۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۳۱۷۳۵۴
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

اخلاق اسلامی عین ادب است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه اخلاق اسلامی عین ادب است، گفت: اخلاق در نگاه علمای اخلاق مسأله‌ای با چهارچوب صد در صد عملی است.
حجت الاسلام خزائلي، استاد حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد علی خزائلی پیش از ظهر امروز در نشست علمی اخلاقی که در محل سالن اجتماعات مدرسه آیت‌الله مجتهدی تهرانی قم برگزار شد به تبیین برخی از مواضع اخلاقی از نگاه قرآن پرداخت و گفت: اخلاق اسلامی عین ادب است.


استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اخلاق در نگاه علمای اخلاق مسأله‌ای با چهارچوب صد در صد عملی است، اظهار داشت: کلاس‌های اخلاقی در حقیقت بیان تجربه و عصاره‌های عمر استاد است که در اختیار طلاب علوم دینی قرار می‌گیرد.


وی ادامه داد: طلاب علوم دینی باید این تجربیات را محور راهنمایی خود قرار دهند، گفت: خداوند در فطرت همه انسان‌ها تشخیص حقیقت قدرت تشخیص شر از خیر را قرار داده است.


حجت‌الاسلام خزائلی به بیان مصداق قرآنی فطرت خداجوی انسان پرداخت و گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید« وَ نَفْسٍ وَ مَا سَوَّاهَا؛ یعنی و سوگند به نفس آدمى و به آن که او را راست و درست کرد اعضاء او را متناسب یکدیگر و صفات او را متلائم اعضاء و محیط خارج نمود».


وی ادامه داد: آیه‌های بعد از این آیه صراحتاً به تبیین هدایت تکوینی پرداخته‌اند که مورد تأیید همه مفسران قرآن کریم است.


استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قرآن کریم در آیات سوره شمس به تبیین اهمیت تلاش برای تزکیه نفس پرداخته است، تصریح کرد: مدلی دیگر از هدایت انسان در زندگی او دیده می‌شود که به هدایت تشریعی مشهور است که این نوع هدایت نیز مورد تائید و تأکید آیات قرآن کریم قرار گرفته است.


حجت‌الاسلام خزائلی در ادامه به بیان مصادیق قرآنی این نوع از هدایت پرداخت و گفت: خداوند متعال در سوره انسان می‌فرماید« إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا؛ یعنی همانا او را به راه راست در ابعاد زندگی‌اش به هدایت تکوینى و تشریعى راهنمایى کردیم، خواه سپاسگزار باشد خواه ناسپاس».


وی با اشاره به اعمال وارد شده شب جمعه به بیان و تبیین فرازی از دعاهای وارده پرداخت و گفت: در عمال شب می‌خوانیم«یَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیَّةِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّةِ یَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِیَّةِ یعنی اى کسی که جود و بخشش تو به آفریدگان همیشگى است؛ اى آن‏که دو دست سخاوت خود را براى عطا گشوده‏اى؛ اى صاحب‏ عطاهاى گران‌بها».


استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه به بیان یکی از مبانی فلسفی ملا هادی سبزواری پرداخت و گفت: مرحوم ملا هادی سبزواری دریکی از منابع فلسفی خود آورده است« فیض از جانب خداوند متعال دائم است این در حقیقت مستفیض است که زائل می‌شود»./837/202/ب2

ارسال نظرات