هرکس در قضیه برجام به غیر جمع بندی رهبری تکیه کند ولایت مدار نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور دبیرکل کنگره شهدای روحانی کشور در شام غریبان شهادت امام حسین(ع) در هیأت رزمندگان اسلام در سالن شهدای بسیج ناحیه مقاومت بسیج سپاه با تأکید بر این که کم رنگ کردن نقش امام در امت مهم ترین انحراف است، گفت: جامعه اسلامی و امت اسلام با امام تعریف می شود.
وی با اشاره به این جمله شهید آوینی که چرا برخی ها به امام گذشته مهرورزی دارند اما نسبت به زمان خود و امام زمان وقت خود اینگونه نیستند گفت: امام گذشته را هرجور دل شان خواست تفسیر و تبعیت و گزینشی با دستورات او برخورد می کنند و متناسب با منافع شان تعریف می کنند.
حجت الاسلام ذوالنور ادامه داد: اما امام وقت زنده است، نمی شود چیزی را به امام وقت نسبت داد چون مواضع اش روشن است.
وی افزود: اگر به پیامبر اکرم(ص) چسبیدند برای این بود که سنت عترت را زیر پا بگذارند و اگر گفتند حسبُنا کتاب الله برای این است که قرآن ناطق را کنار بزنند و اگر گفتند ان الحکم الا لله برای این است که حکم الله مجسم را کنار بگذارند، لذا منافقین زمان امیرمومنان خیلی وضع شان خوب بود اما منافقین زمان پیامبر بیچاره بودند چون هرچه می خواستند کتمان کنند مفسر وقت پیامبراکرم بود و ستودنی نبود که به آن آویزان شوند و پناهگاهی نبود که پناه بگیرند اما منافقین زمان امیرمومنان وضع شان روبراه بود و جنگ علی(ع) جنگ سخت تری بود چرا چون به ستون پیامبر تکیه می دادند و می گفتند حسبنا کتاب الله، لذا برای اینکه مقابل امیرمومنان بایستند به ستون پیامبر تکیه می زدند.
کربلا یک تاریخ و قانون ماندگار همیشه تاریخ است
حجت الاسلام ذوالنور با بیان این که کربلا یک تاریخ است و یک قانون است، گفت: برخی ها کربلا را حادثه مانند بسیاری از حوادث ریز و درشت تاریخ تعریف می کنند که دارای یک تاریخ مصرف و زمان انقضا است اما کربلا یک قانون ماندگار برای همیشه تاریخ است.
وی با اشاره به اینکه امام حسین برای بیعت با یزید فرمود کسی مثل من با کسی مثل یزید بیعت نخواهد کرد گفت: در هیچ عصری نباید چنین اتقاقی بیفتد، مومن هیچ وقت نباید دست اش در دست کافر باشد، لذا امام حسین فرمود، اگر جامعه اسلامی مبتلای به کسی مثل یزید شود فاتح اسلام خوانده است اما امام نگفت فاتحه اسلام خوانده است چون جامعه به یزید مبتلا شود بلکه می فرماید فاتحه اسلام خوانده است که جامعه به کسی مثل یزید مبتلا شود.
مشکل جمهوری اسلامی با خوی استبدادی دولتمردان آمریکا است
این کارشناس سیاسی یاد آورشد: امام نیز فرمود ما با مردم آمریکا مشکلی نداریم بلکه مشکل جمهوری اسلامی با خوی استبدادی دولتمردان آمریکا است، لذا تا زمانی که این خصلت یزیدی و خوی استبدادی وجود دارد قانون کربلا و نهضت حسینی نیز به عنوان یک قانون قابل تسری علی الابد به ما این دستور را می دهد و معنا ندارد قبله دل ما آمریکا باشد، سازش با استکبار و آمریکا با کجای با نهضت حسینی و منشور تاسوعا و عاشورا همخوانی دارد؟
وی افزود: دلداده چه چیز آنها هستیم، دلداده صداقت شان، عدالت شان، وفای شان، سلامت شان، عدم تجاوز و تعدی شان، ظلم هایی که در حق ما نکردند برای چه مومن باید خودش را خوار کند؟ منظور شخص نیست، اشخاص اختیار خودشان را دارند و هرکس خواست درخانه شان باشد کاری نداریم، اما کسانی که نمایندگی امت امام حسین را دارند و کسانیکه نمایندگی حکومت شیعی و ملت شیعی دارند و کسانی که نمایندگی مردمی را دارند که بعد از 1400 سال عاشورا را زنده نگه می دارند و پیام های عاشورا درس زندگی آنها است، حق ندارند تا زمانیکه نماینده مردم هستند هرجور نظر شخصی آنها است عمل کنند، ضمن اینکه امام المسلمین و امام وقت ما حدود را تعیین کرده است و کسی حق ندارد وارد این عرصه ها شود.
وی افزود: بده بستان است اشکالی ندارد، امتیاز کم بدهی و امیتاز بیشتر بگیری، اما یک جایی مجبوری کوتاه بیایی، اما آیا امام حسین با عمر سعد مذاکره کرد و گفت شما مقداری کوتاه بیا و من هم مقداری کوتاه بیام، آیا امام حسین(ع) می خواست با عمر سعد داد و ستد و بده بستان و معامله کند، امام حسین روز عاشورا دو بار با عمر سعد اتمام حجت کرد که برخی نام آن را می گذارند مذاکره که اولا مذاکره نبود و یک جانبه بود، دوما امام حسین عمر سعد راخواست، سوما امام حسین عمر سعد را میشناسد و می خواهد حجت را تمام کند تا قیامت نگویند با ما اتمام حجت نشد.
حجت الاسلام ذوالنور گفت: امام حسین(ع) می خواهد حق و باطل بودن دو جبهه را با عاطفی ترین مسائل برای بشریت تعریف و در تاریخ ثبت شود و از این مسیر عاطفی حداقل چهارنفر را تکان دهد و از آتش جهنم نجات دهد.
وی افزود: امام حسین اگر عمر سعد را دعوت کرد تا با او صحبت کند برای اتمام حجت بود تا در نجات مردم تغییری حاصل شود، او نمی خواست معامله کند هرچه گفت یک طرفه بود هرچه عمر سعد گفت امام حسین راهش را بست تا جایی که ناامید شد.
کربلا درس ها و عبرت ها دارد
این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه کربلا درس ها و عبرت ها دارد و اگر تاریخ تکرار می شود باید دید این صحنه چگونه بازسازی شود و هرکس چه نقشی ایفا را می کند، گفت: اگر به تعبیر امام حسین(ع) تاریخ تکرار می شود نقش ما چه نقشی است، جبهه استکبار امروز کجاست و جبهه بنی امیه کجاست، آیا شاخص هایی که در نظام سلطه وجود دارد امروز شاخص هایی نیست که ما در تاریخ بنی امیه می خوانیم.
وی افزود: امروز مظلومیت جبهه مسلمانان به هم پیوسته است و اگر ما با آقای اوباما دست می دهیم، جای دست اوباما جای دست آل سعود است که مردم یمن و بحرین را قتل عام می کند و به کسی دست می دهیم که دست دیگرش شمشیری است که در قلب مسلمانان فرو می رود، لذا اگر امروز امام حسین(ع) بود دست می داد، این ها را مگر می توان از هم جدا کرد.
هرکس در قضیه برجام به غیر از جمع بندی رهبری تکیه کند ولایت مدار نیست
حجت الاسلام ذوالنور با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار رهبر معظم انقلاب در موضع مذاکرات و برجام گفت: بعد از اینکه فصل الخطاب برجام تعیین شد همه ما شرعا وظیفه تکمین داریم و هرکس به غیر از جمع بندی رهبری تکیه کند ولایت مدار نیست و مصالح و منافع جامعه اسلامی و امت اسلامی را زیر پا گذاشته است.
وی با اشاره به مخالفان و موافقان برجام گفت: این هنر رهبری در مدیریت بحران است که دو قطب و جریان صد درصد متضاد را در جهت هدف واحد منسجم کرد و حرکت داد، از یک طرف از دولت خواست نقد پذیر باشد و خطوط قرمز و منافع ملی را رعایت کند و کسانی را که نقد میکنند را سرکوب نکنند و به باد تهمت نگیرند و ازطرف دیگر گفت نقد کنید اما منصفانه نقد کنید و تخریب نکنید.
به گفته وی، رهبر معظم انقلاب مذاکرات را در جهت منافع ملی هدایت کرد و به دولت سفارش کرد مجلس و نمایندگان مردم هستند را دخیل کنند و دو ماه نفس گیر کمیته برجام همه ابعاد را بررسی کرد و تبدیل شد به قانون و شورای امنیت ملی نیز بررسی کرد و مصوبه مرداد ماه شورای امنیت ملی را رهبر معظم انقلاب صمیمانه امضاء و تأیید کرد .
حجت الاسلام ذوالنور گفت: اگر کار مجلس کامل بود و کار شورای امنیت ملی بی نقص بود و کار دیپلمات ها ناقص نبود و راه منفذی باز نبود چه نیاز به این 9 بند بود و مکمل کار همه، این تدبیر حکیمانه رهبری است که راه های نفوذ دشمن را بست و نقائص کار دیگران را تکمیل کرد.
امروز خدمت به امت اسلام تقویت رهبری است
وی با تأکید بر اینکه امروز خدمت به امت اسلام تقویت رهبری است یاد آورشد: یکی از نمایندگان و رزمندگان یمن گفت بدن های ما از بمب های سنگین و موشک های عربستان نمی لزرد اما وقتی برخی از مسؤولان جمهوری اسلامی نسبت به نظام سلطه ملایماتی را می بینیم بدن ما می لرزد و نگرانی ما از این جا است.
به گفته وی، امروز جهان می داند و به این موضوع اعتراف دارد که جمهوری اسلامی به عنوان ام القرای کشورهای اسلامی و نقطه کانونی بیداری اسلامی و الهام بخش اسلامی در دنیا است و اعتراف می کنند پنج پایتخت اسلامی منطقه همسوی با جمهوری اسلامی و در مقابل نظام سلطه قرار دارد، لذا برای همین است که همه امکانات خود را بسیج کرده اند و نیروهای ملحد داعشی و تکفیری را به عنوان نیروهای میدان جنگ نیابتی به جنگ با جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه و لبنان می فرستند.
این کارشناس سیاسی گفت: امروز راهبرد برخورد تمدن ها را به راهبرد برخورد درون تمدنی و جنگ فرقه ای و مذهبی تبدیل کردند و با جریان های تکفیری، جنگ نیابتی را فعال کردند، لذا امروز محوریت این جنگ در جمهوری اسلامی و محور مقاومت است.
پایبندی به منویات رهبری است که مردم را از دوران حساس و پیچ تاریخی عبور می دهد
حجت الاسلام ذوالنور در ادامه با تأکید بر پایبندی به منویات رهبری است که مردم را از دوران حساس و پیچ تاریخی عبور می دهد یاد آورشد: یکی از این پیچ های تاریخی اقتصاد مقاومتی است که تکیه بر توانمندی های درون و درون زایی دارد ، تکیه ما نباید به این هیات های خارجی باشد که مانند ابرهای بهاری رعد و برق دارند اما از بارش خبری نیست و همه می آیند و می روند و هیچ اتفاقی نمی افتد، بنابراین چرا زمانی که اقتصاد مقاومتی که تنها نسخه شفابخش اقتصاد بیمار و ورشکسته ما است برجسته نمی کنید.
وی افزود: در طول تاریخ اسلام هرجا اسلام و مسلمین آسیب دیدند برای این بود که یا امامی در جامعه شناسایی نشده بود که پشت سرش حرکت کنند و یا اگر امامی در سطح جامعه بود سعی کردند مردم را از پشت سراو متفرق کنند و یا نقش او را کم رنگ و بی خاصیت کنند، لذا امروز با توجه به عبرت های عاشورا نباید بگذاریم تاریخ تکرار شود.
به گفته وی، آنچه در کربلا و کوفه اتفاق افتاد اگر در فتنه 88 اتفاق می افتاد کربلایی دیگری تکرار می شد و امام دیگری به مسلخ می رفت، چرا که درکربلا و کوفه مردم چسبیدند به خواص بی بصیرت و ترس و بزدل و خواص نون به نرخ روز خور و خواص طماع و منفعت طلب و خواصی که خانواده شان فرمان حرکت شان را به دست گرفت و منحرف شان کرد.
کربلا درجا زدن در گذشته نیست، عاشورا واپسگرایی نیست
حجت الاسلام ذوالنور یادآورشد: اگر این اتفاق هم در ایران می افتاد کربلایی دیگری تکرار می شد اما در ایران مردم از این تجربه تلخ تاریخ درسگرفتند و آنچه در ایران و در فتنه 88 اتفاق افتاد، مردم با بصیرت به امام خود لبیک گفتند و شبکه های سی ان ان و بی بی سی و آمریکا و انواع رسانه ها در عرصه ماهواره و اینترنت و فضای مجازی و سایبری که عملیات روانی مردم را آغاز کرده بودند تا در عزم و اراده و بصیرت مردم تأثیر گذار باشند بی اثر شوند.
وی افزود: اگر چین اتفاقی در کربلا و کوفه می افتاد نه دستان علی بسته می شد و نه امام حسین به مسلخ می رفت، لذا باید از درس ها و عبرت های کربلا زندگی آموخت، چرا که کربلا درجا زدن در گذشته نیست، عاشورا واپسگرایی نیست، عاشورا و کربلا جریان خوبی است که رمز حیات تاریخ و جامعه و دررگ های جامعه و تاریخ جاری می شود و این درسی است که باید از عاشورا و کربلا بیاموزیم.
حجت الاسلام ذوالنوربا بیان اینکه وفای ابوالفضل العباس وفای به امامت است و ابوالفضل العباس بصیرت نافذ داشت و امام محور بود و درس عاشورا و کربلا که درس امام محوری است به ما داد گفت: آفرین بر مردم با بصیرت ایران که این درس ها را امروز در سخت ترین شرایط به خوبی گرفتند./1307/پ200/ج