۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۴۲۴۵۵۶
امام‌جمعه بوشهر:

عقل، ایمان و عفت از آثار حیا است

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر با بیان این‌که حیا، نشان دهنده وجدان و فطرت بیدار است، گفت: شخصی که حیا دارد مجموعه ای از دانش‌ها و بینش‌ها در وجود او است و از دیگر آثار این صفت، عقل، عفت و ایمان است.
صفایی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، سلسله جلسات هفتگی تفسیر قرآن آیت‌الله صفایی بوشهر، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه بوشهر، صبح امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

 

آیت‌الله صفایی بوشهری در این جلسه با اشاره به برخی از فضائل اخلاقی در قرآن گفت: یکی از فضائلی که منشأ فضیلت‌های دیگر می‌شود حیا است که در زبان فارسی شرم نام دارد.

 

امام‌ جمعه بوشهر افزود: حیا یک صفت درونی و مرتبط با وجدان و فطرت انسان است و نشانه‌اش این است که آن فرد خوب و بد را می‌شناسد، بزرگی بزرگان را درک می‌کند، می‌داند که ارتکاب عمل قبیح در مقابل بزرگان موجب رسوایی او می‌شود و وجدان و فطرت بیداری دارد، یعنی انسان باحیا، انسان بصیر و بامعرفتی است.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر با اشاره به اینکه داشتن حیا، نشانه ایمان و عقل است ادامه داد: حیا، نشان دهند وجدان و فطرت بیدار است از این رو شخصی که حیا دارد مجموعه ای از دانش‌ها و بینش‌ها در وجود او است و از دیگر آثار این صفت، عقل، عفت و ایمان است.

 

وی با بیان حدیثی تأکید کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید، کسی که حیا ندارد، ایمان هم ندارد، حیا و ایمان دو چیز به هم گره‌زده است و اگر یکی از این‌ها از بین رفت، دیگری نیز از بین می‌رود.

 

آیت‌الله صفایی بوشهری با توجه به اینکه عاقل‌ترین مردم، باحیاترین افراد هستند، گفت: هر کس حیای بیشتری دارد، عقل بیشتری هم دارد و اعمال خود را محاسبه می‌کند؛ انسانی که گناه می‌کند، اولین چیزی که از دست می‌دهد ایمان است.

 

امام‌ جمعه بوشهر اظهار داشت: ثمره حیا عفت است یعنی صیانت از خود در برابر افکار و مقاصد غیراخلاقی و جنسی است.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر بیان داشت: کسی که حیا ندارد نه خودش خیری می‌بیند و نه خیرش به کسی می‌رسد زیرا حیا است که سبب می‌شود انسان به سمت کارهای زیبا و خداپسندانه برود.

 

آیت‌الله صفایی بوشهری اقسام حیا را این‌گونه برشمرد: حیا از خدا، حیا از فرشتگان، حیا از مردم و حیا از خود، از اقسام حیا و شرم هستند.

 

وی با تأکید بر اینکه بهترین و زیباترین حیا، حیا انسان از خودش است، گفت: انسانی که در حوزه معرفت هست، انسان بینایی است که هیچ‌گاه گناه نمی‌کند چون خدا را ناظر بر کارهای خود می‌داند./203/846/ب1

ارسال نظرات