۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۳۰۶۷۷۱
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم تبین کرد؛

انگیزه طراحان«اسلام رحمانی» ساختن اسلام بی‏خطر و خنثی برای دشمنان/ شعار «اسلام رحمانی» به دنبال برجسته کردن انسان‌محوری

خبرگزاری رسا ـ نماینده طلاب و فضلای استان مازندران گفت: همان رویکردی که در برخی از این دولت‌ها در این نظام که به عنوان تساهل و تسامح مطرح می شد و آزادی لیبرالیسم در آن ترویج می‏شد، دقیقا همان رویکرد، در اسلام رحمانی قرار گرفت و پایه‏هایش سکولاریسم، انسان مداری و اومانیسم است که در آن خدا از مرکزیت خارج می‏شود و انسان در مرکز قرار می‏گیرد.
مکه

حجت الاسلام محمد تقی یوسفی، نماینده طلاب و فضلای استان مازندران در مجمع نمایندگان حوزه علمیه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح اندیشه اسلام رحمانی پرداخت و تصریح کرد: جریان هایی که می خواهند اسلام را مطلقا دین رحمانی معرفی کنند، قطعا اهدافی دارند و افرادی پشت این مسأله وجود دارد و این اندیشه ها هر کدام دارای ماهیتی، پیش زمینه های و انگیزه های هستند.

 

وی ادامه داد: ماهیت این مسأله از سوی برخی روشنفکران ایرانی که خارج‏نشین هستند مطرح شد و ده اصل برای اسلام رحمانی معرفی کردند که ماهیت اندیشه اسلام رحمانی بر این ده اصل شکل گرفته است، در واقع خواستند در مقابل اسلامی که خشونت را ترویج می‏کند اسلامی را معرفی کنند که در آن خشونت، تکفیر، اهانت نیست و بگویند ما یک اسلامی داریم که این اسلام از متن دین برخاسته است.

 

حجت الاسلام یوسفی رضایت خدا، عدالت، عقلانیت و رحمت، اخلاقیات، کرامت و حقوق انسانی و آزادی اختیار را از اصول اندیشه اسلام رحمانی برشمرد و گفت: هدف از اینکه می‏خواهند اسلام رحمانی را معرفی کنند می‏خواهند بگویند براساس نظریه ما، برداشت های مختلف از دین می‏توان داشت، یکی از این برداشت‏ها، اسلام رحمانی است‏، که در این اسلام تمام دغدغه‏ باید این باشد که این اصول محبت رعایت شود.

 

نماینده طلاب و فضلای استان مازندران با بیان اینکه هرکدام از این اصول در جای خودشان درست هستند اما جمع اینها در کنار هم مشکل ایجاد می‏کند، اظهار داشت: همه اصولی که برای اسلام رحمانی معرفی می‏کنند، دو لبه هستند، می‏گویند برای اسلام رحمانی باید رضایت خدا باشد؛ در حالی که باید گفت منظور از رضایت خدا این است که اگر پای جنگ به میان بیاید، بایستید و اگر پای صلح باشد هم بایستند، خدا که می‏گوید «رضی الله » از هر دو بخشش راضی است نه اینکه در مقابل ظلم دفاع نشود تا گفته شود، رضایت خدا حاصل شد.

 

وی در ادامه افزود: در واقع آن کسی که در راه خدا به شهادت می‏رسد و در میدان جهاد حاضر می‏شود رضایت خدا به این است که آن فرد وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، اگر وظیفه جنگ بود در جهاد حاضر شود، این را قرآن درباره «فضل الله المجاهدین باموالهم وانفسهم علی القاعدین درجه » می‏گوید، بنابراین اگر دنبال این بود که اسلام فقط رحمت است و هیچ شمشیر و مقابله با باطل در آن نیست معلوم است که این اشتباه است.

 

حرکت تکفیری‏ها، علت به وجود آمدن اسلام رحمانی

حجت الاسلام یوسفی علت به وجود آمدن اسلام رحمانی را حرکت داعشی ها و القاعده و طالبان دانست و بیان کرد: اینها زمینه را برای احیای این گونه حرف‌ها در فضای فکری جهان و حتی در ایران که شاید فضای بیشتری برای احیای این اندیشه باشد، آماده می‏کنند.

 

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انگیزه اصلی کسانی که این فکر را مطرح می‏کنند قطعا همان چیزی است که در دوران مختلف دنبال آن بودند، اسلام خنثی، بی‏خطر برای دشمنان و مستکبران آنهایی که دنبال این قضیه هستند به جزء این چیز دیگر نمی‏خواهند.

 

رویکرد اسلام رحمانی همان رویکرد سکولاریسم، انسان مداری و اومانیسم است

نماینده طلاب و فضلای استان مازندران در ادامه افزود: همان رویکردی که در برخی از این دولت‌ها در این نظام که به عنوان تساهل و تسامح مطرح می شد و آزادی لیبرالیسم در آن ترویج می‏شد، دقیقا همان رویکرد، در اسلام رحمانی قرار گرفت و پایه‏هایش سکولاریسم، انسان مداری و اومانیسم است که در آن خدا از مرکزیت خارج می‏شود و انسان در مرکز قرار می‏گیرد.

 

حجت الاسلام یوسفی اضافه کرد: وقتی این اتفاق صورت گیرد برای اینکه انسان راضی شود به انسان از نظر جسمی، شکم و شهوت آن می‏پردازد، اگر این گونه شد نباید کاری با ابرقدرت‌ها داشت تا آنها شکم و شهوت انسانها را تامین کنند؛ بنابراین اندیشه اسلام رحمانی هم مانند این جریان‏ها است و نمی‏توان تنها به نام این اندیشه توجه کرد که اسلام رحمانی است و گفته شود خیلی خوب است.

 

اندیشه اسلام رحمانی همان تفکر صلح‌طلب‌ها در آمریکا است

وی در ادامه اظهار داشت: گروهی در آمریکا و کانادا فعالیت دارند به نام صلح طلب ها که از سوی بسیاری از اندیشمندان آنان پشتیبانی می‌شود، آنها می پندارند که دفاع هم خشونت است و به طور کلی بد است و باید آن را کنار گذاشت، حتی اگر دشمن تجاوز کرد و بخواهی از خودت دفاع کنی کار اشتباهی است و فقط باید تبیین کنی که این کار، کار بدی است خشونت بد است و مقام دفاع نداریم.

 

حجت الاسلام یوسفی در پایان گفت: فکر اسلام رحمانی هم مانند این تفکر است و تفاوت جدی با این ندارد در واقع این تفکرات برای جهان سومی ها ترویج می‏شود که اگر کسی به شما تجاوز کرد شما از خود دفاع نکنید و حق مبارزه با متجاوزان را ندارید./875/ت302/س

ارسال نظرات