۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۴۳۳۳۵۷
آیت الله مصباح یزدی:

پشت برخی نوشته های به ظاهر علمی دام هایی قرار دارد

آیت الله مصباح با بیان این که برخی از کسانی که انحرافاتی دارند این سؤال را می کنند که آیا ما برای دین خلق شده ایم یا دین برای ما خلق شده است، گفت: نوشته برخی شکل های علمی دارد اما پشتش دام هایی نهفته است.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکشنبه شب در جلسه اخلاق ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به مسأله حب دنیا گفت: حب دنیا زمانی خطرناک می شود که مانع انجام وظایف و تکالیف شود.

 

وی افزود: اگر زمانی که این منافات وجود نداشته باشد مذمتی نخواهد داشت، انسان نباید دل به گناه و دنیا ببندد تا از یاد خدا و سعادت اخروی باز بماند، آنچه مذمت می شود رفتار انسان با دنیا و تعلق انسان به دنیا است، اگر نظر این باشد که دنیا ابزاری و وسیله ای برای آخرت است اشکالی ندارد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امام علی(ع) می فرماید خداوند زندگی دنیا را برای ما بعد یعنی آخرت قرار داده است، اظها داشت: برخی از کسانی که انحرافاتی دارند این سؤال را می کنند که آیا ما برای دین خلق شده ایم یا دین برای ما خلق شده است.

 

وی ادامه داد: این افراد می گویند دین برای ما به وجود آمده و به این وسیله می خواهند مردم را فریب دهند که دین باید بر اساس خواسته ها و خواهش های انسان باشد، نوشته برخی شکل های علمی دارد اما پشتش دام هایی نهفته است.

 

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که دنیا برای این خلق شده که انسان برای آخرت خود کار کند، ابراز داشت: انسان برای آخرت خلق شده است، نباید خیال کنیم که تمام عمرمان را صرف کرده تا دنیای خود را آباد کنیم بلکه باید برای آبادانی آخرت تلاش کرد.

 

وی عنوان کرد: اگر آخرت و عالم ابدی وجود نداشت دنیا لغو به شمار می رفت، قرآن می فرماید ما انسان را خلق کردیم که ببینیم کداک یک نیکوکارتر هستید یعنی دنیا محل آزمایش است، خدا نه انسان را برای دنیا خلق کرده و نه دستور داده که برای دنیا تلاش کنیم.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: سعی و تلاش دنیوی برای آخرت دنیاطلبی نبوده بلکه آخرت طلبی است، پیامبر می فرمایند انسان باید از دنیا برای آخرت خود استفاده کند، قبل از این که انسان پیر شده و ناتوانی بر او حکمفرما شود باید قدر خود را بداند و بار خود را ببند.

 

وی اضافه کرد: حضرت امام می فرمود تا جوان هستید قدر خود را بدانید اگر پیر شوید کاری از شما بر نمی آید، چیزی که برای دنیا باشد سبب نجات نمی شود بلکه هدف از کارهای دنیوی نباید لذایذ دنیا باشد بلکه برای برای غیر از دنیا یعنی آخر تلاش کرد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که باید از دنیا به عنوان ابزاری برای آخرت استفاده کرد، گفت: امام علی(ع) می فرماید دنیا کمک خوبی برای آخرت است، در ادبیات بین انسان ها به ویژه شعرها مذمت هایی از دنیا می شود که اگر خود دنیا باشد جایی ندارد در واقع این نفرین به رفتار غلط خود انسان باز می گردد.

 

وی افزود: گاهی انسان برای فرافکنی و تبرئه کردن خود عیب ها را بر گردن روزگار، دنیا و مردم می اندازد، این انسان است که فریب دنیا را می خورد؛  اگر کسی صادقانه برخورد کند عافیت را برای خود حفظ کرده است؛ اگر انسان چشم خود را باز کند بهترین نورانیت و بصیرت را می تواند کسب کند./1323/پ201/ج

ارسال نظرات