۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۳۱۹۷۹۱
معاون فرهنگی تربیتی حوزه های علمیه خواهران مطرح کرد؛

فهم سبک زندگی بر محور قرآن و اشاعه آن در جامعه مهم‌ترین رسالت طلاب خواهر

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران کشور با بیان این که گمشده امروزی بشر سبک زندگی است و قرآن این گمشده را به آغوش او بازگردانده است، گفت: فهم سبک زندگی بر محور قرآن و اشاعه آن در جامعه بشری مهم‌ترین رسالت طلاب خواهر حوزه‌های علمیه کشور است.
رضا اسکندري

حجت الاسلام رضا اسکندری، معاون فرهنگی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران کشور  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه قرآن رمز موفقیت را در علم‌آموزی ایمان، تدبر، جهاد در راه خدا، اخلاص، تعقل و در یک کلام در زندگی مؤمنانه و پاک می‌داند، گفت: قرآن ما را در مسیر زندگی پاک و مؤمنانه هدایت کرده و مسیر سعادت دنیا و آخرت را به ما نشان می‌دهد.

 

وی افزود: اگر از این دیدگاه به قرآن کریم نگاه کنیم متوجه می‌شویم که حوزه‌های علمیه خواهران در این زمینه یک رکن اصلی و راهبردی هستند که در جامعه نقش مهمی ایفا کنند.

 

معاون فرهنگی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران کشور ادامه داد: براساس آنچه گفته شد، اگر خواهران طلبه بخواهند زندگی قرآنی داشته باشند باید شاخصه‌های زندگی قرآنی یعنی ایمان، اخلاص، تدیر، تعقل و علم‌آموزی را الگوی خود قرار دهند و هر چه خواهران در این زمنیه در حوزه فردی موفق باشند، خواهند توانست در حوزه اجتماعی و هدایتگری مردم موفقیت‌های بیشتری کسب کنند.


حجت‌الاسلام اسکندری ادامه داد: خواهران حوزوی سه رسالت اساسی بر دوش دارند، اول اینکه علم بیاموزند برای خدا، به این علم عمل کنند برای خدا و تلبیغ کنند و بیاموزند به دیگران برای رضایت خدا که لازمه این سه رسالت یادگیری علوم قرآنی است، زیرا علوم قرآنی سعادت بخش‌ترین برنامه زندگی بشر را در همه زمینه‌ها دارد.

 

وی با بیان اینکه قرآن پاسخگوی تمام نیازهای بشر در همه زمان‌ها است و می‌تواند به تمامی ابعاد وجودی انسان پاسخ دهد، گفت: دریافت پاسخ از این کتاب آسمانی نیاز به تفقه در بطون آن دارد و طبق روایات، قرآن کریم بیش از صد بطن دارد که دستیابی به این بطون با تفکر عمیق و دقیق در معنا یعنی همان تفقه ممکن بوده و مطالعه رهنمودهای رسول خدا(ص)، حضرت علی(ع) و ائمه معصومین(ع) برای فهم این بطون به عنوان کسانی که مفسر قرآن هستند ضروری و لازم است.

 

معاون فرهنگی و تربیتی حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه عقل و فهم بشر محدود است و به همان اندازه فهم و درک انسان از قرآن محدود خواهد بود، گفت: زمانی که حضرت امام عصر(عج) ظهور می‌کنند با عنایتی که به تمام انسان‌های می‌کنند یک رشد عقلی پیدا می‌کند که در طول تاریخ این رشد برای بشر اتفاق نیافتاده است و انسان به وسیله این رشد قادر به فهم علوم قرآنی می شود.

 

حجت الاسلام اسکندری تصریح کرد: در این زمینه از حضرت علی(ع) یک روایت بیان شده که روزی حضرت علی(ع) دست کمیل را می‌گیرد و او را با خود به بیرون شهر می‌برد و به کمیل خطاب می‌کند در سینه من معارفی است که کسی آن‌ها را درک نمی‌کند اما روزی گروهی خواهند آمد و آن‌ها قادر به درک و فهم عمیق این معارف خواهند بود، بر همین اساس هر چه فهم انسان از قرآن بیشتر شود به همان میزان عقل او رشد می کند.

 

وی با اشاره به اینکه جشنواره قرآنی سراسری حوزه های علمیه خواهران بیش از 10 سال است که به شکل‌های مختلف برگزار می شود، گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته سعی شده با محدودکردن موضوعات و به روز کردن آن با توجه نیازهای روز جامعه یک تحول و نو آوری در جشنواره ایجاد شود.


معاونت تربیتی و فرهنگی حوزه های علمیه خواهران کشور با تأکید بر اینکه امروزه متأسفانه ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند طلاق، بزهکاری و بدتربیتی در فاصله گرفتن از سبک زندگی دینی است، تصریح کرد: در همین راستا امسال موضوع سبک زندگی اسلامی بر محور همدلی به موضوعات جشنواره اضافه شده و تاکنون 300 مقاله در این زمینه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

 

حجت الاسلام اسکندی با اشاره به اینکه در مجموع 10 هزار و 126 نفر در رشته‌های مختلف حفط ترتیبی و موضوعی، تلاوت تمام قرآن، تفسیر و ترجمه شرکت کرده اند، افزود: از این تعداد بیش از 2 هزار 129 نفر در مرحله استانی برگزیده شده‌اند که با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت و در مرحله نهایی 64 نفر در سطح کشور به عنوان برگزیده اصلی به صورت ویژه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

 

وی تصریح کرد: قرآن در تمام زندگی کلید سعادت انسان را در زندگی دنیوی و اخروی ادب و اخلاق می‌داند و رسول خدا(ص) هم برای این برگزیده شدند که علم و و ادب را در جامعه کامل کنند و هر انسانی که قرآن را الگوی خود قرار داده و بر مبنای علم و ادب عمل کند طبق رهنمودی قرآن به سعادت خواهد رسید.

 

معاون فرهنگی و تربیتی حوزه های علمیه خواهران کشور یادآور شد: طلاب باید بر محور فهم قرآن سبک زندگی را استخراج کرده و به آن عمل کنند و در کنار اینکه به آن عمل می‌کنند باید آن را در جامعه بشری ترویج کنند؛ زیرا گمشده امروز زندگی بشری سبک زندگی است و قرآن کریم این گمشده را به بهترین شکل ممکن ارائه کرده که اگر این سبک زندگی در جامعه اسلامی نهادینه شود بسیاری از آسیب های اجتماعی با کمترین هزینه برطرف خواهد شد./ 968/302/ب2

ارسال نظرات