۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۴۳۴۵۶۰
مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد:

تفکر جلب نظر مردم به وسیله فاصله گرفتن از ارزش‌های انقلاب اشتباه است

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به اینکه برخی وقایع ناگوار فرهنگی در اثر فاصله گرفتن از ارزش های انقلاب رقم می خورد، گفت: این اشتباه فاحشی است که افرادی در حوزه تصمیم گیری و مدیریت نظام فکر کنند لازمه جلب نظر مردم، فاصله گرفتن از ارزش های اسلام و انقلاب است.
گنابادی نژاد

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس دهم، گفت: آنچه بیش از گذشته در این دیدار مورد تأکید ایشان بود این است که مجلس، الگویی را طراحی کند که گره گشای مشکلات و پاسخگوی نیازهای عرصه فرهنگ و اقتصاد باشد.

 

لزوم رفع بوروکراسی حاکم بر روند تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها

وی با بیان اینکه این الگو در اقتصاد، قطعا باید بر مبنای اقتصاد مقاومتی باشد، افزود: از اقدامات مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی، رفع بوروکراسی حاکم بر روند تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها است؛ با وجود بوروکراسی های موجود، کمتر انگیزه ای برای افراد جهت سرمایه گذاری و حمایت و تقویت چرخه تولید مانده است.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد تصریح کرد: از سوی دیگر، جاذبه هایی که از کارهای کاذب مانند دلالی ها، سود سپرده بالای بانک ها ایجاد شده، موازنه مزیت ها برای حوزه تولید و سرمایه گذاری را از بین برده است.

 

مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد خاطرنشان کرد: به فرموده رهبری در عرصه اقتصاد مقاومتی باید قرارگاه تشکیل شود بدین معنا که در هر لحظه بر همه مسأله های مأموریتی اشراف داشته و بتواند تصمیمات لازم را اخذ کند.

 

حداقل نحوه اجرای برخی قوانین نیازمند بازنگری است

وی ادامه داد: برخی موانع مسیر اقتصاد مقاومتی که طی سال های پس از انقلاب اسلامی به تجربه دریافته ایم، این است که باید در برخی قوانین از جمله نحوه اجرای قوانین بیمه، مالیات، قانون کار و ... تجدیدنظر کنیم؛ حداقل نحوه اجرای این قوانین نیاز به بازنگری دارد هر چند چه بسا خود این قوانین هم پاسخگوی نیازهای عرصه افتصاد مقاومتی نباشند.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد اضافه کرد: امروز بسیاری از کارآفرینان و فعالان عرصه تولید، برای ایجاد فرصت های شغلی به عنوان یکی از اولویت های اقتصاد مقامتی توانمند هستند ولی به شدت از موانع حوزه بیمه، قانون کار و مالیات هراس دارند.

 

استاد حوزه علمیه گفت: اگر مجلس نتواند اولویت ها، فرصت ها، آسیب ها و تهدیدها را درست شناسایی کند و تنها به کلیات بپردازد و قوانین یک طرفه تصویب و ابلاغ کند، روند مورد انتظار محقق نمی شود.

 

توجه به ظرفیت ها و منابع داخلی از راهکارهای رفع موانع تحقق اقتصاد مقاومتی

وی، توجه به ظرفیت ها و منابع داخلی را از راهکارهای رفع موانع تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب، درون زا و برونگرا بودن اقتصاد، از شاخصه های اقتصاد مقاومتی است اما با این حال به عنوان یکی از مدیران عرصه وقف، امروز در این عرصه (به عنوان یکی از منابع مردمی اقتصاد) مجموعه سیاستگذاری ها و شیب بندی هایی که حاکمیت می تواند داشته باشد تا برای جلب مشارکت های مردمی جاذبه ایجاد کند، شرایط خوبی ندارد.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد ادامه داد: این در حالی است که وقف، پیشینه تاریخی دارد و برگرفته از آموزه های دینی و سیره انبیا و ائمه اطهار(ع) است و تقویت آن در جذب منابع مردمی بسیار مؤثر است.

 

مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد اظهار کرد: در عرصه فرهنگ نیز دغدغه رهبر معظم انقلاب، ولنگاری موجود و آسیب های نشأت گرفته از آن است؛ برخی وقایع ناگوار فرهنگی در اثر فاصله گرفتن از ارزش های انقلاب رقم می خورد که مجلس باید نسبت به آن ها واکنش نشان دهد.

 

وی تأکید کرد: این اشتباه فاحشی است که افرادی در حوزه تصمیم گیری و مدیریت نظام فکر کنند لازمه جلب نظر مردم، فاصله گرفتن از ارزش های اسلام و انقلاب است؛ این خیانت بزرگ در تاریخ ثبت می شود و باید در محضر خدا و نسل های بعد پاسخگو باشند.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد تصریح کرد: می توان گواهی شرعی  داد که هنوز دین و فضیلت های دینی مرتبط با اهل بیت(ع) و قرآن، به رغم نارسایی در حمایت و تقویت این ارکان، بزرگ ترین جاذبه ها را دارد.

 

وی افزود: اگر می خواهیم در حوزه فرهنگ، اتفاقی رقم بخورد باید به این ظرفیت های دینی و انقلابی توجه ویژه صورت گیرد و برائت حقیقی از فعالیت های فاصله دار از دین اعلام و پایه ریزی شود.

 

ضرورت توجه به ظرفیت های فرهنگی مردمی

مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد با اشاره به اینکه در گام دوم، نباید از توجه به ظرفیت های مردمی (که با عمقی تاریخی در دل مردم وجود دارد)، غفلت شود، گفت: مجموعه اتفاقاتی که در دستگاه های فرهنگی برای جلب مشارکت مردم در فعالیت های فرهنگی تاریخی رخ می دهد، رویکرد قابل قبولی ندارد البته فعالیت های خوبی انجام شده اما این ها در تراز یک مدیریت انقلابی و تحقق بخشِ منویات رهبری نیست.

 

 حجت الاسلام گنابادی نژاد همچنین با تأکید بر لزوم مدیریت جهادی هیئات مذهبی به منظور هم افزایی کلان و حضور و بروز فراگیر توانمندی ها، گفت: امروز متولی رسمی دولتی ما در عرصه فرهنگ، وزارت فرهنگ و ارشاد است که محدودیت های مختلف دارد.

 

وی افزود: به عنوان مثال، در عرصه کتابخوانی رهبری به صورت ویژه بر آن تأکید دارند، کارنامه قابل ارائه ای نداریم بنابراین باید به سمتی برویم که مردم نقش آفرینی در آن داشته باشند و نذر و وقف کتاب پا بگیرد.

 

ریشه بسیاری از معضلات فرهنگی در ساختارهای فرهنگی است

استاد حوزه علمیه، ریشه بسیاری از معضلات فرهنگی را در ساختارهای فرهنگی معرفی و تأکید کرد: مجلس باید در این زمینه ورود حکیمانه داشته و مجموعه ساختارهای سازمان های فرهنگی را متناسب با نیازها و مأموریت های جامعه سازماندهی کند./930/301/ب2

ارسال نظرات