۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۳۲۳۴۲۳
پژوهشگر حوزوی مطرح کرد؛

پژوهش مبنای پیشرفت و قدرت علمی جامعه

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزوی با اشاره به وظیفه دولت در امر پژوهش، گفت: پژوهش قدرت علمی جامعه را افزایش خواهد داد و مبنای ترقی و پیشرفت جامعه است، بنابراین دولت باید در پژوهش سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد.
پژوهش ديني

حجت الاسلام خادمی، پژوهشگر حوزوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه کمیت و کیفیت آثار پژوهش دینی بیان داشت: آثار موجود نمی توانند نیازهای جامعه را پاسخگو باشند زیرا تناسبی بین این آثار و نیازهای جامعه وجود ندارد و به دلیل نبود این تناسب آثار  پژوهش دینی نمی‌توانند نیازهای فرهنگی جامعه را تأمین کنند.

 

این پژوهشگر حوزوی در زمینه جایگاه حوزه علمیه در عرصه نظریه‌پردازی دینی، بیان داشت: حوزه علمیه در رأس عرصه نظریه پرداز دینی قرار دارد و باید به سؤالات این بخش پاسخ دهد اما متأسفانه از ظرفیت های حوزه علمیه استفاده نشده بنابراین در حاشیه قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: حوزه علمیه باید در همه زمینه های جامعه از جمله هنر و نیازهای اجتماعی صاحب نظر باشد، زیرا دولت ایران، اسلامی است و دولت اسلامی باید برآورده شده از حوزه علمیه باشد اما متأسفانه در عمل این چنین نیست بلکه نسبت به حوزه علمیه کم لطفی صورت می گیرد و افرادی که رابطه ای با حوزه علمیه ندارند بیشتر مورد توجه قرار می گیرند؛ یک دلیل در حاشیه قرار گرفتن حوزه علمیه تساهلی است که از جانب خود حوزه علمیه در اداره امور صورت می گیرد.

 

حجت الاسلام خادمی با اشاره به مشکلات پژوهشگران دینی، بیان داشت: پژوهشگران دینی مورد توجه قرار نمی گیرند و در مقابل پژوهش‌های مفیدی که انجام می دهند هیچ گونه تشویقی وجود ندارد و به تلاش آنها اهمیت داده نمی شود به گونه ای که حتی هزینه ایجاد تحقیق بر عهده خود آنها است اما در مقابل دفترهای انتشاراتی سود آن را می برند و سرمایه ای به دست محقق نخواهد رسید؛ این گونه موارد موجب دلسردی پژوهشگران می شود.

 

وی در زمینه ایجاد فرهنگ پژوهش در میان طلاب، بیان داشت: پژوهش نیازمند آموزش است و طلبه نمی تواند به تنهایی آن را انجام دهد، بنابراین افرادی که در امور پژوهش مسؤولیت دارند باید طلاب را مورد آموزش قرار دهند که متأسفانه این گونه موارد کم مشاهده می شود و حتی برخی مراکز پژوهشی نام مرکز پژوهشی را یدک می‌کشند در حالی که یک مرکز دکان‌داری هستند.

 

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به وظیفه دولت در امر پژوهش، اظهار داشت: دولت بداند اگر قدرتی برای خود دارد نتیجه پژوهش پژوهشگران در همه زمینه‌ها است و هر مقدار در امر پژوهش سرمایه‌گذاری کند، سرمایه آن از بین نخواهد رفت و آثار آن برای نسل‌های آینده نیز باقی خواهد ماند؛ پژوهش قدرت علمی جامعه را افزایش خواهد داد و مبنای ترقی و پیشرفت جامعه است، بنابراین دولت باید در پژوهش سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد./1324/302/ب2

ارسال نظرات