۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۴۳۲۸۰۲
استاد حوزه علمیه:

محدودیت زنان اقتضای تکوینی آنها است

حجت الاسلام صدوق با بیان این که هر یک از مخلوقات در جایگاه خود به بهترین نحو خلق شده است، گفت: تفاوت میان زن و مرد تکوینی است و هر کدام خاصیت خاص خود را برای رشد و کمال دارد.
حجت الاسلام صدوق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود صدوق، پیش از ظهر امروز در سلسله نشست های جایگاه زن در نظام اسلامی که در مصلای قدس قم برگزار شد اظهار داشت: انسان باید با توجه به جایگاه و منزل خود در اراده های ما فوق خود فدا شود تا بتواند به بالاترین ظرفیت رشد و تکامل برسد.

 

وی با بیان اینکه هر کسی در یک منزلت خاصی خلق شده است، افزود: حرکت و رشد و تکامل بدون اختلاف در خلق معنی ندارد و هر کس باید به دنبال رشد و منزلت خود باشد زیرا همه موجودات در بهترین حالت خود خلق شده اند.

 

تمام موجودات به منزلت تکوینی خود راضی هستند به جز انسان و جن

حجت الاسلام صدوق با بیان این که همه باید در منزلت تکوینی که هستند راضی باشند، خاطرنشان کرد: تنها انسان و جن به خاطر حالت انتخاب و امتحانی که دارند همیشه معترضند و از این جهت زنان در تکوین و رشد خود باید به منزلت و جایگاه خود توجه داشته باشند.

 

وی با اشاره به این که در ادبیات اسلامی از نظر تکوینی قدرت زن پایین تر از مردان است، خاطرنشان کرد: مستند این سخن این است که هیچ زنی در میان پیامبران(ص) وجود ندارد و در میان 14 معصوم هم حضرت زهرا(س) مقام امامت ندارد و وجدانا هم می دانیم که قدرت عقل از عاطفه بیشتر است و لذا عاطفه باید تابع عقل باشد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که پیامبر(ص) مظهر عقلانیت است و همه باید تابع ایشان باشند، گفت: اختلاف پتانسیل در میان موجودات علت حرکت به سمت کمال است ولی مراتب تقرب تابع فاعلیت است و به همین جهت است که از منظر تقرب حضرت زهرا(س) نسبت به معصومان بعد از خود بالاتر است.

 

وی به مقام حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) در تقرب به خدا اشاره کرد و افزود: حضرت زینب(س) از نظر منزلت و تقرب از تمام مردان عالم بالاتر هستند و این جریان در غیر معصومین هم ادامه دارد و یک زن می تواند منزلت تقربش از بسیاری از مردان بالاتر برود.

 

زنان در مقام عواطف بر مردان سیادت دارند

حجت الاسلام صدوق با بیان این که تابعیت زن ها به معنی این نیست که اراده آنها هیچ جا نافذ نیست، اظهار داشت: در امور عواطف حضرت زهرا(س) سر سلسله تمام انسان ها هستند و همه باید در این زمینه از ایشان تبعیت کنند؛ اگر چه که زنان نیاز به عقلانیت و تشریع دارند ولی در جامعه هم سیادت عواطف به دست زن ها است و این بی معنی است که خاصیتی که آب دارد باد هم بخواهد همان خاصیت را داشته باشد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که مخلوق نمی تواند جامع همه صفات باشد، گفت: هر چیز در جای خود مفید است و نظام برای تکامل خود نیازمند به همه اوصاف است و همه باید با هم ترکیب شود تا برنامه عالم تا قیامت محقق شود و تمام مخلوقات نسبت به نعمتی که دارد باید اعمال فاعلیت بکند و با آن خاصیت خود خدا را بپرستد.

 

محدودیت زنان اقتضاء تکوینی آنها است

وی با بیان این که در اسلام برای عقلانیت کثرت و برای عواطف وحدت تشریع شده است، یادآور شد: این که زن ها محدود به یک مرد هستند و مرد ها از نظر تشریعی محدود نیستند به همین بحث بر می گردد؛ مرد تکوینا کثرت گرا است و این اقتضاء تکوینی او است زیرا مرد مانند ابر و باران است و زن مانند زمین است و خاصیت و کمال ابر در حرکت است و خاصیت و کمال زمین در سکون است.

 

محور وحدت عقلانیت و عواطف در پرستش خدا و درگیری با نظام کفر است

حجت الاسلام صدوق در رابطه با مناصب اجتماعی، گفت: ما در حکومت اسلامی دو دولت داریم؛ دولت مردان در جهت سیادت در عقلانیت و دولت زنان در جهت سیادت عواطف و تساوی حقوق مرد و زن نداریم؛ محور وحدت دولت عواطف و دولت عقلانیت در درگیری با نظام کفر و نفاق است که دولت عقلانیت در خط مقدم است و دولت عواطف پشتیبانی می کند.

 

وی افزود: این که مردها عقلانیت دارند و زن ها عاطفه دارند به معنی این نیست که مرد عاطفه ندارد و یا زن عقل ندارد بلکه به این معنی است که حالت کمال عقل در مرد و حالت کمال عاطفه در زنان وجود دارد./843/پ201/ی

ارسال نظرات