۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۱
کد خبر: ۳۰۱۸۴۰
کارشناس رادیو معارف:

تربیت صحیح فرزندان نیازمند صبر و تلاشی مضاعف است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام وافی گفت: : تربیت صحیح و اصولی محقق نمی شود مگر آنکه با تلاش و حوصله بسیار سعی و کوشش کنیم؛ نه اینکه بسیاری از وقت خود را به خواب و وقت گذرانی و زندگی روزمره بپردازیم و انتظار داشته باشیم که در تربیت موفقی هم داشته باشیم.
حجت الاسلام وافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمدمسلم وافی، کارشناس رادیو معارف و مسؤول مؤسسه جهادی فرهنگی روایتگران نور، شب گذشته در کارگاه آموزشی تربیت فرزند در مسجد امام حسین خیابان مهدیه کرمان، در ادامه مباحث تربیتی شب های گذشته گفت: در مباحث تربیتی نظرات بسیاری وجود دارد، از این رو در مواجهه با این نظرات سعی کنید بین اینها جمع بندی کنید چرا که در مجموع همه این نظرات به یک مسیر منتهی می شوند.

 

وی با بیان روایاتی خاطرنشان کرد: ما فرزندان دلیل هستیم چراکه سخنانی را می پذیریم که پشتوانه آن یا دلایل روایی و یا تجربی و علمی باشد لذا نظر کارشناسی که؛ دلیل منطقی برای سخنانش داشته باشد را به راحتی می پذیریم.

 

 

حجت الاسلام وافی عنوان داشت: بیشتر اوقات فرزندان؛ با مادر سپری می شود و مادر هم می تواند وظایف مادری را به راحتی انجام دهد و هم می تواند مقداری از وظایف پدر که بر عهده مادر گذاشته شده است را؛ انجام دهد لذا این امر نمی تواند دلیلی بر کم اهمیت بودن نقش پدر در تربیت فرزند باشد.

 

وی افزود: جایگاه تربیتی پدر موجب می شود که گاهی با یک تشّر؛ مسیر زندگی فرزند عوض شود در حالی که مادر به جهت جایگاه احساسی ای که در خانه دارد؛ فریادش تا این حد موثر نیست، از این رو می بینیم روایت داریم که از نفرین پدر بترسید.

 

این کارشناس رادیو معارف ضمن بیان آثار ایجاد و تقویت شخصیت در رسیدن به خود کنترلی؛ گفت: نتیجه و خروجی در بحث ایجاد شخصیت بسیار مهم است چنانچه می‌بینیم با لوازم بسیار ریز و کوچک می توانیم فرزندمان را انسانی با شخصیت تربیت کنیم که مانند شخصیت های بزرگی چون امام راحل (ره) شود.

 

 

وی ادامه داد: تربیت صحیح و اصولی محقق نمی شود مگر آنکه با تلاش و حوصله بسیار سعی و کوشش کنیم؛ نه اینکه بسیاری از وقت خود را به خواب و وقت گذرانی و زندگی روزمره بپردازیم و توقع داشته باشیم که در تربیت موفقی هم داشته باشیم.

 

حجت الاسلام وافی در بیان دومین راه ایجاد شخصیت در فرزند افزود: باید متناسب سن کودک با او در مورد مسائل مختلف مشورت کرد گرچه لزوما نباید به آنچه می گوید عمل کنیم اما باید او را مورد مشورت قرار دهیم تا احساس ارزشمند بودن در او تقویت شود اما نکته قابل توجه این است که باید مشورت به اندازه و به موقع باشد تا جواب بدهد در غیر این صورت مشورت نابجا موجب گستاخی فرزند می شود و نتیجه عکس خواهد داشت لذا در این زمینه باید بسیار دقت شود.

 

وی اضافه کرد: در برخورد با فرزند سه مشخصه باید مورد توجه باشد که عبارت است از اینکه فرزند ما انسان است لذا در برخورد با او کلمات ناصحیح و زشت به کار نبریم، او یک کودک یا نوجوان است که باید با مقتضیات سنش با او رفتار کنیم، او یک کودک یا نوجوان امروزی است که غیر از مقتضیات معمول به جهت گستردگی کار رسانه و تکنولوژی اقتضائات دیگری نیز دارد، مثلا تحت تاثیر رسانه است لذا به این امور توجه ویژه ای داشته باشیم.

 

مسؤول مؤسسه روایتگران نور خاطرنشان کرد: یکی از بهترین زمانها برای بهره مندی از بهترین موقعیت تربیتی، زمان پیاده روی اربعین است که مدتی است در این زمینه کار می کنیم و افرادی در سنین راهنمایی _ دبیرستان را به اردوی پیاده روی اربعین می بریم تا در طول این مسیر در مواجهه با سختی ها در کنار یک مربی مدّبر ایثار و از خود گذشتگی و بسیاری از مبانی تربیتی را آموزش ببینند که بسیار نقش شگرفی در تربیت آنان دارد چرا که به عقیده من این سفر با سفر زیارتی ابا عبدالله الحسین (ع) بسیار فرق دارد به جهت فراگیری آموزه های عمیق مذهبی و تربیتی در طول این سفر که جانها را جلا می دهد.

 

 

وی ابراز داشت: توجه داشته باشیم که تربیت علمی است که نیازمند فراگیری آن هستیم و آموزشی است که نیازمند تمرین است و یک هنر است که نیازمند زیبا سازی است لذا آن را امری سطحی نبینیم.

 

 

حجت الاسلام وافی بیان داشت: با دقت در برخورد امام حسین (ع) با حّر می بینیم که حضرت با چه ظرافتی حّر را ادب می کنند چنانچه در جایی خطاب به او می فرمایند: "ای حّر مادرت به عزایت بنشیند " در اینجا با روشی متفاوت پیش می رود که اتفاقا به جهت استفاده صحیح در این موقعیت؛ جواب هم می دهد و موجب مودب شدن حّر می شود.

 

وی در بیان سومین راه ایجاد شخصیت در فرزند گفت: احترام گذاشتن به فرزند به او شخصیت می بخشد و موجب خود باوری در او می شود لذا دقت کنیم که از چه سنی و با چه شیوه ای این کار را انجام می دهیم.

 

 

این کارشناس رادیو معارف تاکید کرد: باید توجه کنیم که در دنیای امروز نباید با معیار سن و سال؛ مکلف شدن فرزند را در نظر بگیریم و تصور کنیم از زمانی که پسر 15 سال تمام و دختر 9 سال تمام شد مکلف به انجام امور عبادی است چرا که امروز شرایط متفاوت شده و به علائم دیگری نیز برای رسیدن به سن بلوغ باید توجه شود.

 

وی در بیان چهارمین راه ایجاد شخصیت در فرزند افزود: محبت کردن به فرزند به شیوه های مختلف زبانی، عملی، همراه با تشویق و تنبیه می تواند موجب شخصیت دادن به فرزند شود هر چند در زمینه بکار گیری تنبیه باید میزان مناسب در نظر گرفته شود چنانچه می بینیم یک اخم والدین که از سر رأفت و دلسوزی است گاهی تا چه میزان موثر واقع می شود چرا که در واقع نوعی از محبت پنهان را در خود دارد که فرزند نیز آن را درک می کند.

 

حجت الاسلام وافی در بیان پنجمین راه شخصیت بخشی به فرزند اظهار داشت: بیان میزان ارزشمندی فرزند در زندگی می تواند تا حد زیادی در شخصیت بخشی به آنان موثر باشد که در این زمینه می توان از بیان داستانهای مختلف استفاده کرد چرا که کودکان از قوه تخیل بسیار پویایی بهره مندند و داستان با قوه تخیل آنان بازی می کند لذا یکی از بهترین روشها در انتقال مبانی تربیتی به کودک؛ استفاده از داستان سرایی ها است که می تواند به صورت غیرمستقیم ارزش آنان را به خودشان معرفی کند.

 

وی در ادامه ابراز داشت: فرزندی که ارزش خود را بداند و شخصیت یابد به راحتی آلوده به گناه نمی شود چرا که خود را بالاتر از آن می داند که تسلیم شیطان و هوای نفس شود لذا چنین فردی خود را کنترل می کند تا آلوده نشود.

 

مسؤول مؤسسه روایتگران نور بیان کرد: از دیگر روشهای خود کنترلی ایجاد و تقویت روحیه تفکر در فرزندان و همچنین روحیه حّریت در آنان است که موجب واکسینه شدن آنان در برابر تناقضات و مشکلات می شود.

 

وی با اشاره به حدیث پیامبر(ص) در رابطه با پادشاهی کودک در 7 سال اول؛ عنوان داشت: باید به پادشاه «چشم» بگوییم اما در این قسمت معصومین (ع) تبصره ای دارند که اشاره دارد به اینکه در برابر تمام خواسته های کودک نباید تسلیم بود بلکه در برابر آن خواسته هایی «چشم» می گویی که در حیطه نیاز کودک باشد نه اینکه هر خواسته ای داشت بلا فاصله فراهم شود لذا در این مورد دقت شود و با معیار درست نیازها سنجیده شود چراکه در روایات داریم که گاه شیطان نیازها را جابه جا می کند.

 

حجت الاسلام وافی در رابطه با آسیب مهد کودکها گفت: از آنجا که از سه سالگی به بعد؛ قوه جنسی کودک بکار می افتد و سپس در سن بلوغ به فعلیت میرسد لذا مختلط بودن مهد کودکها موجب اختلال در این زمینه می شود لذا می بینیم یکی از معصومین (ع)؛ نفرین کردند مردی را که دختر بچه سه ساله را ببوسد.

 

وی در پایان اضافه کرد: یکی دیگر از اشکالات مهد ها آموزش محوری آنان است در حالی که کودک زیر 7 سال باید فقط بازی کند همچنین کودک زیر 7 سال باید تحت محبت یک جنس باشد در غیر این صورت در بزرگسالی دچار مشکل دو شخصیتی می شود لذا کودکان مهد کودکی در خانه تحت محبت مادر و در مهد کودک تحت محبت مربی هستند که این مسأله در آینده برایشان مشکل ساز خواهد شد./9703/201/ب2

ارسال نظرات