۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۲۹۱۵۳۲
استاد حوزه و دانشگاه:

امام هادی به شدت با عرفان‌های کاذب زمان خویش مبارزه می‌کرد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شهامت با بیان این که امام هادی(ع) در برابر جریان‌ها انحرافی و عرفان‌ها کاذب ایستادگی می‌کرد، گفت: در عصر امام دهم صوفیان با پوشش‌ها مختلف و روش‌های عوام فریبانه با هدف هجمه و تخریب اندیشه ناب اسلامی را داشتند.
حجت الاسلام حسين شهامت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین شهامت استاد حوزه و دانشگاه، در برنامه «هلال هدایت» رادیو معارف به تبیین سیره اخلاقی و اجتماعی امام هادی(ع) پرداخت و گفت: امام دهم در سن هشت سالگی به مقام امامت رسید و مدت 33 سال امامت کرد و در سن 41 سالگی خلیفه عباسی ایشان را به شهادت رساند.

 

حجت الاسلام شهامت به اوضاع سیاسی و اجتماعی این دوران اشاره کرد و گفت: در این دوران خلفای عباسی به خوش گذارانی و عیش و نوش می‌پرداختند و آن‌ها هیبت و عظمت خلیفه اسلامی را نداشتند؛ اما برای پوشش ضعف‌های خویش ظلم‌های بسیاری بر ائمه اطهار(ع) روا داشتند.

 

استاد حوزه و دانشگاه  بیان کرد: این دوران همزمان با آغاز فعالیت‌های نهضت‌های علوی، گسترش نحله‌ها و فرقه‌های انحرافی عرفان‌ها کاذب و پیدایش غلات افکار انحرافی میان مسلمان بود؛ بنابراین امام هادی(ع) در این مدت به افزایش باورهای شیعیان و دفاع از اسلام ناب محمدی و مبارزه با جریان‌های انحرافی پرداخته است.

  

وی در ادامه سخنانش به ویژگی‌های امام هادی(ع) در عرصه علم و دانش پرداخت و افزود: حضرت در کودکی به امامت رسید و در همان سنین در عرصه مبارزه‌های علمی و پاسخگویی به شبهات خوش درخشید به‌ گونه‌ای که دشمنان و مخالفان مبهوت دانش ایشان شده بودند و برای حضرت احترام بسیاری قائل می‌شدند.

  

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) مجموعه عظیمی از امام شناسی است، گفت: در فرازهایی از این زیارت جایگاه امامت و الگوهای هدایت به درستی تبیین شده است، تا این که شیعیان خود را ملتزم به معارف این زیارت کنند و هدایتگران الهی را از ظالمان تشخیص دهند.

 

حجت الاسلام شهامت با بیان اینکه جایگاه رفیع امامت در قرآن تبیین شده است، گفت: حضرت ابراهیم(ع) بعد از رسیدن به پیامبری به مقام امامت رسیده‌اند، امامت استمرار نبوت است، امامان به جزء دریافت وحی تمام ویژگی‌ها خصوصیات پیامبران را دارا هستند.

  

این کارشناس رسانه ملی با بیان این که جزئیات ویژگی‌هایی که در قرآن کریم برای انسان کامل بیان شده، در زیارت جامعه کبیره تشریح شده است، گفت:  در این زیارت امامان از غلو و الوهیت دور نگه داشته‌اند، اما شأن و عظمت حقیقی آن‌ها بیان شده و هر فرازی از  این دعا یک ویژگی و خصوصیات ائمه اطهار(ع) را بیان می‌کند.

 

حجت الاسلام شهامت با بیان اینکه مردم باید دنباله‌رو مسیر امامان باشند قدمی از آن‌ها جلوتر و عقب‌تر نیفتند، افزود: هر فردی جلوتر از آنها گام بردارد به انحراف کشیده و هر جامعه‌ای که از مسیر امامان عقب افتاده دچار مشکل شده است، امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره مردم را به پیروی از مسیر امامان راهنمایی کرده است.

 

وی در ادامه سخنانش به روش مبارزاتی امامان با جریان‌ها و فرقه‌های انحرافی اشاره کرد و گفت: ائمه اطهار(ع) با هیچ فرد دشمنی نداشتند و همیشه سعی می‌کردند مسیر الهی و سبک زندگی صحیح برای مردم تبیین کنند، بنابراین اگر فردی را مشاهده می‌کردند که دچار انحراف‌هایی در دین شده است، سعی در هدایت آن‌ها را داشتند.

  

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امام هادی(ع) در برابر جریان‌ها انحرافی و عرفان‌ها کاذب ایستادگی می‌کرد، گفت: در عصر امام دهم صوفیان با پوشش‌ها مختلف و روش‌های عوام فریبانه با هدف هجمه و تخریب اندیشه ناب اسلامی را داشتند.

 

این کارشناس رسانه ملی بیان کرد: عده‌ای از صوفیان در مسجد النبی(ع) جمع شده بودند و به سنت‌های غلط خویش می‌پرداختند، امام هادی(ع) خطاب به یارانشان فرمودند که «به این فریبکاران و هم‌پیمانان شیطان و ویرانگران بنیادهای اسلام توجه نکنید، آنان برای آسایش جسم، پارسایی می‌کنند و شب‌زنده‌داری آنان برای به دست آوردن طعام‌های چرب و شیرین است، عمری را به سختی می‌گذرانند تا آن‌که فرصتی یافته و به گناه بپردازند، گرسنگی می‌کشند تا آن‌که به خوان‌های رنگین دست یابند، ذکر آنان فقط برای فریب مردم است و جلب قلوب نادان، سادگان را شیفته خود ساخته بار خود را بر دوش آنان می‌نهند و آنان را در چاه‌های گمراهی می‌اندازند، اوراد آنها، رقص و کف زدن است و ذکرشان نغمه و آوازه‌خوانی، جز بی‌خردان و افراد فریب‌خورده، کسی از آنان پیروی نمی‌کند و متاع آنان جز در بازار احمقان فروشی ندارد، هرکسی به دیدار و زیارت زنده یا مرده آنان برود مانند آن است که به زیارت شیطان و بت‌پرستان رفته باشد.»

 

حجت الاسلام شهامت ابراز کرد: خداوند متعال و ائمه اطهار(ع) روش رسیدن به قرب الهی را بیان کرده‌اند؛ بنابراین لازم نیست شیوه جدیدی برای عرفان ابداع کنیم و در این عرصه دچار انحراف‌های بسیاری شویم./998/پ202/ف

ارسال نظرات