۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۱
کد خبر: ۴۳۵۳۷۶
آیت الله مکارم شیرازی:

جز با وحدت و اتحاد نمی توان امنیت و آبروی کشور را حفظ کرد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که برای امنیت و آبروی کشور راهی جز اتحاد وجود ندارد، گفت: قرآن می فرماید کسانی که با یکدیگر اختلاف پیدا می کنند عقل ندارند و این کار نشانگر بی عقلی آنان است.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در برنامه سخنرانی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به شاخه های اخلاق گفت: قبلا بیان شد که اخلاق از چهار شاخه یعنی اخلاق در برابر خدا، اخلاق در برابر خلق خدا، اخلاق در برابر خویشتن و اخلاق در برابر جهان آفرینش و محیط زیست تشکیل می شود.

 

وی افزود: یکی از شاخه های اخلاق در برابر خلق خدا است، از نظر اسلام همه مسلمانان برادر و خواهر یکدیگر هستند یعنی نزدیک ترین رابط بین دو انسان اخوت و براداری است که قرآن کریم این رابطه را بین همه مسلمین برقرار کرده و به هیچ وجه اجازه نمی دهد که این رابطه متزلزل شود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن کریم جلوی آسیب های برادری مسلمین را گرفته است، اظهار داشت: از جمله آن ها سه آسیب است که در محیط ما نیز فعال هستند، آیه 12 سوره حجرات می فرماید ای کسانی ایمان آورده اید نسبت به یکدیگر گمان بد نبرید که گاهی گمان بد سر از گناه بیرون می آورد.

 

وی یکی از عوامل تفرقه را سوء ظن و بدبینی دانست و ادامه داد: اسلام جلوی این مسأله را گرفته و می گوید اگر چیزی از برادر خود دید باید حمل به صحت کند به عنوان مثال اگر کسی دید که برادر خود در مجلس حتی مشکل داری شرکت کرده باید گفت برای نهی از منکر در آنجا شرکت کرده است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که انسان باید 72 محمل برای کار یا سخن برادر خود در نظر بگیرد تا آن را حمل بر فساد نکند، ابراز داشت: سوء ظن یکی از گناهان است که سبب تفرقه شده و جلوی آن باید گرفته شود.

 

وی عنوان کرد: انسان ها درباره زندگی یکدیگر نباید تجسس کنند، این کار سبب می شود که انسان سوء ظن پیدا کند چه بسا که عیوب پنهانی وجود داشته باشد چرا انسان باید عیب پنهان را آشکار کند، تجسس سبب تفرقه در صفوف مسلمین می شود.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر اشخاصی برای حفظ نظام و حکومت اسلامی و کشور ناچار هستند درباره برخی افراد جست وجو کنند تا مبادا افراد فاسد و جاسوسی باشند یک استثنا به شمار می رود و حکم عمومی عدم تجسس درباره زندگی دیگران است.

 

وی اضافه کرد: مسأله سوم این است که انسان ها نباید غیبت یکدیگر را بکنند، حقیقت غیبت این است که کسی کار خلافی در پنهان انجام داده اما انسان در جمع آن را بازگو کرده، آبرویش را بریزد و مایه اختلاف در میان مسلمانان شود؛ برخی می گویند غیبت نیست صفت فلانی را می گویم؛ باید گفت اگر صفت شخص نباشد تهمت بوده و خیلی بالاتر از آن است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که گفتن و شنیدن غیبت حرام است، گفت: این کار ایجاد بدبینی می کند، اگر کسی عیب پنهانی دارد چرا باید فاش شود و رابطه اعتماد از بین برود، مسأله اتحاد از نظر اسلام فوق العاده مهم است.

 

وی افزود: در شرایطی که کشور ما زندگی می کند و دشمنان چنگال خود را نشان داده اند و ممکن است در داخل عواملی داشته باشند جز با اتحاد و وحدت نمی توانیم مملکت و نظام را نجات دهیم، حال اگر کسی علاقه مند به نظام نیست به کشور خود که علاقه دارد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که برای امنیت و آبروی کشور راهی جز اتحاد وجود ندارد، اظهار داشت: قرآن می فرماید کسانی که با یکدیگر اختلاف پیدا می کنند عقل ندارند و این کار نشانگر بی عقلی آنان است، عقل می گوید که مسلمانان به ویژه در برابر دشمن باید متحد باشند.

 

وی ادامه داد: قرآن در آیه 32 سوره روم می گوید اختلاف شبیه شرک و بت پرستی است، واقعا این موضوع شبیه بت پرستی است چون هرکس منافع جناح خود را پرستش می کند و سبب اختلاف می شود، پیامبر به کلی از اختلاف افکنان بیگانه است؛ حال کسانی که در سوریه، عراق و یمن در حال کشتار هستند کاملا با اسلام و پیامبر اسلام بیگانه هستند./1323/پ202/ج

ارسال نظرات