۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۸
کد خبر: ۳۰۷۱۰۷
حجت‌الاسلام والمسلمین میر باقری:

پیروی از رسالت منوط به همراهی با ائمه اطهار است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم، شرط همراهی با رسول اکرم(ص) را همراهی با امام معصوم(ع) دانست و گفت: آنان که معتقدند کلام خدا برایشان کافی است، ساحت پیامبر اکرم(ص) را فقط در حد یک نامه رسان محدود کرده‌اند؛ اما در تفکر شیعی، امام معصوم(ع) بر مدار رسالت و قرآن ناطق است.
حجت الاسلام مير باقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، امشب در مراسم عزاداری شهادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام حسن(ع) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تبیین و تفسیر حدیث مشهوری از رسول اکرم(ص) که فرمودند«مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَةً جاهِلِیَّةً» پرداخت و گفت: حضرت رسوا اکرم(ص) هر آنچه که پیامبران الهی بیان فرموده بودند در حقیقت به کمال حقیقی رساندند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه هرچه خداوند متعال به انبیاء الهی عطا فرموده است به پیامبر اکرم(ص) یک‌جا عطا فرموده است، گفت: در روایتی آمده است که هر آنچه در نزد حضرت رسول اکرم(ص) بوده است به امام علی(ع) منتقل شده است.

 

مدیر فرهنگستان علوم اسلامی قم برای تفهیم دقیق ولی و امام به بیان داستان حضرت موسی(ع) و خضر نبی(ع) پرداخت و ابراز کرد: امام صادق(ع) فرمودند «حضرت خضر سؤالی از موسی کرد که موسی بدان آگاه نبود و سؤالی موسی از حضرت خضر کرد که خضر نبی بدان آگاهی نداشت؛ به خدا قسم اگر من بودم هر دو سؤال را جواب می‌دادم و سؤالی از ایشان می‌پرسیدم که هر دو بر آن آگاهی نداشته باشند».

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری به تشریح مفهوم علایم و نیازمندی‌های شناخت امام زمان‌ از نگاه مبانی شیعی پرداخت و گفت: دین مبین اسلام توحید خالص است و افق آن، معرفت و مَحبت الهی است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علایم امام شناسی در ادبیات دینی به ما آموخته شده است، اظهار کرد: توکل به ساحت الهی به معنای حقیقی آن مقدمه‌ای تام بر شناخت ولی خداست.

 

مدیر فرهنگستان علوم اسلامی قم، معمای حقیقی اسلام را در سادگی واژه‌هایی همچون زهد توصیف کرد و ابراز کرد: تمام زهد در دو جمله از قرآن آمده است، خداوند می‌فرماید «نسبت به آنچه از دست می دهید تأسف نخورید و بر آن چه به دست می آورید شادمان نباشید و کسی که غم گذشته نخورد و از آینده خوشحال نشود، هر دو جانب زهد را در اختیار گرفته‌اند» .

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به اینکه حقیقت زهد ترک تمام وابستگی های گذشته و آینده است، اظهار کرد: نزدیک شدن به پیامبر(ص) روش حل این معما است؛ بنابراین تنها راه رسیدن به ساحت پیامبر اکرم(ص) امام معصوم است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این استدلال در کلام خود رسول اکرم(ص) آمده است، گفت: حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرمایند «من أحب أن یحیی حیاتی و یموت میتتی و یدخل الجنة فلیتول علیاً و ذریته من بعده»؛ یعنی هر کسی می‌خواهد زندگی و مرگش همانند منِ پیامبر باشد و وارد بهشت شود،‌ علی و فرزندان او را به عنوان ولی و امام انتخاب کند.

 

مدیر فرهنگستان علوم اسلامی قم به تحلیل رفتاری حدیت شناخت امام پرداخت و گفت: حضرت رسول اکرم(ص) در این حدیث می‌فرماید که هدف از رسالتشان نجات دادن بشریت از جاهلیت است؛ بنابراین ایشان شرط رسیدن به حقیقت را قرار گرفتن در مدار ولایت بیان فرموده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری شرط همراهی با رسول اکرم(ص) را همراهی با امام معصوم(ع) دانست و گفت: آنان که معتقدند کلام خدا برایشان کافی است، ساحت پیامبر اکرم(ص) را فقط در حد یک نامه رسان محدود کرده‌اند؛ بنابراین در تفکر غنی شیعی شاهد آن هستیم که امام معصوم(ع) را مدار رسالت و قرآن ناطق می‌دانند و تفسیری غیر از آن را نمی پذیرند و همین موجب شکوفایی و پویایی فقه آن شده است./837/پ202/ف2

ارسال نظرات