۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۲۸۱۸۱۱
محمد جواد لاریجانی:

برجام متنی متوازن نیست/ مجلس مراقب باشد

خبرگزاری رسا ـ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید بر این که من نگاه خوش بینانه ای به اظهارات رییس جمهور دارم اما تفسیر آمریکایی ها از سخن وی خطرناک است، گفت: من شگفت زده هستم کارشناسان خبره ما چگونه متن برجام را پذیرفته اند.
محمد جواد لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، به بررسی نقش مهم و حساس مجلس در بررسی برجام پرداخت.

 

متعجم چگونه کارشناسان خبره ما متن برجام را پذیرفته اند

وی با بیان این که ما در این توافق تعهدات بسیار سنگینی داده ایم، افزود: من شگفت زده هستیم کارشناسان خبره ما چه جوری این متن را قبول کرده اند، البته در عین حال مجلس می تواند علاج کند.

 

این تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: معتقدم این متن متنی متوازن نیست؛ البته من قبلا دیدگاهم را درباره برجام بیان کرده ام، الان دوره این که بگوییم خوب است یا بد است گذشته است.

 

برجام ضعف های بسیاری دارد و به هیچ وجه متوازن نیست

لاریجانی ادامه داد: این سند تعهداتی دارد که با توجه به ضعف های موجود در متن ما را آسیب پذیر می کند و آمریکایی ها می توانند از آن سوء استفاده های کلیدی بکنند.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از موارد این است که می توانند اعلام کنند جمهوری اسلامی ایران بعد از سی و شش سال مقاومت و پایداری باید حرف ها و ایده های غرب به رهبری آمریکا را قبول کند.

 

رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بیان داشت: غرب بزرگ ترین جنایات و تجاوزات را به حقوق ملت ایران کرده است.

 

وی با بیان این که برجام شامل مقدمه، متن و ضمائم است، گفت: مقدمه متن تنها به نفع غرب است، البته ما هرگز به دلشوره های غربی ها مشروعیت نمی دهیم و برای آن ارزش و اعتباری قائل نیستیم و در متن و مقدمه و ضمائم آن نیز نباید چنین چیزی وجود داشته باشد.

 

رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بخش دیگری از مشکل را متوجه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و تصریح کرد: شما اگر به بندهای 10، 11 و 12 این قطعنامه نگاه کنید مشکل را متوجه می شوید.

 

لاریجانی افزود: یکی از مشکلات این است که هر وقت یکی از کشورهای صاحب وتو از ما ناراحت شدند می توانند شکایت بنویسند و بلافاصله همه تحریم ها برگردد.

 

از روند بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی بی اطلاعم

لاریجانی در بخش دیگری از گفت وگوی ویژه خبری، درباره روند بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: شورای عالی امنیت ملی لنگر بسیار مهمی در تصمیم سازی است و البته من از روندی که در آنجا در حال انجام است اطلاعی ندارم.

 

لاریجانی گفت: گاهی برخی دوستان ما می گویند درشت گویی می کنید؛ ما درشت گویی نمی کنیم، حرف ما این است که دو دو تا چهار تا می شود، البته گردنه های دیگری هم وجود دارد که باید مراقب آنها باشیم.

 

مگر ما در چه شرایطی هستیم که برخی می گویند بهتر از این نمی شد

وی درباره اظهارنظر افراد مختلف درباره برجام، گفت: این که برخی می گویند بهتر از این نمی شد حرف قشنگی نیست، ما در یک تهاجم هستیم، کل مذاکرات دفع یک تهاجم بوده است، این که دشمن به ما تهاجم کرده دلیل بر بدی ما نیست.

 

لاریجانی خاطرنشان کرد: باید منافع ملی خود را با قوت ادامه دهیم، مگر زانو زده ایم که بگوییم بیچاره شده ایم، ما در آستانه فتح الفتوح هستیم، این بدترین برهان است که برخی ارائه می کنند و از آن دم می زنند.

 

وی در خصوص اظهار نظر رییس جمهور در جمع استانداران مبنی بر این که «نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنشی نخواهند داشت» اظهار داشت: من تفسیر خوش بینانه نسبت به این سخن دارم، مقصود ایشان این است که مسؤولان باید در اظهارات خو حساب گر باشند و سنجیده سخن بگویند اما آمریکایی ها تفسیر دیگری دارند و این تفسیر خطرناک است.

 

روحانی را به خوبی می شناسم

محمد جواد لاریجانی یادآورشد: من آقای روحانی را به خوبی می شناسم و سال ها در خدمت ایشان بوده ایم، مقصود ایشان آنچه آمریکایی ها برداشت می کنند نیست.

 

وی افزود: استراتژی ما باید بدون ابهام، صریح و با بیان مستدل به قول سدید مطرح شود.

 

لاریجانی درباره تاکیدات رهبر معظم انقلاب و هشدار جدی ایشان درباره نفوذ آمریکایی ها تصریح کرد: سوء استفاده های آمریکا سه زمینه مهم دارد، یکی این که تثبیت کنند ما در مقابل آمریکا زانو زده ایم، نکته دوم انهدام توانمندی هسته ای ما است، البته این ملت و دولت اجازه نخواهند داد این اتفاق بیفتد؛ مساله سوم سرابی است که به ما نشان داده می شود.

 

فریب درباغ سبز سراب غرب را نخوریم

وی بیان کرد: این که غربی ها با آغوش باز بیایند و اینجا سرمایه گذاری بزرگی کنند این خیلی خوش بینانه نیست، من طرفدار تعامل با دنیا هستم، منتهی نباید به تعبیر امام فریب و گول در باغ سبز سراب غربی را بخوریم و اقتصاد خود را از یک اقتصاد مقاوم جدا کنیم.

 

لاریجانی تصریح کرد: نهیبی که رهبری زدند آغاز است و قاطعانه جلوی نفوذ آمریکایی ها بسته شده و بسته خواهد شد. /924/پ201/ج

 

ارسال نظرات