۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۳۰۰۲۰۱

دسترسی دانش‌آموزان به بیش از 103 هزار جلد کتاب در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با دارا بودن تالارهای مجزا برای نوجوانان دختر و پسر، به قشر دانش‌آموز ارائه خدمات می‌کند و این درحالی است که افزون بر یکصد و سه هزار نسخه کتاب در موضوعات مذهبی، اجتماعی، علمی، شعر، داستان، تاریخ، هنر و... در این تالارها موجود است.
کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، در تالارهای جوانان و نوجوانان پسر و دختر کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی، بیش از یکصد و سه هزار نسخه کتاب در موضوعات مختلف شامل کتب مذهبی، اجتماعی، علمی، شعر، داستان، تاریخ، هنر و ... موجود است.

 

این تالارها در مجموع بیش از  56 هزار و 600 عضو دارد که در حال حاضر تعداد اعضای تالار جوانان و نوجوانان دختر از مرز 33 هزار و 500 نفر عضو می‌گذرد و در تالار جوانان و نوجوانان پسر نیز، بیش از 23 هزار نفر از نوجوانان پسر عضویت دارند.


دانش‌آموزان دختر و پسر بعد از گذراندن کلاس پنجم ابتدایی می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت سازمان، تکمیل فرم عضویت اینترنتی، ارائه مدارک مورد نیاز و اقدامات لازم جهت عضویت، در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی ثبت‌نام نموده و از خدمات تالارهای نوجوان بهره‌مند شوند.

 

کتاب‌های درسی و کمک‌درسی از این تالارها به کتابخانه‌های وابسته سطح شهر مشهد منتقل شده است و کتبی که در این واحدها موجود است، منابع مناسب این گروه سنی در موضوعات گوناگون است.


این کتاب ها بیشتر جنبه تحقیقی و پژوهشی داشته و با هدف ارتقاء سطح علمی و فرهنگی دانش‌آموزان و هدایت آن‌ها به سمت مطالعات فراگیر و تحقیق و پژوهش تهیه شده است و لذا در تالارهای جوانان و نوجوانان، کتاب درسی و کمک درسی وجود ندارد.


در همین راستا برای تشویق بیشتر دانش‌آموزان به تحقیق و پژوهش، اعضایی که دارای سابقۀ فعالیت پژوهشی بوده و یا در المپیادها و مسابقات علمی حائز رتبه‌های برتر شده‌اند، به عنوان اعضای نخبگان با کدهای (50- 60- 70) مشخص شده و می‌توانند از امکانات و خدمات بهتر و بیشتری استفاده نمایند.


همچنین از جمله بخش‌هایی که در کتابخانۀ مرکزی به طور اختصاصی به ارائه خدمات کودک و نوجوان پرداخته قسمت شنیداری و دیداری است که از سال 1390 اقدام به تفکیک منابع و راه‌اندازی بخش ویژۀ کودک و نوجوان نموده است.

 

تعداد و طیف موضوعی این منابع این بخش، حدود دو هزار نرم‌افزار فارسی و لاتین است که در موضوعات مختلف مانند آموزش قرآن و معارف اسلامی، آموزش‌های قبل از دبستان، آموزش و پرورش کودکان، نقاشی، سرگرمی، بازی‌های کامپیوتری، شعر و داستان‌ کودکانه، والدین و نوجوانان، خلاقیت، دایره‌المعارف‌های ویژۀ کودک، آموزش زبان انگلیسی، سرودهای مذهبی، کتاب‌های الکترونیکی و... است.


امانت منابع کودک حداکثر سه پک به اعضاء کودک و نوجوان یا والدین آنان، برگزاری نمایشگاه جانبی نرم‌افزارهای کودک و نوجوان، برگزاری مسابقۀ نقاشی و اهدای جوایز به برگزیدگان این مسابقات در خصوص ایجاد انگیزه و جذب کودکان، از جمله خدمات ارائه‌شده در تالار شنیداری و دیداری است./1308/د102/ق


منبع: روابط عمومی آستان قدس رضوی

ارسال نظرات