۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۴۳۵۳۸۱
تولیت آستان قدس رضوی:

نتیجه کفران نعمت، گرفتار شدن در عذاب آخرت است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه نتیجه کفران نعمت، گرفتار شدن در عذاب آخرت است، گفت: آنچه خداوند از نعمت های دنیایی در خدمت کافران گذاشته است نسبت به آنچه در آخرت می خواهد در اختیارشان قرار بگیرد قابل مقایسه نیست.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در برنامه تفسیر سوره لقمان در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی با اشاره به آیهذ« وَمَنْ کَفَرَ فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنَا مَرْجِعُهُمْ فَنُنَبِّئُهُمْ بِمَا عَمِلُوا إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ»گفت: خداوند متعال در این ایه قران کریم به پیامبر گرامی اسلام می فرماید: پیامبر اگر عده ای کفران به نعمت های خداوند ورزیدند کفران آنها تو را محزون و مضطرب نکند و بدان که بازگشت همه به سوی ماست و ما نسبت به انچه که عمل و مرتکب شدند تو را با خبر خواهیم کرد.


وی با بیان اینکه خداوند عالم نسبت به ما فی الصدور و به انچه در ظاهر و باطن انسان می گذرد اگاه است، خاطر نشان کرد: آنچه در سریره و باطن  انسان می گذرد در محضر حضرت حق آشکار و ظاهر است.


تولیت استان قدس رضوی با اشاره به اینکه نکته مهمی که در این آیه قرآن کریم مهم است این است که چرا با آن همه کفری که کافران و مشرکین می ورزند، شکر خداوند را به جای نمی آورند، اظهار داشت: پاسخ این جواب در ادامه این ایه است که متاع و امکاناتی که در اختیارشان هست بسیار قلیل و کم هستند.


وی با بیان اینکه خداوند امکانات و نعماتی که در این عالم گذاشته است که همگان از آن استفاده می کنند، خاطر نشان کرد: آنچه خداوند از نعمت های دنیایی در خدمت کافران گذاشته است نسبت به آنچه در آخرت می خواهد در اختیارشان قرار بگیرد قابل مقایسه نیست.


عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه آنچه امروزه در اختیار کسانی که کفران نعمت می ورزند هست که در آن عالم اختیاری ندارند، اظهار داشت: در عالم آخرت اختیار دست خود کافران نعمت نیست بلکه انها را مجبور به عذاب اخروی خواهیم کرد که نتیجه کفران نعمت گرفتار شدن در عذاب آخرت است.


وی در ادامه با طرح این سؤال که چرا افرادی که کفران نعمت می کنند از نعمت برخوردارند، افزود: قرآن کریم در پاسخ به این افراد می گوید: ما می خواهیم به آنها مهلت بدهیم و ببینیم آنچه نعمت که در این دنیا در خدمت آنهاست چگونه با آن رفتار می کنند.


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه تعبیر مهلت دادن برای مومنان چون شاکر نعمات الهی هستند نیست، خاطرنشان کرد: افرادی که در این عالم گرفتاری پیدا نمی کنند این دارای یک حد فاصل قرآنی است


هر کس که دارای پست و مقام در این دنیاست نشان بندگی و سعادت در آن عالم دنیا نیست

وی تصریح کرد: انسان های برخوردار نعمات وغیر مشکل دار با کسانی که مشکل دار و برخوردار از نعمات هستند فرق دارند وآن این است که انسان های برخوردار و غیر مشکل دار شکر گزار خداوند هستند ولی انسان های مشکل دار، نعمات الهی را  هنر خود می دانند و نگاهشان نگاه قارونی است که قارون همه چیز را هنر خودش می دانست.

 

وی با اظهار به اینکه هر کس که دارای پست و مقام در این دنیاست نشان بندگی و سعادت در آن عالم دنیا نیست، به بیان امام سجاد (ع) نسبت به حمد و شکر اشاره کرد و افزود: کسی که حمد و شکر خدا رونکند مصداقش از انسانیت بیرون است.


تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در بیان امام سجاد (ع) شاخص انسان حمد و شکر خداوند است به ایه «وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ» اشاره کرد و افزود: شبیه این تعبیر، در موارد دیگر قرآن نیز از جمله آیات61 و 63  سوره عنکبوت، 38 زمر و 9 زخرف آمده است که نشان می دهد مشرکان، منکر خالقیّت خدا نبودند و انحرافشان در شریک قراردادن بت ها به هنگام عبادت بوده است.


وی با بیان اینکه توحید در خالقیت به این معناست که فقط خداوند کریم خالق است و افریدگار فقط ذات حق تعالی است اظهار داشت: قرآن کریم می گوید خداوند خالق است و مقام رب پرورش دهنده است و کسی که رب است خالق انسانها هم هست.


فطرت انسان ها و وجودشان خداخواه است
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به حدیثی از امام محمد باقر اشاره کرد که می فرمایند: این آیه شریفه که بیان می کند «وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ» این دلالت بر اینکه انسان ها همه فطرت خدایی دارند می کند و اینکه قرآن می فرماید اگر از مشرکین هم سوال کنی که خالق اسمان و زمین کیست؟ فورا می گویند خداوند و این بیانگر این است که فطرت انسان ها و وجودشان خداخواه است


وی با اشاره به اینکه دلیل اینکه این فطرت، فطرت خدایی است ذکر لا اله الا الله است یعنی الهی نیست مگر اللهی که دلپذیر و دل پسند است،  اظهار داشت: معنای این ذکر این است که ظرف وجود آدم خالی خلق نشده است واین دارای ظرفی به نام فطرت وجودی انسان است که در این ظرف مظروفی است که آن الله و خداوند متعال است که در وجود انسان قرار داده شده است.


حمد فقط مخصوص ذات پروردگار متعال است
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به تفسیر آیه لَیَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ که مشرکین می گویند خالق زمین و اسمان الله است، خاطر نشان کرد: قرآن کریم در این ایه به پیامبر امر می کند که به مشرکین بگو شما که خالق این آسمان و زمین را خداوند می دانید باید درس سپاسگذاری و حمد را یاد بگیرید.


وی در ادامه به فرق بین مدح و حمد پرداخت و تبیین کرد :در مدح، امری اختیاری نخوابیده است ولی در حمد امر توام با اختیار است و خداوند باید نسبت به این همه نعمت هایی که به ما داده است مورد حمد قرار بگیرد.


تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه حوزه مدح می تواند امور اختیاری و امور غیر اختیاری باشد، افزود: حمد فقط مخصوص ذات پروردگار متعال در مقابل این همه نعمت هایی که به ما ارزانی فرموده است می باشد.


وی با اشاره به اینکه جمیع حمدها برای خداوند متعال است و برای غیر خداوند حمد نداریم، خاطر نشان کرد: این حمد دارای دو جهت اسماء و افعال است.


عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه خلاصه اسماء الهی در دعای جوشن کبیر ذکر شده است به ایه  اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْني اشاره کرد و افزود: حمد فقط مخصوص خداوند است چون اسماء حسنی فقط مال اوست و جز او در این اسماء حسنی هیچ کسی شریک نیست و لذا در این حمد هم کسی شریک نیست و این جایگاه و مقام فقط مخصوص ذات حق تعالی است.‏


وی  در پایان با اشاره آیه« ذلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ خالِقُ کُلِّ شَيْ‏ءٍ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَأَنَّي تُؤْفَکُونَ» گفت: افعالی که ذات حق تعالی دارد فقط مال خود خداوند است و خداوند خالق همه اشیاء است./859/
201/ب2

ارسال نظرات