۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۳۰۷۹۸۷
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

تحقیق پایه اجتهاد است

خبرگزاری رسا ـ تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با تاکید بر امر پژوهش، گفت: باید حوزه‌های علمیه به سمتی بروند که دروس را به شکل فهم محور به طلاب آموزش دهند.
حجت الاسلام علي اکبر رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران، ظهر چهارشنبه 25 آذر در مرکز حوزی امام رضا(ع) تهران، گفت: باید به موضوع پژوهش در حوزه های علمیه بیشتر توجه شود و نباید موضوع پژوهش فقط در دانشگاه ها باشد.


وی افزود: اصولا بدون تحقیق علم معنایی ندارد، عالم محقق هم بدون شک وجود ندارد، قطعا در زمینه معرفت نیز وقتی تحقیق و خودآگاهی باشد فرد به نتیجه می‌رسد.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، اظهار داشت: تا زمانی که با قضایا خودآگاهانه و محققانه رو به رو نشویم قضایا حل نمی شود و فقط به صورت طوطی وار قضایا و مسایل حفظ می شود، باید در نظر داشت که حفظیات برای همیشه نمی ماند و باید با تحقیق یک موضوع را در ضمیر خود نگه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد تاکید کرد: وقتی مسایل را فقط حفظ کنیم تبدیل به یک ضبط صدا می شویم و به هیچ وجه نمی تواند فرد خود را دانش پژوه بنامد، قطعا فرد در حد یک دانش آموز است.

متولی مدرسه علمیه امام رضا(ع) در خصوص درک و فهم، بیان داشت: در حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید شیوه های آموزشی خود را عوض کنیم و به روش های حافظه محور غربی تکیه نکنیم و به سمت تحقیق محوری حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: مدارس و حوزه های علمیه باید از سمت و سوی سوالات و پاسخ های کلیشه ای دور شوند و طلاب را نیز از فضای آموزشی حفظی دور کنند و به سمت تحقیق سوق دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد درباره نظام آموزشی فکری کشور، ابراز داشت: باید روش فهم مداری در حوزه های فکری و آموزشی کشور جاری شود، در گذشته در حوزه های علمیه نیز فهم محوری حرف اول را می زد و در برخی از موارد خاص حافظه محوری رواج داشت.

متولی مدرسه علمیه امام رضا(ع)، عنوان کرد: امام خمینی(ره) در دوران جوانی دچار مشکل مالی شده بودند و برای حل مشکل خود به مرحوم نخودکی مراجعه کرده بودند، مرحوم نخودکی در آن زمان اذکاری را به امام راحل(ره) آموخته بودند و ایشان نیز برای سال‌های متمادی بر این اذکار مداوت کرده بودند، این به این معناست که بزرگان ما با ریاضت در کارها به مقام‌های بالا رسیده بودند.

وی در خصوص نوع تدریس در حوزه های علمیه، بیان داشت: برخی از دروس در حوزه های علمیه نسبت به گذشته از نظر آموزش تغییر کرده است و حافظه محوری جای فهم محوری و تحقیقات را گرفته است، باید در نظر داشت که بدون تحقیق کسی عالم نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد تصریح کرد: بسیار مضحک است که برخی طلاب جوان و یا دانشجویان می گویند که در حال نظریه پردازی هستند، زیرا پایه نظریه پردازی اجتهاد و اشراف به علوم است.

متولی مدرسه علمیه امام ارضا(ع) در پایان گفت: علت اینکه بزرگان ما از ایجاد کتاب جدید خودداری می کردند این بود که آنها نمی خواستند آرا و نظرات خود را درباره کتب و علوم افراد دیگر را به شکل کتاب در بیاورند و بنا بر احترام به ساحت علم تنها به حاشیه نگاری می پرداختند./856/پ202/ج

ارسال نظرات