۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۳۰۶۴۸۶

سکوت بهترین راهکار جلوگیری از گناه زبان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم به گناهان زبان و آفات پرگویی اشاره کرد و گفت: از نشانه‌های انسان مؤمن این است که کم سخن می‌گوید و بسیار تفکر می‌کند و بهترین راهکار برای مهار زبان، تمرین سکوت است.
عذاب و سعادت
گناهان زبان ، رضا ديلمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم انصاری شامگاه امروز در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: زبان کوچکترین عضو بدن انسان است که طبق کلام صریح قرآن بیشترین منکر و معصیت را مرتکب می شود؛ بنابراین زبان و حفظ آن در سعادت و شقاوت انسان نقش بسیار مهمی دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: یکی از نشانه‌های انسان مؤمن این است که در نگهداری زبان خود بکوشد و تا زمانی که لازم نباشد سخن نگوید.

 

خانم انصاری با بیان اینکه مؤمن کم گو و گزیده گوی است، تصریح کرد: با وجود اینکه انسان مؤمن کم سخن می‌گوید و بسیار تفکر می‌کند ولی زمانی که لب به سخن می‌گشاید همانند دانه‌های مروارید از کلامش دُر و گوهر می‌بارد و عالم از فیض کلام این انسان وارسته سیراب و کامیاب می شود.

 

وی با اشاره به اینکه انسان دارای دو بعد حیوانی و حرکت به سمت کمالات انسانی است، افزود: انسان در مسیر خیر و شر توان حرکت تا بی نهایت را دارد و این موضوع در مورد زنان که بیشترین استفاده را از زبان خود دارند کاملاً محرز است؛ زیرا زن با استفاده از زبان خود می‌تواند با خوبی و خوب گویی سرنوشت بشریت را تغییر داده و یا در مسیر کمال قرار دهد و یا با بدگویی می‌تواند آتش جنگ و دشمنی را در جوامع انسانی و نسل بشر شعله‌ور کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: کمترین آفت زبان این است که انسان با آن سخنانی بی اثری را بر زبان آورد و بهترین راهکار برای مهار زبان، تمرین سکوت است.

 

خانم انصاری ابراز داشت: ائمه اطهار (ع) در طول زندگی گوهر بار خود هیچ‌گاه سخنی لغو، بیهوده و یا سخنی بی‌فایده را بر زبان نمی‌آوردند؛ از این رو شیعه واقعی کسی است که مردم از دست زبانش در امان باشند و همواره با زبان خود دیگران را آزار ندهد.

 

وی یادآور شد: انسان باید در زندگی خود همواره از زیاده گویی و پُر حرفی پرهیز کند؛ زیرا زیاده گویی، وقت و عمر انسان را تلف کرده و انرژی او را برای کار و تلاش روزمره از بین می‌برد./968/پ202/ف2

ارسال نظرات