۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۴۲۴۷۵۷
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه تشریح کرد؛

احکام نماز و روزه قضای پدر با فوت پسر بزرگ

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در دستورات دینی نماز و روزه قضای پدر بر ذمه پسر بزرگ است، گفت: اگر پسر بزرگ قبل از پدر فوت کند نماز قضا بر ذمه پسری می‌شود که بعد از وفات پدرش زنده است.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود اکبری، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه امروز در حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در دستورات دینی نماز و روزه قضای پدر بر ذمه پسر بزرگ است، گفت: البته انجام نماز و روزه قضای پدر توسط پسر بزرگ دارای شرایطی است.

 

وی افزود: اگر پدر از روی تعمد و با وجود اینکه آگاهی داشته اعمال عبادی واجب خود را از جمله نماز و روزه ادا نکرده باشد، پسر بزرگ مجبور به انجام اعمال عبادی پدر و یا اجیر کردن فردی برای انجام این اعمال نیست و اگر تمایل داشته باشد می‌تواند به خاطر احترام پدر این کار را انجام دهد ولی شرعا در این مورد چیزی بر عهده او نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همچنین ادای نماز قضای پدر زمانی بر پسر واجب است که پدر وصیت کرده باشد و اگر پدر وصیت نکرده باشد و پسر او هم در این زمینه اطلاع نداشته باشد وظیفه‌ای بر عهده او نیست.

 

حجت الاسلام اکبری ادامه داد: اگر پسر بزرگ قبل از پدر فوت کند در آن صورت نماز و روزه قضای پدر بر عهده پسر دیگر است خواه این پسر، پسر بزرگ باشد یا نباشد.

 

وی افزود: همچنین در این زمینه اهمیتی ندارد که پسر دیگر فرزند چندم خانواده است بلکه آنچه اهمیت دارد این است که پسر بعد از وفات پدر در قید حیات باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه وصیت پدر در زمینه نماز و روزه قضا، انجام این فریضه را بر پسر بزرگ به قید حیات واجب می کند، گفت: در این مورد پسر بزرگ می‌تواند خودش نماز و روزه قضای پدر را به بجا آورده یا می‌تواند برای این این کار اجیر اختیار کند.

 

وی افزود: اگر مردی فرزند پسر نداشت مابقی فرزندانش می‌توانند نماز و روزه قضای او را ادا کنند و در این زمینه میان فرزندان تفاوتی وجود ندارد.

 

حجت الاسلام اکبری یادآور شد: انسان تا زمانی که در این دنیا است و بتواند نماز بخواند حتی با حالت اشاره، نماز از او ساقط نمی‌شود و فرد باید به جای اینکه منتظر باشد تا دیگران قضای نماز و روزه او را ادا کنند باید خود قضای نماز و روزه اش را به بجا آورد و اگر کسی نماز قضا داشته باشد و اول وقت است بهتر است نماز قضای خود را قبل از نماز واجب یومیه به جا آورد و این دستور ائمه(ع) و دین به مؤمنان است./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات