۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۳۱۵۲۰۷
آیت‌الله مقتدایی:

پاپ اعظم با استفاده از نفوذ خود فرمان قطع حمایت از جریان‌های تکفیری را صادر کند

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در پیامی خطاب به پاپ اعظم تاکید کرد: بسیاری از جنایات و کشتارها تحت حمایت کشورهای غربی صورت می‌گیرد؛ ما شنیده‌ایم که شما نسبت به امام خمینی(ره) احترام بالایی قائلید و حتی گفته‌اید که ایشان مسیح زمان است؛ پس بدانید که امام خمینی(ره) می‌فرمودند نسبت به مسؤولان خاطی، باید اخم کرد و تشر زد.
آيت الله مقتدايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مرتضی مقتدایی در همایش نقش ادیان در تحقق عدالت و صلح از دیدگاه اسلام و مسیحیت  که امشب در سالن همایش‌های مجتمع فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، ضمن خیر مقدم به رییس شورای پاپی عدالت و صلح واتیکان برای قبول دعوت جهت حضور در شهر مقدس قم و ارتباط با شخصیت‌های حوزوی، به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: جلساتی در جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحقق عدالت و صلح صورت گرفته اما هنوز، اقدامی گسترده و منسجمی انجام نگرفته است؛ امیدواریم به زودی حرکتی در مقام عمل انجام شود.

 

وی ادامه داد: گروهی تحت نظر حوزه علمیه قم تشکیل شده تا راهکارهای صلح جهانی و موضوعاتی که باید درباره آن بحث شود، را بررسی کرده و شخصیت‌های مناسب با آن را شناسایی کنند؛ تا این‌که حرکت عظیمی میان دو دین الهی اسلام و مسیحیت صورت بگیرد.

 

آیت‌الله مقتدایی ابراز کرد: امیدواریم با این ارتباط نزدیک و اقدامات عملی که شروع خواهد شد، شناخت بیشتری از دین مسیحیت و برنامه‌های شما راجع به اجرای صلح و عدالت پیدا کنیم.

 

وی عنوان کرد: برگزاری همایش کنونی برای پاسخ به این سؤال است که چه برنامه‌هایی برای ایجاد صلح و عدالت در جامعه و جهان وجود دارد؟ تا همکاری علمی گسترده‌ای میان علمای حوزه علمیه قم و واتیکان به وجود آید.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این‌که اسلام دین صلح و عدالت است، خاطرنشان کرد:‌ خداوند در قرآن بندگان را به رعایت عدالت در همه زمینه‌ها دعوت می‌کند، انسان‌ها باید در همه ارکان زندگی این عدالت و انصاف را رعایت کنند.

 

وی یادآور شد: خداوند در آیه دیگری می‌فرماید که ما پیامبران خود را با حجت‌های الهی و استدلال‌های قوی به زمین ارسال کردیم و قوانین اجرایی را به آن‌ها دادیم تا این‌که با هدایت مردم، قسط و عدالت را در دنیا به منصه ظهور برسانند.

 

آیت‌الله مقتدایی تأکید کرد: قرآن کریم در جای دیگر، تمام افراد و انسان‌ها را مساوی هم قرار داده است؛ هیچ کس را بر دیگری از نظر انسانیت برتری نداده و حقوق و حقوق همگان را یکسان دانسته است.

 

وی گفت: اسلام و قرآن برای جان و خون افراد، اهمیت بالایی قائل هستند تا جایی که می‌فرماید، اگر کسی یک انسان را بی دلیل بکشد، مثل این است که تمام انسان‌ها را کشته است.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد:‌ خداوند در قرآن کریم می‌فرماید قتل یک نفر به منزله قتل انسانیت است و همچنین اگر کسی، فردی را از مرگ نجات دهد، به منزله نجات دادن تمام انسانیت است.

 

وی تأکید کرد:‌ حضرت عیسی می‌گوید اگر خانه‌ای آتش بگیرد و جلوی آن گرفته نشود، خانه‌های زیادی در آتش می‌سوزد اما اگر آتش را در همان خانه اول ریشه کن کنند، سایرین از خطر آتش سوزی در امان می‌مانند؛ همچنین چنانچه اولین انسان ظالم را اصلاح کنیم، دیگر کسی به سوی ظلم انسانی نمی‌رود.

 

آیت‌الله مقتدایی عنوان کرد: همان‌طور که حضرت عیسی می‌فرمودند باید جلوی ظلم را گرفت، پیامبر اکرم(ص) نیز می‌فرموند اگر ظلمی صورت گرفت، باید حق مظلوم را از ظالم گرفت و کسی که اقدام به این عمل کند، در بهشت همراه من خواهد بود.

 

وی اظهار داشت:‌ در روایتی آمده است که حضرت عیسی می‌خواهد تا ریشه ظلم را بخشکانیم؛ پیامبر اکرم(ص) هم درباره مقابله با ظلم، سخنان ارزشمندی فرموده‌اند؛ بنابراین در شرایط کنونی هرچه درباره عدالت و صلح صحبت کنیم، بدون اقدام عملی فایده‌ای ندارد.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: کشت و کشتارهای موجود در کشورهای اسلامی، قتل و غارت و یافتن گورهای دسته جمعی از شیعیان، امر بسیار فجیع است که همگی مورد حمایت کشورهای غربی و اروپایی هستند؛ عربستان سعودی با پول نفت و حمایت کشورهای آمریکایی و اروپایی جانیان را حمایت می‌کنند و هر روز خون افراد زیادی ریخته می‌شود و بیمارستان‌ها و زیرساخت‌ها نابود می‌شود؛ ما انتظار داریم که پاپ اعظم با استفاده از نفوذ کلمه خود، فرمان قطع حمایت از جریان‌های تکفیری را صادر کند.

 

وی در پیامی خطاب به پاپ اعظم ادامه داد: شنیده‌ایم که نسبت به امام خمینی(ره) احترام بالایی قائلید و حتی گفته‌اید که امام خمینی(ره) مسیح زمان است؛ پس بدانید که امام خمینی(ره) می‌فرمودند نسبت به مسؤولان خاطی، اخم کنید و تشر بزنید./997/پ202/ج

ارسال نظرات