۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۴۲۴۰۳۲
در جمع دانشجویان مطرح شد؛

مهمترین اصل در ازدواج از نگاه حجت الاسلام دهنوی

حجت الاسلام دهنوی با بیان این که همتایی در اعتقاد، مذهب، طبقه و فرهنگ از ضروریات ازدواج است، گفت: بهتر است که زن نسبت به مرد از تحصیلات و سن کمتری برخوردار باشد تا با حفظ اقتدار مرد در خانه زندگی قوام بیشتری داشته باشد.
حسین دهنوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین دهنوی، کارشناس مسائل خانواده در صدا و سیما، عصر امروز در همایش از تلاطم عشق تا کرانه سعادت که در دانشگاه مفید قم برگزار شد، اظهار داشت: مهمترین اصل در ازدواج اصل همتایی است یعنی با کسی ازدواج کنیم که بتواند نیازهای ما را برطرف کند که در اصطلاح فقهی به آن هم کفو بودن می گویند.

 

وی با بیان این که در محیط های دانشگاهی که دختران و پسران در کنار هم درس می خوانند اتفاقی می افتد که مانع توجه به اصل هم کفوی می شود، افزود: ارتباط های عاطفی کورکورانه باعث می شود که کفو بودن را فراموش کنیم و در روایت هم داریم که عشق عقل انسان را از بین می برد و حتی تجربه ثابت کرده است که در این حالت نه تنها انسان بدی ها را نمی بیند بلکه بدیها را خوبی می بیند.

 

حجت الاسلام دهنوی با بیان این که معمولا عشق دانشگاهی از روی ظواهر افراد صورت می گیرد، یادآور شد: بنا بر تجربه این حرف که عشق می تواند تمام مشکلات را برطرف کند حرفی غلط است و اکثر قریب به اتفاق این افراد یا طلاق گرفتند و یا دچار متارکه عاطفی شده اند.

 

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر بسیاری از جوانان هستند که به صورت عاقلانه با همتای خود ازدواج می کنند و به تدریج عاشق هم می شوند زیرا می توانند نیاز همدیگر را برطرف کنند.

 

کارشناس امور تربیتی عاشق شدن با یک نگاه را غلط و مربوط به فیلم های هندی دانست و ابراز داشت: دوست داشتن اولیه عشق نیست بلکه عُلقه است و نباید به آن توجه شود بلکه باید با تحقیق و بررسی از آداب، رسوم، دین و فرهنگ به نتیجه رسید و ازدواج کرد.

 

وی با بیان این که مرحله بعد از علاقه دلبستگی است، افزود: اگر انسان جلو این علاقه و دلبستگی را نگیرد به وابستگی و در نهایت به عشق و شیدایی می رسد و در این مرحله دیگر انسان دست از اصول خود بر می دارد و کورکورانه به سمت ازدواج می رود؛ باید توجه داشته باشیم که این حرف ها لطیفه نیست بلکه کاملا واقعیت دارد.

 

حجت الاسلام دهنوی با بیان این که خداوند در وجود زنان حس تملک را قرار داده است و نسبت به شوهر خود حس تملک دارند، یادآور شد: حتی در سایر ادیان هم اگر شوهر به همسر خود خیانت کند منجر به متارکه می شود که نشان از حساسیت آنها به این امر دارد.

 

وی چهار اصل را به عنوان اصول همتایی بیان و خاطرنشان کرد: اولین اصل، همتایی در اعتقاد است که باید با کسی ازدواج کرد که از نظر اعتقادی همتای او باشد ولی نیاز نیست که در این بحث حساسیت بیش از حد به خرج دهند و به خاطر برخی جزئیات و عمل نکردن به مستحبات در ازدواج سخت گیری شود.

 

کارشناس مسائل خانواده دومین اصل همتایی را همتایی در مذهب دانست و ابراز داشت: ازدواج دو مذهب متفاوت مانند شیعه و سنی موجب بروز اختلافاتی در زندگی می شود و بسیاری از این موارد به جدایی کشیده می شود.

 

وی افزود: سومین اصل همتایی در ازدواج همتایی در خانواده است زیرا ازدواج به معنی ارتباط دو خانواده با همدیگر هستند و در روایت داریم که به آقایان می گوید برای انتخاب همسر به اخلاقیات و ویژگی های برادر همسر توجه کنید زیرا بسیاری از ویژگی های فرزند از دایی او به ارث می رسد و این ضرب المثل که می گویند «حلال زاده به داییش میره» کاملا درست و علمی است.

 

حجت الاسلام دهنوی یادآور شد: همتایی دیگر مشابهت در طبقه خانوادگی است که اگر خانواده همسر از طبقات مرفه و خانواده شوهر از طبقات پایین و یا متوسط باشد موجب خراب شدن زندگی می شود و در اکثر موارد به متارکه می انجامد.

 

وی با بیان این که آخرین اصل همتایی فرهنگی است، خاطرنشان کرد: ازدواج دو ملیت و دو قومیت با هم توصیه نمی شود زیرا نوع آداب و رسوم در زندگی موجب اختلافات جدی می شود.

 

کارشناس امور خانواده در بخش پرسش و پاسخ در جواب این سؤال که تفاوت میان هوس و عشق در چیست، ابراز داشت: خداوند دو موجود متفاوت را به عنوان زن و مرد آفریده است و یکی از تفاوت ها این است که زن ها عشق ورز هستند و نیاز عاطفی اولویت دارد ولی 80 درصد مردان عشق باز هستند و برای مردان نیاز جنسی اولویت دارد؛ تجربه نشان داده که هدف زنان از ادواج عشق است ولی در مورد آقایان قصدشان رفع نیاز غریزی است و با توجه به این تفاوت، زن ها باید برای انتخاب شوهر اصل را بر هوس بگذارند مگر این که خلاف آن ثابت شود.

 

وی در جواب به این سؤال که اختلاف سنی مناسب در خانم ها و آقاین چند سال است، افزود: اختلاف سنی مناسب در ازدواج بین 3 تا 7 سال کوچک تر بودن زن از مرد است و اختلاف بیش از این توصیه نمی شود زیرا دوران این دو باهم متفاوت است اما این اختلاف سنی در سنین بالا کمتر مورد توجه است زیرا هر دو بزرگ سال محسوب می شوند.

 

حجت الاسلام دهنوی در جواب به این سؤال که آیا بزرگ تر بودن زن از مرد از نظر سنی و جسمی چه ایرادی دارد، یادآور شد: بزرگتر بودن زن از مرد آفات زیادی دارد و یکی از آنها این است که به صورت ناخواسته زن در زندگی جای مرد را می گیرد و موجب بروز اختلاف می شود ولی از نظر جسمی اگر خود زن و مرد حساسیتی نداشته باشند ایرادی ندارد.

 

وی در جواب این سؤال که آیا برای ازدواج بیان سابقه کیفری ضرورت دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: اگر مشکل کیفری در سابق بوده است و الآن تمام شده است نیاز به بازگو کردن آن نیست ولی اگر از انسان سؤال شد باید واقعیت را بیان کرد و پنهان کاری و دروغ نباید در میان باشد.

 

کارشناس خانواده در جواب به این سؤال که برای ازدواج از همان اول باید عشق باشد یا خیر، ابراز داشت: در مراحل اولیه اگر طرف برای شما دافعه نداشته باشد کافی است و چنانچه هیچ احساسی وجود نداشته باشد باید با تحقیق انتخاب کرد و عشق به تدریج به وجود می آید.

 

وی در جواب این سؤال که روش سنتی که بدون شناخت با هم ازدواج کنند چگونه می تواند موجب خوشبختی شود، اظهار داشت: من هم با ازدواج سنتی و هم با ازدواج مدرن مخالف هستم؛ بهترین روش ازدواج ازدواج اصولی است که فرایند خواستگاری حدود سه ماه طول می کشد و کانالهای تحقیق استفاده می شود و ملاکها و معیارها بررسی می شود و باید توجه داشت که رابطه قبل از ازدواج و این عشق های دانشجویی باعث شناخت نمی شود.

 

حجت الاسلام دهنوی بهترین حالت ازدواج را کمتر بودن تحصیلات زن از مرد دانست و یادآور شد: مردان دوست دارند که در سن، تحصیلات، قد و درآمد از همسر خود بلاتر باشند و آن حس اقتدار خود را از دست ندهند زیرا از بین رفتن حس اقتدار در مردان موجب بروز مشکلات زیادی در خانواده خواهد شد./843/پ201/ی

ارسال نظرات