۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۲۹۴۶۶۱
نیم نگاهی به انحراف حلقه‌ای؛

تفسیر مضلّ از آیه الهیکم التکاثر/ ولایت و رسالت طاهری!

خبرگزاری رسا ـ فرقه‌های نوظهور در عرصه معنویت و عرفان‌های دروغین از پدیده‌هایی است که جامعه‌شناسان و اندیشمندان علوم مختلف را به خود مشغول کرده و حوزه‌های علمیه نیز در راستای رسالت خویش مبتنی بر به‌سازی فرهنگ جامعه اسلامی، نقشی بی‌بدیل در مقابله فکری با آن دارند.
 کتاب «حلقه اسارت»


به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، از پدیده‏هایی که از مدت‏ها پیش در جوامع جهانی گسترش یافته و کشور ما نیز از آن در امان نبوده، فرقه‌های مختلف عرفان‏نماست که در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، روانی، دینی و... أثرگذارند. امروز باید با آگاهی‏‌بخشی‌های لازم و توجه خاص، به پیشگیری از رشد قارچ‏گونه آنها پرداخت.

 

بدیهی است، قدم اول برای این کار، آشنایی با برخی از این گروه‌ها، نحله‏ها و فرقه‏هایی است که این روزها کم و بیش با نام‏ها و نشانه‏های آنان روبرو هستیم. برخی از این گروه‏ها، وارداتی و سوغات مخرب فرهنگ غرب و صهیونیست هستند. پدیده موسوم به «شبه جنبش‌های معنوی نوپدید» در جامعه‏ی غرب،(1) پدیده‏ای است که نه تنها نظر دین‏پژوهان را به خود جلب کرده، بلکه گروه‏های مختلف روان‏شناسان، جامعه‏شناسان، مردم‏شناسان و حتی سیاستمداران نیز به این موضوع توجه کرده‌، از زوایای خاص خویش به مطالعه آن روی آورده‏اند‏.


تعریف فرقه

 

«فرقه»(2) در لغت، گروه یا سازمانی است که اعضای آن، مانند افراد هر انجمن و حزبی، هدف ویژه‏ای را دنبال می‏کنند و این اهداف ممکن است در طول زمان تغییر یابند. فرقه‏ها به علت عملکردهای خاص درونی و روابط و مناسبات ویژه‏ خود از سایر گروه‏ها و سازمان‏ها متمایز می‏شوند و تشخیص تفاوت‏های سازمان یا حزب معمولی با یک «فرقه»، همیشه کار ساده‏ای نیست.

 

بعضی اوقات افراد به عملکرد فرقه‏ها و نوع روابطی که برقرار می‏کنند، توجه نداشته و به اشتباه یا فرقه‏ها را ارگان‏هایی انباشته از مُشتی دیوانه انگاشته، یا اساساً بین فرقه با گروه‏های دیگر تفاوتی قائل نمی‏شوند. آن چه فعالیت فرقه‏های مختلف را بهتر بیان می‏کند، ارائه‏ تصویری پویا از روندی در جریان درون هر فرقه و مناسباتی‌ست که فرقه به خاطر آن‌ها شکل گرفته است.


روابط فرقه‏ای روابطی‌ست که در آن یک فرد، در نقش رهبر فرقه آگاهانه افراد دیگر را با استفاده از روش‏های خاصی وادار می‏کند تا به ‏طور کامل(یا نسبتاً کامل) درباره تصمیمات مهم زندگی‏شان به او وابسته باشند. ‏به این پیروان عقیدتی این‏ گونه القا می‏‌کند که تنها خودش استعداد، نبوغ یا دانش ویژه‏ای دارد و دیگران باید فرمانبر امر و در اختیار او باشند. به بیان دیگر، تسلیم او و شاهد مراتب عملکرد به اصطلاح عرفانی او باشند.

 


اساس فرقه

نخست، سر منشأ گروه، یا رهبر

دوم، ساختار تشکیلاتی، یا روابط بین رهبر یا رهبران(و پیروان)

سوم، برنامه‏های هماهنگ شده برای مجاب سازی ذهنی افراد(که بازسازی فکری یا به صورت عام‏تر، شست و شوی مغزی خوانده می‏شوند.)


اهداف فرقه‌سازی

 

یکی از اهداف مهم و کلی در فرقه‌سازی‏ها ایجاد اختلاف و تفرقه است. ایجاد تفرقه در بین مسلمانان، هر چند در حد اختلاف دو شهر، دو قبیله و دو طایفه، همیشه یکی از اهداف مهم و اساسی بوده و نمونه‏های فراوانی از این نوع اختلاف‏ها در جوامع مختلف دیده شده است. در این میان، یکی از بهترین‏ کارها اختلاف‏های مذهبی است که نمونه‏ آشکار آن، اختلاف شیعه و سنی است.

 

پیدایش بیداری اسلامی به ویژه انقلاب اسلامی ایران، آمریکا و دولت‏های غربی را به این نکته متوجه ساخت که اسلام می‏تواند تهدیدی بسیار جدی و به مراتب خطرناک‏تر از کمونیسم برای آن‌ها باشد. نفی دین و مبارزه با اصل اسلام، راهکاری نبود که دولت‏های غربی و آمریکا بتوانند آن را انتخاب کنند؛ از این‌رو باید راهی را انتخاب می‏کردند که در آن اسم اسلام محفوظ بماند؛ اما اسلامی باشد که خطر بیداری ملت و ایجاد حرکت‏هایی نظیر انقلاب اسلامی ایران را به همراه نداشته باشد.

 

چاره این بود که حس عرفانی و دینی مردم را به صورت بدلی و با اسلام غیر انقلابی تخلیه نمایند. اسلامی که تمام حواس فرد به امور فردی‏ خود بوده، هیچ گونه رنگ سیاسی و وارد شدن به مسائل اجتماعی نداشته باشد.

 


برخی از علل رشد و گسترش فرقه‏های نو

 

- نیازمندی فطری بشر به آرامش‏های معنوی، در جهان به اصطلاح متمدن و صنعتی امروز 

- پیوند تمدن‏ها، فرهنگ‏ها و ادیان(نتیجه‏ این پیوند، تولد فرقه‏هایی است که در دهه‏های اخیر ظاهر شده‏اند) 

- شکل‏گیری مدرنیته و سپس پست مدرنیسم و تأکید بر نیازمندی بشر به ساحت دین

- أثرگذاری مفاهیم مؤثری چون پلورالیسم دینی در بسترهای فرهنگی جوامع

- جایگزینی آرام‏بخش‏های به ظاهر معنوی به جای شریعت

- مشکلات روانی انسان‏ها و به دنبال آن، معرفی درمان‌های معنوی

- گرایش نسل امروز به قرائت‏های نو از دین رسمی

- گرایش به ولنگاری، اختلاط و اباحه‏گری.

 

در تعریف فرقه آمده است که رهبر فرقه آگاهانه افراد دیگر را با استفاده از روش‏های خاصی وادار می‏کند تا به‏ طور کامل(یا نسبتاً کامل) در تصمیمات مهم زندگی‏شان به او وابسته باشند و دیگران باید مطیع امر او و در اختیار او باشند. در فرقه کیهانی «محمدعلی طاهری» رهبر فرقه، بارها تأکید می‏کند که استفاده از شعور کیهانی تنها راه رسیدن به عرفان است.

 

در ابتدای ورود به کلاس‏های این فرقه، بحث فرادرمانی مطرح می‏شود که از ویژگی‏های آشکار در جذب فرقه‏ها است. در این فرقه پاسخ پرسش‏ها به دوره‏های آینده واگذار می‏شود و فرد از دوره اول تا دوره هشتم به گونه‏ای معلق در فهم مسائل نگه داشته می‌شود. البته رهبر فرقه این تعلیق را به اشتیاق تعبیر کرده و می‏گوید: مهم‌ترین عامل در دریافت و کسب عرفان، اشتیاق است.

 

 

محمد علی طاهری، فردی است با ادعاهایی به شرح زیر؛

 

- طاهری در مقام رهبر فرقه، خود را از هرگونه آلودگی پاک می‏داند و ادعا می‏کند هیچ‌گاه در گذشته و حال، بیرون‏ریزی نداشته است.

- رهبر، فرقه اتصال با روح‏القدس را ادعا کرده و می‏گوید: «فیض حلقه وحدت از برکت نزدیکی و وحدت حداقل دو نفر ایجاد شده و هر کجا حداقل دو نفر در حلقه جمع باشند، عضو سوم، روح‌القدس و عضو چهارم آن خداوند است.»(3)

- طاهری توانایی اتصال به روح‏القدس را با آموزش و لایه‏ محافظ و سوگندنامه، به مسترهایش تفویض می‏کند.

- طبق ادعای رهبر فرقه و نظریه‏ شبکه شعور کیهانی، با اعتصام به حبل الله از توانایی‏های آن در اسکن و درمان بیماری‏ها استفاده می‏شود.

- کسانی که به این حلقه وارد می‏شوند باید طبق ضوابط سوگندنامه‏ای که در ابتدای دوره‏ها امضا می‏کنند، عمل کنند؛ زیرا در غیر این‏ صورت شبکه‏ منفی به آن‌ها حمله خواهد کرد!

- در این شبکه، شیطان، ملک و مأمور الهی است و به سبب برنامه‌ای که خداوند آن را پدید آورد، فریب خورده و به کمک او شبکه‏ مثبت مفهوم می‏یابد.

- ملائک، در باور رهبر فرقه میدان‏های مغناطیسی هستند و به صورت مادی تعریف می‏شوند.(عزراییل همان آنتروپی است و...)

- غیرارگانیک‏ها با تسخیر افراد، آنها را آلوده کرده، بیماری‏های جسمی و ذهنی و روان تنی را باعث می‏شوند و تنها راه درمان، قرار گرفتن در اتصال و دادن قدرت دفاعی به فرد است.

- بروز بیماری‏های بعد از اتصال، به هر شکل، به دلیل خطای فردی است و طاهری و شبکه کیهانی و مسترها نقشی در بروز و تشدید بیماری فرد ندارند.

- طاهری بر این ادعاست که چنانچه حلقه‏های تفویض شده به مسترها را لغو کند، لطمه‏های جبران ناپذیری به آن‌ها وارد می‏شود و ممکن است آنها به «کُما» بروند.

- داشتن جهان‏بینی خاص و التقاطی.

- تعریف خدا در حلقه، «عدم» و هیچ قطبی است.

- درباره‏ قرآن، دیدگاه طاهری چنین است که آن را شخص پیامبر(ص) با تکیه بر آشنایی با ادبیات و واژه‏ها تألیف کرده است! «کلیاتی بر پیامبر(ع) نازل شده و پیامبر(ع) آن چه را فهمیده، نگاشته است؛ یعنی الفاظ قرآن الهی نیست.»

- رهبر فرقه زیارت قبور ائمه(ع) را از مصادیق «الهیکم التکاثر» می‏داند!

- همچنین او تقلید از مراجع را در احکام دین قبول ندارد!

- از نظر او روحانیت خمس را خود تعیین کرده‏اند!

 

 

طاهری به ‏طور تلویحی خود را دارای ولایت معنوی بر مردم و رسالت خود را پاک کردن آلودگی‏های درونی دیگران می‏داند و خود را مبدع نظریه‏ میدان شعوری و آلودگی شعوری و حلقه‏های آن و همچنین نظریه‏ ویروس‏های غیرارگانیک و سایمنتولوژی و... معرفی می‏کند و ده‏ها مورد دیگر که همه‏ این عقاید باطل و این ادعاها فرقه بودن حلقه و بدعت‏گذاری‏های رهبر آن و قانون‌گریزی او را ثابت می‌کند که در نتیجه صدور احکام فقهی و قضایی را درباره وی در پی داشته است.


خبرگزاری رسا به عنوان یک رسانه حوزوی، پس از این‌که انحرافات فکری و رفتاری عرفان حلقه را رصد کرد، در راستای رسالت تبلیغی و رسانه‌ای خود در جهت به‌سازی معنوی جامعه، پاسخ به سوالات و ابهامات احتمالی افرادی که در معرض شبهات و القائات این فرقه ضالّ مضلّ قرار گرفته‌اند و حمایت از فتوای حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و علوی گرگانی مبنی بر مقابله با این شبه عرفان التقاطی، از دو روش مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای کمک گرفته و نسبت به تهیه کتاب «حلقه اسارت»  همت گمارد.

 

این کتاب بدون شک حاصل تلاش محققین و پژوهشگرانی است که با احساس نیاز جامعه، فداکارانه در عرصه مبارزه فکری و عملی با این کج راهه عرفان برآمده‌اند.

/909/704/ر

 

تهیه شده از سوی مدیریت آموزش و پژوهش خبرگزاری رسا

............................

1 - مطالب این بخش از کتاب «فرقه‏ها در میان ما»، نوشته تالر سینگر برگرفته  شده است.
2- New Religious movements
3- محمدعلی طاهری، انسان از منظری دیگر، ص 81

ارسال نظرات