سیر تکامل انسان از عالم ذر تا دنیا/ دنیا میدان عمل و تکلیف است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجتالاسلام احسان کریمیانها، معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان ظهر امروز در حسینیه شهید آوینی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین با اشاره به عالم ذر گفت: خداوند در قرآن کریم میفرماید به خاطر بیاورآن روز را، ممکن است برخی سوال کنند مگر ما آن روز را در خاطر داریم.
وی در ادمه افزود: جواب این است که آن عهدی که خداوند در قرآن از آن صحبت می کند خیلی هم دور و بعید نیست، این عهد به یادگار در نهاد و فطرت انسان به امانت گذاشته شده که این قسم به یکتاپرستی و اطاعت از خدا فطری است و اگر کسی به فطرت خود رجوع کند آثار این پیمان را حس میکند.
این کارشناس دینی با اشاره به عالم صلب و ترائب ابراز کرد: این عالم دومین عالمی است که انسان در سیر تکوین خودش پیش از ورود به دنیا پشت سر میگذارد که قرآن کریم این عالم را آرامگاه رحم و ودیعه گاه صلب معرفی میکند.
این کارشناس حوزوی اضافه کرد: بیشتر مفسران صلب را همان نطفه و ترائب را نیمه دیگر نطفه یعنی تخمک میدانند که از وجود زن و مرد سرچشمه میگیرد.
وی با بیان اینکه در عالم صلب و ترائب، ما ابتدا نطفهای مایع شکل هستیم تصریح کرد: پس از آن همین نطفه به علقه تبدیل میشود علقه یعنی خون بسته و خونی کوچک که رشد کمی دارد و سرخ رنگ و غلیظ است.
حجت الاسلام کریمیانها در ادامه افزود: نطفه تبدیل میشود به علقه و سپس همین علقه تبدیل میشود به مضغه که آن پارهای گوشت نرم و کوچک است و مضغه تبدیل میشود به جنین که خودش یک عالم جدایی دارد.
آخرین عالم پیش از ورود به دنیا عالم جنین است
وی با بیان اینکه آخرین عالم پیش از ورود به دنیا عالم جنین است اظهار کرد: این دوره که در محدوده دنیا رخ میدهد و برای تمام انسانها یکسان است، اراده و اختیار و به تبع آن مسؤولیت و تکلیفی هم برای این جنین وجود ندارد، و هیچکس در این دوره به خاطر نبودن تکلیف سوال و جواب نمیشوند.
معاون پژوهش مدرسه علمیه مولاوردیخان سیرتحولات جنینی را بسیار تأمل پذیر دانست و گفت: این قضیه نشانهای از شگفتیهای خلقت است چرا که ظرف 9 ماه تعدادی سلول و کروموزوم بسیا ریز به انسانی تمام عیار با صدها عضو تبدیل خواهد شد که در این مورد خداوند بر قدرت کامل و بی انتهایش آفرین می گوید.
دنیا میدان عمل و تکلیف است
وی با اشاره به سیر کامل انسان از عالم ذر تا دنیا ابراز کرد: همه این عوالم برای رسیدن به دنیا بود تا موجودی بشویم به نام انسان که سرنوشت سازترین عالم برای انسان است، دنیا مانند عالم رحم و جنین نیست بلکه میدان عمل و تکلیف است.
این کارشناس حوزوی به کلام حضرت علی(ع) در نهج البلاغه اشاره کرد که میفرماید: چگونه خانه دنیا را توصیف کنم کسی که در دنیا ثروتمند شود فریب میخورد و کسی که در آن فقیر و نیازمند باشد اندوهناک است و تلاش کننده دنیا به آن نرسد کسی که با چشم بصیرت به آن بنگرد او را آگاهی بخشد و آن کس که چشم به دنیا بدوزد دلش کور شود.
در دنیا حقایقی هست که میشود فهمید اما نمیشود فهماند
حجت الاسلام کریمیانها در ادامه با بیان اینکه این کلام حضرت امیر(ع) به اندازه کل دنیا این عالم فانی را به ما نشان میدهد، یادآور شد: علی(ع) به ما میفهماند که در دنیا حقایقی هست که میشود فهمید اما نمیشود فهماند و کلام حضرت امیر نافهمیدنیها را به ما میفهماند.
وی در پایان دنیا را زندگی پستتر معرفی کرد و گفت: دوست داشتنیهای دنیا زمینهای جهت امتحان و آزمایش است نه آسایش، البته زندگی دنیا بیهدف نبوده و نیست دنیا دار تزاحم است و محدودیت مادی دارد، در نتیجه برتریهای آن هم محدود و کم است./873/202/ب2