ضرورت شفافیت در رتبهبندی دورههای تحصیلی حوزه
حجتالاسلام سیدرسول جعفری آملی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مهمترین لوازم تکاپوی علمی در حوزه های علمیه چیست، خاطرنشان کرد: برای پاسخ به این سؤال باید دید که آفات تکاپو چیست؛ بزرگترین آفت علمی حوزه های علمیه و به ویژه قم، تعطیلی دروس در بیشتر روزهای سال است؛ به طوری که دایرترین درس در حوزه علمیه قم، 120 جلسه است؛ بنابر این باید تا جایی که امکان دارد باید از تعطیلی دروس پرهیز شود.
وی داشتن برنامهریزی را لازمه تکاپوی علمی در حوزههای علمیه دانست و اظهار داشت: تکاپوی علمی نیاز به برنامهریزی کوتاهمدت و بلندمدت دارد؛ باید معلوم شود که در یک سال چه مقدار، در پنج سال تا چه حد و در یک دوره ده ساله تا چه میزان درس خوانده می شود و هدف کوتاه مدت و دراز مدت چیست و در این مدت طالب علم باید به کجا برسد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: در این زمینه باید همایشهایی برگزار شود تا حوزه های علمیه دچار افت تحصیلی و علمی نشود؛ در سابق خروجی اکثر ورودیهای حوزه، مجتهد و مستنبط و صاحب نظر در مدت مثلا 10 سال بود، اما اکنون با صرف پنجاه سال کمتر میتوان به چنین هدفی دست یافت.
حجتالاسلام جعفریآملی تعیین دوره عمومی و خصوصی در دروس حوزه را از دیگر لوازم تکاپوی علمی حوزهها بیان و تصریح کرد: باید دوره عمومی و خصوصی در دروس حوزه های علمیه مشخص شود؛ به عنوان مثال اگر کسی میخواهد مفسر یا متکلم و حتی فیلسوف شود، باید بعد از دوره عمومی به این کار بپردازد؛ بنابراین نیاز به تعیین حدود، ثغور و مرزبندی، تعیین دوره عمومی و دروس خصوصی است.
وی به ویژگیهای مدیر موفق حوزوی پرداخت و گفت: مدیر موفق کسی است که صلاحیت علمی، عملی و اخلاقی کامل داشته باشد و در مدرسه زندگی کند و از نزدیک با طلبه جوش بخورد؛ در حقیقت با آنها هم درس، هم مباحثه و هم غذا شود و نظارت عملی و شبانهروزی داشته باشد؛ در این صورت طلاب مجال تساهل و تکاثر نخواهند داشت و این با توجه به مطالب فوق تبیین و تعریف میشود.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به تعریف نشاط طلبگی؛ مؤلفههای نشاط علمی، حضور به موقع در درس و فعالکردن خود در دروس، با نشاط مباحثهکردن، حضور در نماز جماعت، برنامهریزی اخلاقی و به طور مشخص برنامهریزی برای اقامه نماز شب، خواندن حداقل یک حزب قرآن در طول روز و خواندن دعای روزانه امام زینالعابدین(ع) و نیز آمادگی کامل برای حضور در جلسات امتحان را در ایجاد شور و شادابی در دوران طلبگی مؤثر خواند./822/ت302/ی