۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۲۹۶۳۶۲
احکام(۹)

حکم فقهی گریه بر عزای اهل بیت در نماز

خبرگزاری رسا – کارشناس مسائل فقهی گریه در نماز به نیت پناه بردن به خداوند متعال به دلیل ترس از روز قیامت را نشان حضور قلبی در نماز دانست و گفت: حکم فقهی گریه بر عزای اهل بیت(ع) در نماز از نگاه مراجع تقلید متفاوت است و مکلفان باید به منابع فقهی مراجع منتخب خود مراجعه کنند.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید جعفر ربانی، در خطبه های فقهی نماز جماعت ظهر امروز که در محل شبستان بزرگ امام خمینی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد حکم فقهی خندیدن در نماز را از نگاه مراجع تقلید بررسی کرد و گفت: اگر خندیدن در نماز به صورت تبسم و بدون صدا باشد این نوع خنده نماز را باطل نمی‌کند.


کارشناس مسایل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان این‌که خندیدن در نماز به صورت قهقهه و با صدای بلند از مبطلات مسلم نماز است، گفت: تمام مراجع تقلید و علمای صاحب فَتوا خندیدن در نماز به این هیأت را از مبطلات مسلم نماز می‌دانند.


حجت الاسلام ربانی حکم گریستن در نماز را بنا بر نیت آن عنوان کرد و افزود: همچنین گریه برای امور دنیا و مشکلات روزمره دنیوی نماز را باطل می‌کند و باید نمازگزار مجدد نماز خود را اقامه کند.


کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها گریه در نماز به نیت پناه بردن از عذاب قیامت را از علامت انسان مؤمن دانست و ابراز داشت: چنین گریه‌ای نه تنها مبطل نماز نیست بلکه اجر نماز را بالا می‌برد به نحوی که نوعی خشوع و حضور قلبی در نماز را نیز می‌رساند.


حجت الاسلام ربانی با اشاره به سؤالی که از سوی یکی از مکلفین حاضر در حرم مطرح شد، گفت: کسی که مشغول نماز است و صدای عزاداری مجالس اهل بیت علیهم الاسلام به گوش او برسد و به یاد اهل بیت در نماز گریه کند حکم این سؤال از نگاه مراجع تقلید متفاوت مورد بحث است و هر کس باید به مرجع تقلید خود برای دریافت جواب این سؤال مراجعه کند./837/پ202/ی

ارسال نظرات