۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۴۳۴۲۶۶
تولیت آستان قدس رضوی:

امر به معروف و نهی از منکر در فطرت بیدار تحقق پیدا می کند

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در فطرت بیدار تحقق پیدا می کند، گفت: بصیرت و بصیرت آفرینی، توجه به دیگران و دگرخواهی، دشمن ستیزی و دشمن شناسی با فطرت بیدار تحقق پیدا می کند.
حجت الاسلام رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم رئیسی تولیت استان قدس رضوی در پانزدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که در محل ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد و در جمع زائرین و مجاوررین حرم رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اصْبِرْ عَلَی مَآ أَصَابَکَ إِنَّ ذَ لِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» گفت: یکی از وصایا و سفارش هایی که لقمان به فرزند خود دارد که در حقیقت مخاطب این ایه بشریت هستند در کنار اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر است.


وی با بیان اینکه در27 جا در قرآن کریم در کنار نماز از ایتاء زکات یاد شده است امّا در این آیه درکنار نماز امر به معروف ذکر شده است، به جایگاه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: امر به معروف بر نهی از منکر مقدم است و دارای ارزش است که باید گسترش پیدا کند و هر چه معروف ها در جامعه گسترش پیدا کند جا برای منکرها باقی نمی ماند.


تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز فقط مربوط به دین اسلام نبوده است و قبل از ظهور اسلام هم نیز بوده است،خاطر نشان کرد: هیئت نماز در قبل از اسلام اینگونه و مثل امروزه نبوده است.


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه چون در جامعه ای اسلام برقرار شود مردم باید احساس مسؤولیت کنند، اظهار داشت: طرح نظارت همگانی باید از گسترش منکرها باز بدارد و بایدها باید در جامعه گسترش پیدا کند و نبایدها باید نهی شود.


وی با اشاره به اینکه در اجرای امر به معروف و نهی از منکر که به لحاظ فقهی بررسی آن مورد توجه است، به مراتب این فریضه الهی اشاره کرد و افزود: اجمال مراتب این است که بعد از این تکلیف توصیه به صبر است.


تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به مشقت و سختی  و تحمل این فریضه الهی  تاکید کرد و افزود: همه اولیاء و انبیاء الهی مورد ابتلاء و ازمون پروردگار متعال در این زمینه قرار گرفتند.


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که همه انبیاء و اوصیای الهی به ابتلائات و ازمایش هایی مبتلا شدند که در این مورد صبر پیشه کردند، خاطر نشان کرد: صبر مسئله بسیار مهمی است که خداوند متعال در قرآن کریم صبر را از سجایای عالی بیان می کند.


بهترین هدیه خداوند متعال به پیامبر گرامی اسلام سعه صدر بوده است

 

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به اینکه بهترین جایگاه و بهترین هدیه خداوند متعال به پیامبر گرامی اسلام سعه صدر بوده است، اظهار داشت: اذیت هایی که پیامبر گرامی اسلام داشتند با شرح صدر و صبر که پروردگار متعال به وی عنایت کرده بود، امکان پذیر و قابل تحمل بود.


رمز الگو شدن و الگو بودن یوسف نبی تقوا، صبر پیشگی و بردباری بود


وی با بیان اینکه در امر به معروف و نهی از منکر نیاز به صبر و بردباری و ایستادگی است، به موارد متعدد صبر اشاره کرد و افزود: صبر گاهی در مصائب، گاهی در عبادت و بندگی و گاهی صبر در معصیت است.


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه وقتی قرآن کریم یوسف را به عنوان یک چهره الگو معرفی می کند، خاطر نشان کرد: رمز الگو شدن و الگو بودن یوسف نبی تقوا، صبر و بردباری بود.


وی با بیان اینکه سفارش هایی که لقمان حکیم به فرزند خود دارد دلیل بر این است که نسبت به کسان و به ویژه نزدیکان و فرزندان باید توجه ویژه شود، به عزم امور در آیه 18 سوره لقمان اشاره کرد و افزود: عزم امور دراین آیه به اموری گفته می شود که لازم است انسان تصمیم  قاطع و جدی نسبت به امور داشته باشد.


حکمرانی و حکومت تصمیم قاطع و جدی می خواهد تا نظامات اجتماعی دچار اختلال نشود


تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در برخی از ایات قرآن کریم به عزم امور بیان شده است، اظهار داشت: صاحبان شریعت و مکتب با سختی هایی که در تبلیغ دین و اجرای شریعت مواجه می شدند در سیره خود دچار اسیب هایی می شدند که نیازمند یک تصمیمی قاطع و عزمی جدی از طرف این صاحبان شریعت را می طلبید.


وی با بیان اینکه پیغمبر دارای شئون نبوت، رسالت و مقام حکومت و قضاوت است و در جهت جنگ، صلح، قضاوت و موضع گیری هایشان با موانعی دچار می شدند، اظهار داشت: حکمرانی و حکومت تصمیم قاطع و جدی می خواهد تا نظامات اجتماعی دچار اختلال نشود.


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه با اشاره به ایه قرآن کریم «وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ »به یکی دیگر از نصایح لقمان حکیم به فرزندش اشاره کرد و افزود: ما همگی مخاطب این سخن و آیه هستیم این است که روی خود را از مردم بر نگردانیم و در  روی زمین مغرورانه راه نرویم زیرا خداوند هیچ متکبّر فخر فروشی را دوست ندارد.


وی مرح در این آیه را به معنای مستی قارونی دانست و اظهار داشت: مستی قارونی آن است که انسان آن چه را که دارد از خود بداند و به عنایت و لطف خداوند متعال توجه نکند، می باشد


تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اگر اراده حق نبود که ما کی هستیم وچی هستیم، خاطر نشان کرد: رمز توحیدی نگاه کردن و غیر توحیدی در این است که هر چه هست را از خداوند متعال ببینیم.


ریشه و محور بسیاری از اخلاقیات روحی انسان خودبینی، خودخواهی و خودمحوری است

 

وی با بیان اینکه ریشه و محور بسیاری از اخلاقیات روحی انسان خودبینی، خودخواهی و خودمحوری است که قرآن کریم از این اخلاقات نهی کرده است، افزود: امروزه دولت های مغرب زمین دچار این توهم  خودخواهی و خیال شده اند و تصور می کنند که آنها تصمیم گیرنده هستند در حالی که انها هیچی نیستند.


امر به معروف و نهی از منکر در فطرت بیدار تحقق پیدا می کند


تولیت آستان قدس رضوی یکی از آفات عبادات را فخر دانست و افزود: فخر فروشی موریانه است و همانطور که البسه انسان را از بین می برد و وقتی موریانه در عبادت و زندگی بیفتد روزه و نماز ما را از جایگاه رفیعی که دارد پایین می آورد.


وی تاکید کرد: مراقب و مواظب باشیم که کار خوب انجام بدهیم ولی موریانه به این حرکت خوب نیفتد و ان را از قیمت و ارزشی که دارد بیندازد.


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در فطرت بیدار تحقق پیدا می کند، خاطر نشان کرد: بصیرت و بصیرت آفرینی،توجه به دیگران و دگرخواهی، دشمن ستیزی و دشمن شناسی با فطرت بیدار تحقق پیدا می کند./201/859/ب1

ارسال نظرات