۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۴۳۵۹۳۵
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛

نقش زبان در سعادت و شقاوت انسان

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه لقمان حکیم در قرآن کریم خطاب به پسرش بیان می‌کند که زبان بهترین و بدترین عضو در بدن انسان است، به تبیین نقش این عضو در سعادت و شقاوت انسان پرداخت.
ترتیل خوانی نوجوانان حرم حضرت معصومه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد علی فاطمی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) ظهر امروز در مراسم ترتیل خوانی نوجوانان در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه لقمان حکیم یک انسان سیاه پوست بود که به خاطر سخنان حکمت آمیز و از روی تفکر خود به یکی از مؤمنان قرآنی تبدیل شد، گفت: این موضوع اهمیت سخن و زبان را به خوبی برای ما آشکار می کند.

 

وی افزود: در قرآن کریم بیان شده که روزی لقمان از پسرش پرسید که «ای فرزندم می‌دانی بدترین و بهترین عضو در بدن تو چیست»که فرزندش در جواب چیزهای مختلفی را بیان کرد اما لقمان در جواب پسرش گفت که« بهترین و بدترین عضو بدن زبان است که اگر آن را به خوبی مورد استفاده قرار دهی موجب سعادت تو می‌شود در حالی که اگر آن را در مسیر شر و بدی استفاده کنی موجب شقاوت و سرافکندگی تو در پیشگاه خداوند می شود».

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: ائمه معصوم(ع) هم در روایت های فراوانی از ما خواسته اند که مراقب زبان خود باشیم و در راه نیکو از زبان خود استفاده کرده و با زبان خود به دیگران دشنام نداده، آن‌ها را مسخره نکرده و قلب کسی را با زبان خود رنجیده خاطر نکنیم.

 

حجت الاسلام فاطمی با تأکید بر اینکه بیشترین رنجی که انسان‌ها به دیگران می‌رساند به خاطر زبان است، ادامه داد: زخم زبان بدتر از زخم با شمشیر و اسلحه است زیرا فرد هیچ‌گاه زخم زبان و کنایه های دیگران را فراموش نمیکند.

 

وی با بیان اینکه ائمه(ع) می‌فرمایند که بیشترین گناه و حق الناس را در میان اعضا زبان مرتکب می شود، گفت: دروغگویی، تهمت زدن به دیگران ، غیبت، سخن چینی از جمله گناهانی است که زبان مرتکب شده و حق الناس است.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: حق الناس از گناهانی است که هرگز خداوند از آن نمی‌گذرد و انسان تا حق الناس را جبران نکند نمی‌تواند وارد بهشت شود و در قیامت بیشتر انسان‌ها به خاطر حق الناس وارد جهنم می شوند.

 

حجت الاسلام فاطمی با تأکید بر اینکه انسان با مراقبت از زبان خود می‌تواند مانند لقمان حکیم به درجات عالی انسانی و عرفانی برساند، یادآور شد: باید از همان دوران نوجوانی زبان خود را عادت دهیم تا همواره سخنان خوب بر زبان آورده و به‌موقع سخن بگوییم./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات