رشد اقتصادی رسیدیم

وی افزود: از سوی دیگر ما لازم بود برای موفقیت در مذاکرات بتوانیم در شرایط تحریم و رکود تورمی اقتصاد کشور را سامان دهیم؛ آن زمانی که در شرایط تحریم مذاکره را آغاز کردیم، تورم بالای چهل و از لحاظ رشد اقتصادی منفی شش بودیم، اما در ضمن مذاکره با سامان دهی اقتصاد هم تورم را مهار کردیم و هم به رشد مثبت رسیدیم و این قوی ترین پیامی بود که از طرف دولت یازدهم به طرف های مقابل داده شد.

 

رییس جمهور یادآورشد: آنچه از همه مهم تر بود صبر، مقاومت و پایداری ملت، امسال صوم پایداری با افطار فتح و ظفر تؤام گشت، این ایستادگی ملت بود که طرف مقابل را پای میز آورد.

 

به تمامی اهداف خود در مذاکرات دست یافتیم

وی با بیان این که ما در این مذاکرات چهار هدف را دنبال می کردیم، گفت: نخست توانمندی هسته ای و فناوری هسته ای و حتی فعالیت هسته ای را بتوانیم در داخل کشور ادامه دهیم. هدف دوم این بود که تحریم های غلط، ظالمانه و ضد انسانی را لغو کنیم، هدف سوم لغو کلیه قطعنامه های غیر قانونی شورای امنیت بود، هدف چهارم خارج کردن پرونده هسته ای از شورای امنیت بود.

 

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در توافق امروز و برنامه جامع اقدام مشترک، هر چهار هدف حاصل شده است، در این بیست و سه ماه برای این که خطوط قرمز مراعات شود، تلاش فوق العاده ای از سوی دیپلمات ها، حقوقدانان، اقتصاددانان و دانشمندان هسته ای ایران ادامه یافت.

 

وی اضافه کرد: روزهای ابتدایی مذاکره، طرف مقابل به ما می گفت در دوران محدودیت که در توافق هشت سال تعیین شده، ایران فقط 100 سانتریفیوژ داشته باشد، اما به هزار تا رسیدند و بعد از مقاومت های فراوان آخرین حرفی می گفتند چهار هزار بود، اما امروز در شرایطی توافق شده که بیش از شش هزار سانتریفیوژ باقی خواهند ماند.

 

رییس جمهور بیان داشت: آنها می گفتند دوران محدودیت شما بیست سال به اضافه بیست و پنج سال باشد، بعدها حرف دیگری گفتند و در نهایت به هشت سال رسیدند.

 

وی خاطرنشان کرد: امروز در شرایطی توافق اعلام شده به صراحت از راکتور آب اراک یاده شده و این مساله تکمیل خواهد شد، نسبت به مساله فردو می گفتند نام فردو بردن هم سخت است و شنیدن آن سخت تر، بعد گفتند در فردو هیچ سانتریفیوژی نباید باشد و باید مرکز تحقیقات باشد اما بالاخره بعد از ماه ها چانه زنی هزار سانتریفیوژ استقرار خواهد داشت و بخشی نیز برای تحقیقات خواهد بود.

 

تمامی تحریم ها حتی تحریم های تسلیحاتی و موشکی لغو خواهد شد

حجت الاسلام والمسلمین روحانی بیان داشت: در زمینه تحریم ها نیز حاضر به لغو تحریم ها نبودند، دم از تعلیق می زدند، امروز به ملت اعلام می کنم طبق این توافق در روز اجرای آن تمامی تحریم ها، حتی تحریم های تسلیحاتی و موشکی نیز به صورتی که در قطعنامه بوده لغو خواهد شد، تمامی تحریم های مالی، بانکی، بیمه ای، حمل و نقل و پتروشیمی و فلزات گرانبها و تمامی تحریم ها به صورت کامل لغو خواهد شد و تحریم تسلیحاتی نیز با یک محدودیت کنار گذاشته خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: نسبت به لغو قطعنامه های سازمان ملل، طبق توافق و در روزهای آینده که در شورای امنیت به تصویب خواهد رسید، تمام شش قطعنامه قبلی لغو خواهد شد.

 

رییس جمهور یادآورشد: در زمینه این که پرونده ایران به طور کامل از شورای امنیت برای همیشه خارج شود، می گفتند باید آژانس گزارش دهد و سال هایی را مطرح می کردند، اما بعد از اجرای توافق پرونده ایران در شورای امنیت نخواهد بود.

 

اجرای توافق آغاز یک امتحان بزرگ است

وی با بیان این که برای ما اجرای این توافق آغاز یک امتحان است، تصریح کرد: اگر به دقت و به خوبی اجرا شد، قدم به قدم می تواند خشت های دیوار بی اعتمادی را بردارد، روشن است که ما امروز کارمان را پیش می بریم، بدون این که بخواهیم به برخی کشورها که سابقه بدی نسبت به ایران دارند و یا سابقه خوبی ندارند اعتماد کنیم.

 

به شرط پایبندی طرف مقابل به توافق ملتزم خواهیم بود

رییس جمهور خاطرنشان کرد: البته این توافق دو طرفه است، ما در توافق ژنو محک زدیم، امروز اجرای توافق دو طرفه است، اگر آنها به این توافق پایبند باشند، ما البته به توافق پایبندیم، ملت ایران همواره در تاریخ اگر عهد و پیمانی بسته، پای آن ایستاده است، پای این پیمان خواهیم ایستاد به شرط آن که طرف مقابل پای پیمان خود ایستاده باشد.

 

دو ماه دیگر روز توافق است، اجرا چند ماه طول خواهد کشید

حجت الاسلام والمسلمین روحانی بیان داشت: این توافق البته مراحلی دارد، امروز مرحله نخست بود و باید در شورای امنیت به تصویب برسد، پس از آن مراحلی که در کشورهای مختلف است باید ادامه یابد و پس از پایان مراحل در روزی که نامش روز توافق است، (امروز روز بیانیه مشترک بود) بعد از حدود دو ماه به روز توافق می رسیم، آن روز روزی است که اتحادیه اروپا و آمریکا لغو همه تحریم ها را به صراحت اعلام می کنند و تصمیم خود را ابراز می دارند از آن زمان اقدامات ایران آغاز خواهد شد و آن هم زمانی به طول خواهد انجامید که ممکن است بیش از دو ماه به طول انجامد آن روز روز اجرای توافق خواهد بود.

 

رییس جمهور خاطرنشان کرد: این مهم ترین روز در طول دوازده سال گذشته است، امروز روزی است که از لحاظ تاریخی کشورهای بزرگ دنیا و قدرت ها فعالیت هسته ای ایران را به رسمیت شناختند، بعد از دوازده سال کشورهای قدرتمند جهان اعلام کردند که به ایران در این زمینه کمک خواهند کرد، قدرت های بزرگ اعلام کردند که همه تحریم ها برداشته و قطعنامه های ظالمانه برداشته خواهد شد.

 

وی با اشاره به این نکته که امروز یک پایان و یک آغاز است، گفت: امروز پایانی بر ظلم ها و اتهامات غلط و نابجا نسبت به ملت ایران و آغازی برای یک روند جدید برای همکاری های جدید است.

 

تنها ملت ایران خوشحال نیستند، مردم قدس، غزه و لبنان و کشورهای منطقه نیز از توافق خوشحال هستند

رییس شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: امروز تنها ملت ایران به خاطر گسسته شدن زنجیره تحریم ها خوشحال نیستند، بلکه مردم قدس، غزه و لبنان نیز خوشحال هستند چراکه تلاش های واهی رژیم غاصب صهیونیستی در طول این بیست و سه ماه به شکست منتهی شد.

 

وی بیان داشت: امروز منطقه نیز از این توافق خوشحال است چراکه بسیاری از بهانه های واهی برای ستم بر منطقه پایان می پذیرد، اگر برخی کشورهای 1+5 می خواهند بگویند که ما ایران را از ساخت بمب اتم باز داشتیم، همه دنیا می داند که ساخت بمب اتم  طبق فتوای رهبری حرام است چه توافقی بشود چه نشود.

 

رییس جمهور خطاب به غرب گفت: اگر می خواهند از دستاوردی سخن بگویند، از دستاورد واقعی بگویند، امروز فضای نویی در منطقه برای گسترش همکاری ها ایجاد شده است.

 

وی بیان داشت: در اینجا لازم می دانم از همه آنهایی که برای رسیدن به این روز مهم و تاریخی نقش خود را ایفا کردند تشکر کنم.

 

تقدیر رییس جمهور از حمایت های رهبر معظم انقلاب، ملت و مسؤولان

رییس جمهور افزود: از ملت بزرگ ایران به خاطر ایستادگی و مقاومت دوازده ساله در برابر انواع فشارهای غلط و نابجا، از مقام معظم رهبری به عنوان راهبری که همواره در شرایط سخت با دستان پر توان و با هدایت های خود همواره به ملت و دولت و نظام کمک کرد و در این مسیر نیز با ارشادات، نظارت و دقت های شان بار سنگینی را بر دوش داشتند، صمیمانه سپاسگذارم.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: از مجلس شورای اسلامی، رییس مجلس، قوه قضاییه و ریاست آن و از همه نیروهای مسلح که همواره پشتیبان نظام و دولت بوده اند، از مجمع تشخیص، مجلس خبرگان، حوزه های علمیه، مراجع تقلید، دانشگاهیان، فرهیختگان و از همه مردم در گوشه و کنار کشور که لبخندشان همواره به ما امید داده است و تصمیم شان به ما قدرت بخشیده است، تشکر می کنم.

 

اجازه نمی دهم به امید مردم خدشه و صدمه ای وارد شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در اینجا اعلام می کنم کسی بخواهد نقد کند، نقد دلسوزانه آزاد است، اما اجازه نمی دهم امید مردم برای آینده درخشان کشور و رونق اقتصادی، امید برای صلح و امنیت در کشور ما و در منطقه کسی بخواهد با دروغی، اتهامی و سخن ناروایی به آن صدمه بزند.

 

رییس جمهور خاطرنشان کرد: امروز روز پایان نیست، امروز روز آغاز است، آغاز برای حرکتی نو، برای نشاطی جدید، امیدی نو و آینده ای بهتر برای جوانان مان، برای حرکتی سریعتر برای رشد و توسعه کشور.

 

کشورهای منطقه فریب تبلیغات رژیم صهیونیستی را نخورند

وی سخن پایانی خود را خطاب به کشورهای منطقه و همسایه بیان کرد و اظهار داشت: سخن آخر من این است که ملت های منطقه، کشورهای همسایه، مبادا فریب تبلیغات رژیم صهیونیستی و بدخواهان این ملت را بخورید، قدرت ایران قدرت شما است، امنیت و ثبات منطقه و کشورهای همسایه را ثبات خود ما می دانیم. ما دنبال سلاح هسته ای و فشار به ملت ها و دولت های منطقه نبوده و نخواهیم بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ضمن قدردانی مجدد از ملت ایران بیان کرد: ما مسیر را با کمک ملت تا پایان با موفقیت ادامه خواهیم داد. /924/پ200/ج

ارسال نظرات