۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۴۴۱۳۰۵
در نشست تخصصی نقش روابط عمومی و رسانه مطرح شد؛

رسانه رکن رکین اجرای اقتصاد مقاومتی/ تحقق اقتصاد مقاومتی در شعار یا عمل

نشست تخصصی نقش روابط عمومی و رسانه ها در تحقق اقتصاد مقاومتی ظهر امروز به میزبانی استانداری آذربایجان غربی در حالی برگزار شد که نقش رسانه ها تنها انتشار شعارهایی است که در این عرصه از مسؤولان مربوطه شنیده می شود.
اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، اینکه همایش ها، جشنواره ها و نشست های مختلف حول محور اقتصاد مقاومتی به طور مرتب و مداوم برگزار شود، بی آنکه گزارش عملکردی در این زمینه از سوی مسؤولان مربوط به عرصه اقتصاد مقاومتی که با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در این زمینه و نام گذاری سال 1395 به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» انتظار می رود شاهد آن باشیم، داده شود، تنها سرگرم کردن خود به هیچ و تکرار حرف هایی است که در قالب عمل ارائه نمی شوند.

 

نشست تخصصی نقش روابط عمومی و رسانه ها در تحقق اقتصاد مقاومتی ظهر امروز به میزبانی استانداری آذربایجان غربی در حالی برگزار شد که نقش رسانه ها تنها انتشار شعارهایی است که در این عرصه از مسؤولان مربوطه شنیده می شود و از ارائه گزارش کار و اقداماتی که در راستای مقاوم سازی اقتصاد داخلی و عملیاتی کردن برنامه چشم انداز بیست ساله توسعه ملی که مقاومتی کردن اقتصاد اصلی ترین بند و محور آن است، خبری قابل ارائه و برجسته سازی نیست.

 

هر چند که رسانه ها در دنیای امروز نقش بسزایی را بازی کرده و آگاه سازی مردم از مسائل مختلف نقش و وظیفه آن ها است، اما اصحاب رسانه وظیفه دارد که براساس اخلاق رسانه ای عمل کرده و آنچه را که در راستای پیشرفت جامعه و بهبود وضعیت زندگی عموم مردم جامعه مؤثر است، انتشار دهد.

 

در زمینه اقتصاد مقاومتی امروز نقش رسانه نه انتشار نشست ها و همایش ها بلکه انتشار عملکرد مردم و مسؤولان در این رابطه با توجه به شعار سال و تأکید مقام معظم رهبری در مورد مقاومتی کردن اقتصاد داخلی است، اما با وجود فقدان عملکرد قابل ارائه در این عرصه، چگونه می توان از رسانه ها انتظار انتشار آن را داشت؟

 

در نشست تخصصی نقش روابط عمومی و رسانه ها در تحقق اقتصاد مقاومتی هر چند که چرایی، چه چیزی و وظیفه روابط عمومی ها و رسانه ها در مورد اقتصاد مقاومتی بررسی شده و به تفکیک در مورد بند بند آن سخن رفت، اما سؤال اینجا است که ما حصل این نشست چه خواهد شد؟ آیا پس از بررسی چیستی اقتصاد مقاومتی و نیاز قطعی کشور به زعم کارشناسان اقتصادی به اجرای چنین طرح و برنامه ای، اقدامی از سوی مسؤولان بلندپایه و سیاست گزاران کلان اقتصادی صورت خواهد گرفت؟ آیا مجلس قوانین و الزامات لازم در این باره را تصویب کرده و قوه قضائیه مسؤولان مربوطه را مورد بازخواست در زمینه اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی قرار خواهد داد؟

 

ناصر حضرتی پر، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی ظهر امروز در این نشست به بررسی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است پرداخت و اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی با رویکردهایی نظیر؛ عدالت بنیانی، مردمی بودن، دانش بنیانی، درونزائی و برونگرائی شکل گرفته و سیاست کلی آن سیاست هایی است که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده و حاکم بر تمام طرح ها، پروژه ها و اهداف دستگاه های اجرایی کشور است.

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی اجرای اقتصاد مقاومتی را مقاوم سازی اقتصاد در برابر تهدیدات، مخاطرات و تحریم ها دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی عامل توانمندسازی کشور در استفاده از تحولات فناورانه اقتصاد دنیا در جهت رشد اقتصادی کشور بوده و اقتصاد داخلی را از قدرت برگشت پذیری بالایی به حالت تعادل جدید برخوردار می کند.

 

وی اقتصاد مقاومتی را مغایر با اقتصاد بسته و ریاضتی خواند و افزود: تأمین رشد پویا، بهبود شاخص های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله توسعه که از تأکیدات مقام معظم رهبری و یک برنامه هوشمندانه ای است که به لحاظ درک موقعیت اقتصادی کشور ندوین شده، از اهداف اجرای اقتصاد مقاومتی است.

 

لزوم نقد شکاف درآمدی بین تهران و سایر استان ها

حضرتی پر با اشاره به لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی، ادامه داد: سالیانه 6 میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی برداشت می شود که تنها از طریق اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی می توان از این محصولات تولیدی در عرصه رشد و پیشرفت استان استفاده کرد.

 

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی به دلیل همسایگی با سه کشور عراق، ترکیه و آذربایجان از اول انقلاب درگیر با مسائلی از جمله جنگ هشت ساله دوران دفاع مقدس و مبارزه با گروهک های تروریستی بود، خاطرنشان کرد: با توجه به ویژگی های منحصر به فرد جغرافیایی و فرهنگی، این استان با وجود همه کاستی ها و عقب افتادگی ها توان ایفای نقش در بعد ملی را به شرط نگاه تبعیض آلود مثبت سران حکومت و معطوف کردن توجه بیشتر به آذربایجان غربی دارد و می تواند شکاف ایجاد شده فعلی را پر کند.

 

وی در ادامه به نقش برجسته رسانه ها در ایجاد دموکراسی و تحقق خواست مردم از حکومت ها اشاره و اضافه کرد: رسانه ها باید نوع نگاه حاکمیت به دیگر استان ها و تمرکز بودجه در پایتخت را تغییر داده و شکاف درآمدی بین دیگر استان ها با تهران را مورد نقد قرار دهند، چرا که چنین وضعی مطلوب کشور ما نیست.

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با تأکید بر ریاضتی نبودن اقتصاد مقاومتی و مربوط بودن آن به تمام قوای داخلی، گفت: تمام قوای سه گانه، نیروی انتظامی، مردم و همه مسؤولان باید در امر اقتصاد مقاومتی دخیل بوده و شاخصه های انسانی و زیرساخت ها فراهم شود تا عموم جامعه از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار شده و از نظام طبقاتی فاصله بگیریم.

 

رسانه رکن رکین اجرای اقتصاد مقاومتی است

حسن فاخری، فعال رسانه ای در آذربایجان غربی در نشست فوق هدف از اجرای اقتصاد مقاومتی را مقابله با بحران و چالش اقتصادی عنوان و ابراز کرد: استفاده از توان داخلی، اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهره وری صادرات از جمله راه های مقاوم سازی اقتصاد است.

 

وی به تبیین نقش رسانه ها در عرصه اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: سه رکن اساسی و مؤثر در عرصه اقتصاد مقاومتی مردم، دولتمردان و سیاست گزاران و رسانه ها و روابط عمومی ها هستند و هر کدام از این سه رکن در انجام وظایف خود کوتاهی کنند امکان رسیدن به اهداف تعیین شده میسر نمی شود.

 

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان غربی وظیفه رسانه ها و روابط عمومی ها را زنده و پویا نگه داشتن موضوع اقتصاد مقاومتی و مطالبه گری از مسؤولان و مردم اعلام و اضافه کرد: در اصلاح الگوی مصرف، حمایت از تولید ملی و پیشبرد تمام برنامه های تعیین شده در طرح اقتصاد مقاومتی رسانه ها می تواند نقش کلیدی داشته و از به فراموشی سپرده شدن موضوع پیشگیری کند.

 

وی با اشاره به جایگاه رسانه ها در تنویر افکار عمومی نسبت به اقتصاد مقاومتی، افزود: رسانه ها به عنوان نقش مکمل در کنار روابط عمومی نهادهای مختلف می توانند اقدام به تبیین اهداف اقتصاد مقاومتی کرده و مردم را نسبت به چیستی و چرایی آن آگاه سازند که اقتصاد مقاومتی اقتصادی ریاضتی نبوده و در راستای حمایت از تولید ملی و مقاوم سازی اقتصاد داخلی تدوین شده است.

 

کلام آخر

خدایا چنان کن سرانجام برنامه چشم انداز بیست ساله توسعه و اقتصاد مقاومتی را که تو خشنود باشی و عموم مردم ایران در رفاه و آسایش؛ بی آنکه نظام طبقاتی و اشرافی گری عده معدودی دل این مردم را به درد آورده و آنان را نسبت به برخی از حکام نظام اسلامی بدبین سازد./936/504/ب2

ارسال نظرات