۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۲۸۷۳۰۸
اندیشمند شعیه مصر:

عربستان در حال صدور تروریسم به جهان است

خبرگزاری رسا ـ یکی از رهبران شیعه مصر پیروزی عربستان در یمن را توهم دانست و توافق هسته‌ای انجام شده میان ایران و غرب را گامی توصیف کرد که باید برداشته می‌شد.
احمد راسم النفيس انديشمند شيعه مصر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «احمد راسم النفیس» از رهبران شیعه مصر در گفت‌وگویی با وبگاه خبری «التحریر» مصر، به مسائل مختلفی از جمله توافق هسته‌ای ایران، جنگ عربستان در یمن و سوریه پرداخت.

 

النفیس که رییس حزب «التحریر» مصر نیز هست، در پاسخ به این سوال که «توافق ایران و آمریکا» و موضع عرب در قبال آن را چگونه می‌بینید، گفت: توافق هسته‌ای یک گام بود که باید برداشته می‌شد، ایران کشوری قوی و دارای برنامه است که آن را در خط مسابقه با کشورهای بزرگ قرار می‌دهد؛ آمریکا هم به خاطر منافعش خواهان این توافق بود.

 

النفیس، اعراب را مجموعه‌ای از بیماران روانی خواند که در طول سال‌های 1980 تا 1988 علیه ایران جنگیدند و هیچ‌کدامشان به خاطر این اقدام از ایران عذرخواهی نکردند. وی افزود: از خشم اعراب به ویژه عربستان برای توافق هسته‌ای ایران تعجب می‌کنم؛ اینها خود قاتلانی هستند که شایسته است اقدامات داعش از قتل و سوزاندن بر روی خودشان انجام شود عربستان همان کسی است که تروریسم را به جهان صادر کرد.

 

این فعال شیعه در پاسخ با سوال دیگری که «آیا عربستان قراردادهایی برای منع توافق هسته‌ای ایران امضا کرده» گفت: بله، بسیار؛ عربستان قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار با فرانسه امضا کرد تا این کشور (فرانسه) مانع توافق هسته‌ای ایران و غرب شود.

 

النفیس درباره اینکه وضعیت کنونی سوریه را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: وضعیت سوریه پیچیده است، بیشتر کسانی که در سوریه می‌جنگند سُنی مذهب هستند و این موضوع عاقبت با پیروزی محور مقاومت با ریاست «بشار اسد» رییس‌جمهور سوریه تمام خواهد شد. خواهان قطع روابط با عربستان نیستیم اما عربستان سعودی به اهداف راهبردی خود از خلال سرنگونی نظام سوریه دست نیافته است.

 

این فعال شیعه درباره موضع مصر در قبال بحران یمن نیز گفت: موضع مصر خوب است از همان ابتدا جنگ را رد کرد و تا جائی که اطلاع دارم مصر به صورت عملی در جنگ یمن شرکت نکرده است و نقشش فقط بر تامین (کنترل) «باب المندب» محدود است و فکر می‌کنم همین عامل عصبانیت عربستان شده است.

 

او در خصوص جنگ عربستان علیه یمن گفت: اگر رژیم سعودی فکر می‌کند که در یمن پیروز می شود، در توهم است. یمنی‌ها حقی تاریخی دارند. زمانی که عربستان تاسیس شد، منطقه نجران و الاداسه تحت کنترل سعودی‌ها بود و صنعاء (پایتخت یمن) تحت حکومت امام حمیدالدین الزیدی بود. آنان توافقی امضا کردند تا این مناطق به مدت 50 سال در اجاره عربستان باشد اما علی‌ عبدالله صالح (رییس‌جمهور برکنار شده) آمد و توافق ترسیم مرزها را نهایی کرد و این مناطق سعودی‌ریزه شد. حق با یمنی‌هاست و این نوع جنگ‌ها تمام نمی‌شود الا با پیمان صلح حقیقی که بر اساس حق برابر باشد./981/ب102/د

ارسال نظرات