۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۳۲۵۴۹۵
رییس تبلیغات اسلامی بجنورد:

اعتکاف راه‌های نفوذ فرهنگی دشمنان را مسدود می‌کند

خبرگزاری رساـ رییس تبلیغات اسلامی بجنورد با تأکید بر برگزاری پرشور و شعور آیین معنوی اعتکاف، گفت: شرکت اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان در اعتکاف، راه‌های نفوذ فرهنگی و نرم دشمنان در کشور را مسدود می‌کند.
حجت الاسلام هدايتي- رييس تبليغات اسلامي بجنورد

حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فرارسیدن ایام البیض و موعد اعتکاف رجبیه، اظهار کرد: اعتکاف برنامه معنوی و مذهبی شاخصی است که باید از ظرفیت و اثرگذاری آن در راستای تعمیق باورها و ترویج ارزش‌های اسلامی و دینی در جامعه به نحو احسن استفاده شود.

 

وی با بیان اینکه اعتکاف، آیینی مستحبی است اما در میان عبادات مستحبی جایگاه ویژه‌ای دارد، افزود: اعتکاف در درون خود مجموعه‌ای از بهترین عبادات واجب و مستحب را دارد به‌گونه‌ای که می‌توان گفت اعتکاف معجون معنوی شفابخش و سازنده روح و جان آدمی است.

 

حجت‌الاسلام هدایتی با اشاره به اینکه فلسفه اعتکاف خلوت با خداوند و ارتقای بعد معنوی فرد است، تصریح کرد: در این راستا لازم است برنامه‌های فرهنگی اعتکاف به‌گونه‌ای تدوین و مدیریت شود که از فلسفه آن فاصله نگیرند چراکه در آن صورت اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه رعایت اصول و آداب برگزاری برنامه‌های آیین اعتکاف، سبب ترویج و نهادینه شدن این سنت حسنه در جامعه می‌شود، خاطرنشان کرد: مراسم معنوی اعتکاف به برکت انقلاب و نظام اسلامی در کشور احیا شد اما هنوز ظرفیت‌های زیادی برای گسترش و فراگیری بیش از پیش آن وجود دارد.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه اعتکاف پرورش‌دهنده روح انسان است، ادامه داد: انسان موجودی است که دارای دو بعد جسمانی و روحانی بوده و روح انسان همانند جسم، نیاز به پرورش و رشد دارد، بنابراین تغذیه معنوی و رعایت اصول سبب رشد و تعالی روحانی انسان می‌شود و از وارد آمدن خسارت و لطمه جلوگیری خواهد کرد.

 

حجت‌الاسلام هدایتی با بیان اینکه اعتکاف فرصتی برای تغذیه معنوی و روحانی انسان است، اظهار کرد: شرکت اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان در اعتکاف و بهره‌مندی از فیوضات آن، راه‌های نفوذ فرهنگی و نرم دشمنان در کشور را مسدود می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه اعتکاف بیمه‌کننده جامعه در برابر توطئه‌های فرهنگی و دینی دشمنان است، تصریح کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی با موضوع قرآن و مهدویت در ایام اعتکاف، راهکار مناسبی برای ارتقای اثرگذاری آیین اعتکاف در جامعه است.

 

حجت‌الاسلام هدایتی با بیان اینکه نهاد تبلیغات اسلامی به منظور مدیریت و هدایت بهتر آیین اعتکاف اقدام به اعزام روحانیان مبلغ به مساجد میزبان معتکفان می‌کند، افزود: طرح مباحث معرفت‌افزایی در موضوع غدیر شناسی، پاسخگویی به شبهات اعتقادی در قالب کلاس‌های آموزشی، طرح مباحث بصیرت افزایی، ارزیابی موقعیت و جایگاه نظام جمهوری اسلامی در شرایط سیاسی جهانی و منطقه‌ای، تبیین نقش ولایت فقیه در عزت و افتخار و اقتدار نظام، طرح مباحث خودسازی و تهذیب نفس و بیان اهداف، آداب و احکام شرعی اعتکاف برخی از سرفصل‌های تبلیغی روحانیان اعزامی ویژه ایام اعتکاف در استان است.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بجنورد ادامه داد: سخنرانی در مورد اشاعه فرهنگ اعتکاف و تأثیر والای آن در خودسازی جوانان و دوری از گناه یکی از اهداف و رویکردهای روحانیان مبلغ اعزامی به مساجد میزبان اعتکاف در استان خراسان شمالی است.

 

گفتنی است، طبق سنت هرساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امسال این آیین در 140 مسجد شهری و روستایی این استان با حضور 220 روحانی مبلغ و مبلغه برگزار می‌شود که بر اساس پیش‌بینی انجام‌شده بیش از 10 هزار نفر در این آیین شرکت خواهند کرد./9314/302/ب3

ارسال نظرات