۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۴۲۹۷۸۱
مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان شرقی: 

مبانی اقتصاد مقاومتی تبدیل به فرهنگ عمومی جامعه شود

حجت الاسلام مسعودنیا گفت: مادامی که مبانی اقتصاد مقاومتی به فرهنگ عمومی و گفتمان رایج جامعه تبدیل نشود، تحقق سیاست‌های ابلاغی بسیار سخت خواهد بود.
اقتصاد مقاومتی

حجت الاسلام مختار مسعودنیا، مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین توصیه‌های رهبری در این راستا، دوری از شعارزدگی بوده است.


وی با تأکید بر این‌که حوزه های علمیه نقش مهم ترویجی در عرصه های فرهنگی مقوله اقتصاد مقاومتی بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: متأسفانه عده‌ای از مسؤولان اقتصاد مقاومتی را تنها در چاپ بنر، پوستر و برخی برنامه های نمادین خلاصه کرده اند، در حالی‌ که این مسأله مفهومی فراتر از این مسائل دارد.


حجت الاسلام مسعودنیا با بیان این‌که لازمه رونق اقتصاد و تولید کشور، اصلاح فرهنگ و تغییر نگرش نسبت به فرهنگ کار و تلاش است، تصریح کرد: اگر مفاهیم و ارزش های دینی درباره کار و جهاد اقتصادی تبیین شود، بسیاری از معضلات اقتصادی کشور برطرف خواهد شد، منشأ همه مشکلات اقتصادی تحریم‌ها نیست.


وی اقتصاد و فرهنگ را دو مقوله لازم و ملزوم یکدیگر دانست و افزود: نگاهی که اسلام به این مسأله دارد، متفاوت با مکاتب شرقی و غربی است، اسلام نگرشی برخاسته از فطرت بشری دارد، در حالی‌ که مبنای اقتصاد و فرهنگ در غرب مسائل مادی و سرمایه داری است.


مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان شرقی با تأکید بر این‌که بایستی نگرش جامعه نسبت به مفهوم اقتصاد مقاومتی اصلاح شود، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت اقتصادی غرب نیست، از سوی دیگر مادامی که مبانی اقتصاد مقاومتی به فرهنگ عمومی و گفتمان رایج جامعه تبدیل نشود، تحقق سیاست‌های ابلاغی بسیار سخت خواهد بود.


حجت الاسلام مسعودنیا ترویج فرهنگ خرید کالای داخلی، اصلاح الگوی مصرف، مقابله با اسراف، تقبیح چشم و هم‌چشمی میان خانواده‌ها و ساده‌زیستی را از جمله اصول مهم در اصلاح فرهنگ و سبک زندگی دانست و افزود: حوزه های علمیه در تبلیغ و ترویج فرهنگ اسلامی رسالتی مهم بر عهده دارند.


وی با بیان این‌که تهاجم فرهنگی دشمنان حد و مرز نمی شناسد، تصریح کرد: حوزه های علمیه می توانند با مهندسی فکری بیانات و توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه های فرهنگی و اقتصادی نقش اثرگذار و ماندگار داشته باشند./935/302/ب2

 

ارسال نظرات