۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۳۲۱۸۲۴
مبلغ حوزه علمیه:

کرامت واقعی در اسلام عمل به تکلیف است/ فقه محمد و آل محمد کیمیای اصیل

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام فراهانی با بیان این‌که معصومان(ع) با تمام کمالاتی که داشتند وظیفه گرا بودند، گفت: آنها در هر شرایطی به دنبال عمل به تکلیف خود بودند و با این که علم تمام عالم را داشتند و از غیب هم خبر داشتند اما عمل به تکلیف را سرلوحه کار خویش می‌دانستند.
کرامت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالفضل فراهانی، مبلغ حوزه علمیه امشب در مراسم شام شهادت حضرت زهرا(س) که در مسجد حضرت فاطمه(س) پردیسان برگزار شد، با اشاره به آفات کرامت گرایی، اظهار داشت: انسان ذاتا کمال گرا است و اگر کمال واقعی برای انسان به خوبی تعریف نشود به انحراف کشیده خواهد شد.

 

وی گرایش مردم به رمالان و فالگیران را از آفات کمال گرایی دانست و افزود: این گرایش به خاطر ویژگی کمال گرایی در انسان است که تلاش می کند از آینده با خبر باشد و یا از غیب چیزی را بداند و این را برای خود یک کمال فرض می کند.

 

حجت الاسلام فراهانی ایجاد توقع در افراد به خاطر یک عمل صالح را از دیگر آفت‌های کمال‌گرایی دانست و ابراز داشت: برخی افراد با یک سری اعمال مانند چله نشینی و ریاضت به دنبال کسب کمال هستند و برای این امور ارزش قائلند و در بسیاری از موارد هم موجب انحراف می شود.

 

وی توهم کمال را از دیگر آفات کمال‌گرایی دانست و خاطرنشان کرد: این‌که فردی گمان کند که به حدی از ایمان رسیده که دیگر نیازی به خودسازی و کمال ندارد آفت بزرگی است؛ بسیاری از افرادی که ادعای مهدویت می‌کنند از اول انسان‌های بدی نبودند، بلکه با یک مکاشفه خود را گم کردند و به انحراف کشیده شدند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که علم کیمیا در اسلام فقه محمد و آل محمد(ص) است، خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که اگر یک حدیث در رابطه با حلال و حرام از فردی راستگو بشنویم از یک دنیا طلا و نقره بهتر است و کرامت واقعی آموختن و کسب صفات پسندیده است و این ها هستند که ارزش دارند.

 

وی با بیان این که معصومان(ع) با تمام کمالاتی که داشتند وظیفه گرا بودند، افزود: آنها در هر شرایطی به دنبال عمل به تکلیف خود بودند و با این که علم تمام عالم را داشتند و از غیب هم خبر داشتند اما عمل به تکلیف را سرلوحه کار خویش می‌دانستند.

 

حجت الاسلام فراهانی با اشاره به این که امام خمینی(ره) هم به تکلیف خود عمل کرد و انقلاب را به پیروزی رساند، گفت: بزرگ‌ترین کرامت امام خمینی(ره) شجاعت و عمل به وظیفه بود زیرا در اسلام انجام کارهای خارق‌العاده کرامت محسوب نمی‌شود و این انسانیت و عمل صالح است که ارزش دارد./843/202/ب2

ارسال نظرات