۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۸
کد خبر: ۴۳۴۷۲۸

رشد بانکداری اسلامی در ترکیه

گزارش جدید موسسه S&P نشان می که بانکداری اسلامی در ترکیه رشد بسیاری داشته و سهم بانک های اسلامی از بازار بانکداری این کشور تا پایان سال 2025 میلادی به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.
بانکداری اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، موسسه S&P با انتشار گزارشی از رشد بانکداری اسلامی در ترکیه خبر داد و پیش بینی کرد که سهم بانک های اسلامی از بازار بانکداری این کشور تا پایان سال 2025 میلادی به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

 

موسسه S&P در گزارش خود معرفی بازیگران جدید در عرصه بانکداری اسلامی را از عوامل اصلی رشد این نوع از بانکداری در ترکیه عنوان کرده و سوددهی پایین را از خطراتی دانسته که این نوع بانکداری را تهدید می کند.

 

در این گزارش آمده است که تزریق سرمایه به صنعت بانکداری اسلامی از سوی وام دهندگان و ابتکارات جدید دولت ترکیه برای عضویت بانک های دولتی در سیستم قرض دهی بدون بهره نقش کلیدی در توسعه بانکداری اسلامی در ترکیه ایفا می کنند.  

 

موسسه S&P در گزارش خود تاکید کرد: اگر چه ساختار کلی اقتصاد ترکیه تفاوت های اساسی با ساختار اقتصاد کشورهای حوزه خلیج فارس دارد اما ما انتظار داریم که سهم صنعت بانکداری اسلامی در ترکیه تا پایان سال 2025 میلادی به دو برابر افزایش یافته و 10 درصد از سهم بازار بانکداری این کشور را شامل شود.

 

دولت ترکیه در ماه می سال میلادی گذشته نخستین موسسه اسلامی وام دهی را تاسیس کرد. در ماه فوریه سال میلادی جاری نیز دولت ترکیه یک موسسه وام دهی اسلامی دیگر را تاسیس کرده و سومین موسسه نیز قرار است که به زودی افتتاح شود.

 

گفتنی است، دولت ترکیه از اواخر دهه 1980 میلادی با بانکداری اسلامی آشنا شده و این صنعت از سال 2000 میلادی رشد چشمگیری در ترکیه داشته است.

 

سال 2005 میلادی سالی مهم برای بانکداری اسلامی در ترکیه محسوب می شود، دولت ترکیه در این سال بانک های اسلامی را به رسمیت شناخته و اعلام کرد که سرمایه هایی که در این بانک ها قرار داده می شوند را تضمین می کند./990/ب903/د

ارسال نظرات