۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۳۰۲۱۰۸
نمایشگاه مطبوعات؛

مدیر عامل خبرگزاری رسا: طرح رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها در جهت سروسامان دادن به رسانه‌ها است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محققی در نشست خبری رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در نمایشگاه مطبوعات گفت: طرح رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها از سال 93 شروع شد و یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی امور فرهنگی، سرو سامان دادن به رسانه‌ها است.
حجت الاسلام محمد مهدي محققي حجت الاسلام محمد مهدي محققي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی محققی، مدیر عامل خبرگزاری رسا، در نشست خبری رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی که در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، اظهار داشت: طرح رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها از سال 93 شروع شد و یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی امور فرهنگی، سرو سامان دادن به رسانه‌ها است.

 

وی با اشاره به ضرورت ساماندهی خبرگزاری‌ها افزود: در دو دهه اخیر، برخی با رویکردهای مختلف برای گرفتن مجوز خبرگزاری اقدام کردند که بالغ بر 40 خبرگزاری مجوز گرفتند، اما در واقع فعالان عرصه رسانه، معدود و اندک هستند.

 

حجت الاسلام محققی یادآور شد: در نهایت طرح رتبه‌بندی رسانه‌ها با هدف بر نظارت بر خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های رسانه‌ای پیگیری شد و با تصویب آیین نامه و تشکیل هیأتی مرکب از مدیر مسؤولان خبرگزاری‌ها، دو خبرگزاری رسا و ایسنا بیشترین آراء را آوردند.

 

وی تصریح کرد: در میان خبرگزاری‌های فعال به ترتیب، ایسنا، فارس، ایرنا، مهر، تسنیم، خبرآنلاین، ایلنا، موج، رسا و شبستان مشخص شدند و از میان 48 خبرگزاری، 10 خبرگزاری غیر فعال بودند.

 

مدیر عامل خبرگزاری رسا به رتبه‌بندی گروه الف، ب و ج اشاره کرد و گفت: این نوع رتبه‌بندی برای این بود که اعلام رتبه‌بندی جنبه تخریب نداشته باشد، تا برای شاخص‌ رتبه‌بندی نیز معیارهای جدیدی ارائه شود که در این زمینه خبرگزاری‌ها می‌توانند پیشنهاد‌ها و انتقادهایشان را مطرح کنند.

 

وی با اشاره به معیارهای امتیازدهی و رتبه‌بندی افزود: سرعت در انتقال خبر، رعایت اصول خبرنویسی،‌رعایت ماده 18، ذکر منبع، خبرهای تصویری، اینفوگرافی، صوت و تصویر و رعایت امور دیگر خبرنویسی در رتبه‌بندی‌ها مؤثر خواهد بود.

 

حجت الاسلام محققی به خوداظهاری خبرگزاری‌ها اشاره کرد و گفت: 60 امتیاز از 100 امتیاز مربوط به خوداظهاری خبرگزاری‌ها است که به شش دسته شاخص  تقسیم می‌شود که سه مورد از آن ناشی از ارتباط خبرگزاری‌ها با نهاد حاکمیت، رعایت قوانین، رویکردها و سیاست خبرگزاری است.

 

وی افزود: دسته دوم شاخص‌های داخلی خبرگزاری‌ است از جمله ارتباط مدیران میانی با خبرگزاری‌ها، ارتباط ‌گیری با دیگر خبرگزاری‌ها و ارتباط با مخاطبان که اعم از پاسخ به کامنت‌ها، بسته‌های نظرها و رویکردهای تعاملی با مخاطبان و همچنین ارتباط با مراکز علمی و مراکز فنی و فناوری‌های نوین است.

 

مدیر عامل خبرگزاری رسا به خبرگزاری‌های عمومی و خصوصی اشاره و تأکید کرد: خبرگزاری که در طول شبانه‌روز توانایی خروجی 200 خبر را دارد عمومی و اگر 100 خبر را داشته باشد خصوصی است.

 

حجت الاسلام محققی با اشاره به فعال بودن برخی از خبرگزاری‌ها یادآور شد: نسبت مطالب تولید با کل محتوا، میزان نفوذ خبر در خبرگزاری‌ها، انعکاس خبر، آموزش دادن پرسنل برای ارتقای سواد خبرنویسی، انتشار به زبان‌های خارجی، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و فروش محتوای خبری و خبر ویژه از شاخصه‌های فعال بودن یک خبرگزاری است./908/ف2

ارسال نظرات