۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۴۳۸۰۰۸
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

حیا برجسته‌ترین شاخصه زن در سیمای قرآن

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در آیات قرآن کریم و در ماجرای دختران حضرت شعیب(ع) و حضرت موسی(ع) خداوند حیا را مهم‌ترین شاخصه زن عنوان می کند، گفت: حیا موجب پیشرفت و سلامت یک امت می شود.
پوستر حیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم فرخی، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در نشست تخصصی«اخلاق در قرآن کریم» در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه حیا یک شاخصه قرآنی است که انسان چه زن و چه مرد را از خودنمایی و برهنه شدن در مقابل دیگران بر حذر می دارد، گفت: انسان با حیا به علت جایگاهی که برای خداوند قائل است هرگز حاضر نمی‌شود ارزش‌های وجودی خود را در مقابل دیگران عرضه کرده و با این کار توجه دیگران را به خود جلب کند.

 

وی با تأکید بر اینکه حیا ارزشمندترین گوهر برای بانوان است، افزود: زنی و دختری که حیا نداشته باشد از سرمایه های همسر خود مراقبت نکرده و به خانواده و همسر پایبند نیست و اجازه می‌دهد که همگان از گوهرهای وجودی که جز در مقابل شوهر نباید آشکار شود استفاده کنند و زنی و مردی که حیا نداشته باشد قابل اعتماد نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه قرآن کریم حیای در مقابل نامحرم را به این شکل ترسیم کرده و بیان می‌کند که دختران شعیب(ع) چون با حیا بودند در مقابل مردان نامحرم کنار ایستاده و حاضر نشدند به خاطر اینکه گوسفندان خود را آب بدهند با مردان نامحرم اختلاط پیدا کنند، گفت: همچنین قرآن می‌فرماید که این دو بانوی آسمانی تمامی بدن و اندام خود را از نامحرم پوشانده و با حجاب کامل در کنار چشمه حضور داشتند.

 

خانم فرخی تصریح کرد: این بانوان آسمانی هنگام حرف زدن با حضرت موسی به عنوان یک نامحرم به چهره او نگاه نکرده و سر خود را به زیر انداخته بودند و اضافه بر این هنگام سخن گفتن با نامحرم هیچ ناز و کرشمه ای در سخنان آن‌ها وجود نداشت و صدای خود را در مقابل نامحرم نازک نکردند.

 

وی افزود: این دو دختر با حیا و عفیف هنگامی که می‌خواستند به همراه حضرت موسی(ع) نزد پدرشان بروند، پشت سر حضرت موسی(ع) حرکت کرده و از ترس اینکه مبادا راه رفتن و گام برداشتنشان موجب تحریک نامحرم شود، پشت سر حضرت موسی(ع) با قدم‌های آهسته حرکت کرده و مراقب بودند که مرد نامحرمی صدای پای آن‌ها را نشنود.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: زن عفیف و با حیا زنی است که با مردان نامحرم اختلاط نداشته و به جز در هنگام ضرورت با نامحرم سخن نگفته و در هنگام ضرورت اگر می‌خواهد با نامحرم سخن بگوید با حجاب کامل در مقابلش حاضر شده و با ناز و کرشمه با نامحرم سخن نگفته و صدای خود را در مقابل نامحرم نازک نمی‌کند و در هنگام راه رفتن پشت سر مردان نامحرم حرکت کرده نه جلوی آن‌ها و سعی می‌کند به گونه‌ای راه برود که جلب توجه نکند بنابراین اگر زنی در رفتار و حرکات خود این ویژگی‌ها را نداشته باشد و به راحتی با مردان نامحرم سخن بگوید و حرف بزند نمی‌توان او را زنی با حیا دانست.

 

خانم فرخی با تأکید بر اینکه در نبود حیا، وفاداری به همسر و خانواده چیزی بی معناست و آنچه حیا را در یک زن تقویت می‌کند ایمان است، افزود: توجه به این نکته ضروری است که با تولد فرزند حیای زن کم می‌شود و اگر زن ایمان نداشته باشد به مرور عنصر حیا در او از بین می‌رود بنابراین زنان در جامعه اسلامی با ایمان باید سعی کنند که همواره عنصر حیا را در وجود خود تقویت کنند.

 

وی یادآور شد: عنصر حیا به حدی در حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی زنان عالم برجسته بود که ایشان در مقابل نابینا چادر به سر کرده و بیان کردند که دوست ندارند حتی نامحرم بوی ایشان را بشنود و همچنین در تمام طول عمر با برکت کسی حتی یک نامحرم سایه این بانوی آسمانی را ندید و این بانو همواره از اختلاط با مردان نامحرم و بیرون رفتن به غیر از ضرورت از منزل خود پرهیز می‌کردند.

 

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: بهتر است که دختران و بانوان ما به تبعیت از این بانوی دو عالم، رفتاری به این شکل داشته باشند تا زمینه موفقیت خود، خانواده و در یک کلام جامعه را فراهم کنند چون با حیا امکان پیشرفت جامعه فراهم شده و قلب و فکر مردان به‌ ویژه پسران جوان و مجرد آرام و قرار می گیرد./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات