۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۲۹۸۹۱۲

200 پژوهش قضایی در کارنامه یک پژوهشگر حوزوی

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر مؤسسه آموزشی و پژوهشی قضاء که تاکنون بیش از 200 موضوع کیفری، حقوقی و مدنی را به تحقیق گذاشته است، مهم‌ترین شرط درخوری پژوهش‌ها را مشروط به ثمردهی آنان برای جامعه مخاطب دانست.
حجت الاسلام فرهودي پژوهشگر موسسه قضاء

حجت‌الاسلام حسین فرهودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به الزامات پژوهش‌های علمی اشاره کرد و اظهار داشت: یک پژوهش تراز باید خروجی داشته باشد و حداقل در محیطی علمی، مورد استفاده و بهره وری قرار گیرد.

 

پژوهشگر برجسته مؤسسه آموزشی و پژوهشی قضاء ادامه داد: چنانچه یک پژوهش، خروجی مشخص و قابل استفاده برای بخشی از جامعه را نداشته باشد، ثمره‌ای ندارد و آن را تنها می‌توان آرشیو کرد.

 

استاد حوزه علمیه افزود: نتیجه پژوهش‌هایی که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی قضاء صورت می‌گیرد، معمولا مورد استفاده محاکم قضایی قرار گرفته و آنان را مثمر ثمر می‌کند.

 

وی تأکید کرد: پژوهش‌ها همواره در پی تولید علم هستند، اما هرچه دامنه مخاطبان یک پژوهش گسترده‌تر شود و بهره گیری بیشتری از آن صورت گیرد، رتبه ارزشی آن پژوهش را بالاتر می‌برد.

 

حجت‌الاسلام فرهودی به ساختارهای یک پژوهش اشاره و خاطرنشان کرد: برای انجام یک پژوهش درخور، باید نخست اصل مسأله، طرح شده و درباره آن، مطالعه و تحقیق عمیقی صورت گیرد.

 

وی گفت: پس از بررسی اصل طرح مورد پژوهش، باید اقوال گوناگون را جمع آوری و ادله آنها را بررسی کرد؛ در نهایت با بیان ادله‌ای جامع، یک نظریه را مطرح و از آن دفاع کرد.

 

شایان ذکر است، حجت‌الاسلام حسین فرهودی متولد سال 1344 تا کنون قریب به 200 موضوع مختلف در مباحث کیفری، ‌حقوقی و مدنی را برای مؤسسه آموزشی و پژوهشی قضاء مورد بررسی قرار داده و در قالب تحقیق و پژوهش ارائه داده است.

 

همچنین این روحانی پژوهشگر لغت نامه‌ای دوجلدی را با عنوان «القاموس الصحیفة السجادیة فی ریاض السالکین» برای مؤسسه تحقیقاتی و آموزشی بقیة الله الاعظم، جمع آوری و تدوین کرده است.

 

وی تاکنون دو پژوهش «موضوع شناسی شلاق» و «موضوع شناسی حرز» را برای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی به بررسی گذاشته و نتیجه تحقیقات خود را به این مؤسسه تحویل داده است.

 

موضوع شناسی شلاق به دنبال بررسی ماهیت شلاقی است که در حدود و تعذیرات استفاده می‌شود؛ همچنین موضوع شناسی حرز به دنبال بررسی ماهیت حرزی است که در اموال گوناگون افراد به‌کار رفته است که آیا شکاندن این حرزها برای سرقت، محکوم به قطع ید می‌شود یا خیر./997/ت302/س

ارسال نظرات