۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۹
کد خبر: ۲۹۹۸۵۲
در بیانه ای مطرح شد؛

اعتراض اساتید دانشگاه شریف به بازداشت استاد ایرانی در آمریکا

خبرگزاری رسا ـ بسیج اساتید دانشگاه صنعتی شریف در بیانیه خود به مناسبت ایام الله 13 آبان و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی اعتراض خود را نسبت به دستگیری مظفر خزایی استاد ایرانی مقیم آمریکا اعلام کردند.
بيانيه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت فرا رسیدن ایام 13 آبان، بسیج اساتید دانشگاه صنعتی شریف در بیانیه خود به مناسبت ایام الله 13 آبان و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی اعتراض خود را نسبت به دستگیری مظفر خزایی استاد ایرانی اعلام کردند.

 

متن این بیانه به این شرح است؛

در آستانه 13 آبان 1394 در خبرها آمد که حکومت آمریکا یکی از متخصین ایرانی مقیم را که قصد مراجعت به ایران را داشته است بازداشت و به 8 سال زندان محکوم کرده است.

 

ظاهرا پلیس آمریکا در سال 2014 با کنترل پست الکترونیک آقای دکتر مظفر خزایی رزومه ارسالی ایشان جهت جذب در یکی از دانشگاه های ایران را سند جاسوسی قلمداد نموده و پس از حدود یک سال درست پس از توافق برجام علیرغم سال های طولانی اقامت و خدمت در آمریکا با رای دادگاه ایشان را دستگیر و زندانی کرده است.

 

البته حوادثی از این قبیل در گذشته نیز نایاب نبوده و به عنوان مثال چند سال پیش هم یکی از هم دوره ای‌های آقای دکتر سهراب پور یعنی آقای دکتر علی امیر نظمی افشار که پس از حدود 30 سال فعالیت در بخش خصوصی انرژی به ایران سفر کرده بود در بازگشت به آمریکا در فرودگاه دستگیر و پس از 3 سال زندان اکنون دوره 5 ساله محدودیت اجباری زندگی در داخل شهر بدون حق خروج را می گذراند!

 

لیکن اهمیت این حاثه وقوع ان است درست در شرایطی است که برخی انتظار داشتند در فضای دیپلماسی علم و فناوری مرتبط با برجام حداقل در ظاهر گرایشی در روابط علمی بین دو کشور ایران و آمریکا صورت گیرد.

 

در این شرایط حتی برخی از هموطنان بر این باورند که حوادث ناگوار گذشته همچون کودتای 28 مرداد، سرنگونی هواپیمای مسافربری، حمایت از عراق در جنگ 8 ساله، نمایش فیلم ضد ایرانی 300، انتشار کتاب آیات شیطانی، تأسیس انواع جریان های تروریستی، اعمال و یا حمایت از اعمال جنایتکارانه جهانی و غیره را باید فراموش کرد و به آینده ای متفاوت چشم دوخت.

 

برخی نیز بدگوی های مکرر دولتمردان آمریکایی در فرآیند بررسی برجام و یا وحدت نظر همه نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در دشمن تلقی نمودن ایران را صوری و جهت مصرف داخلی بر می شمردند.

 

زندانی شدن دکتر خزایی پیام کاملا روشنی را منتش می نماید. مخاطب این پیام همه ایرانیان در داخل و خارج کشور است که در یک سوء تفاهم آشکار تصور می کنند دنیا عوض شده و در شرایط  جدید می توانند به راحتی بین دو کشور تردد نمایند و تعامل علمی و صنعتی داشته باشند.

 

به نظر می رسد نظام سلطه جو و استکباری آمریکایی کماکان بر این است که جریان مغزها و منابع به سمت خود را داشته باشد ولی جریان معکوس متخصصان و یا علم و فناوری حتما با پرونده سازی و مجازات جدی روبرو خواهد شد!

 

اعلام تحقیر آمیز رفع تحریم از صادرات نوشابه و سرمایه گذاری در صنعت ساندویچ، همبرگز و مرغ سوخاری در ایران نیز در این رابطه قابل تأمل است.

 

از دشمن جز اظهار دشمنی آشکار یا پنهان انتظاری نیست. اما ما از خود چه انتظاری داریم؟ آیا در کوران دشمنی دشمن کماکان در آروزی لبخند دشمن به او لبخند بزنیم؟ آیا نباید در اقدامی متناسب بازخورد مناسبی در فعل و قول ما مشاهده شود؟!

 

بسیج اساتید دانشگاه صنعتی شریف/818/203/ب3

ارسال نظرات