۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۴۴۳۳۲۱
امام جمعه ارومیه تشریح کرد؛

حدود الهی در برخورد با بی عفتی زنان

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به آیه 16 سوره نساء، حدود الهی در برخورد با بی عفتی زنان همسردار و مجرد را تشریح کرد.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم با اشاره به آیه 16 سوره نساء، اظهار داشت: در این آیه خدای متعال می فرماید: «و هر دو نفری از شما که آن عمل را بجا می آورند آنها را بیازارید، و اگر(قبل از ثبوت جرم نزد قاضی) توبه کردند و به اصلاح پرداختند از آنان صرف نظر کنید که همانا خداوند همواره توبه پذیر و مهربان است».
وی افزود: آیه قبل سوره نساء مربوط به زنای زنان همسردار بود و نظر مشهور آیه 16 این سوره را مربوط به زنای فرد مجرد می دانند که مجازات آن در سوره نور مشخص شده است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: نظر غیرمشهور در مورد آیه 16 سوره نساء لواط و همجنسبازی است که اگر از سر جهالت و ندانم کاری باشد و افراد پیش از رجوع به قاضی و دادگاه توبه کرده و در مسیر اصلاح گام بردارند مجازات آنان بخشیده می شود.
وی توبه پس از دستگیری و رجوع به دادگاه را غیر قابل قبول دانست و افزود: اما اگر خانم یا آقایی که مرتکب بی عفتی شده و حد بر آنان جاری شده است، اگر پس از اجرای حد توبه کرده و در مسیر اصلاح قدم گذارند جامعه حق ترد آنان ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی عفو گنهکاران را نشان از رأفت الهی نسبت به بندگان معصیت کار عنوان و اضافه کرد: خدای متعال توبه و بازگشت به سوی انسانهای نادم را بر خود واجب کرده است که از سر جهالت و نه عناد و ستیز به مخالفت با فرمان او اقدام کرده اند.
وی به تفسیر مختلف مفسران در مورد آیه 16 سوره نساء اشاره و ابراز کرد: علامه طباطبایی توبه را شامل همه افراد حتی فردی که دچار کفر و عناد شده است می داند، ولی دیگر مفسران معتقدند که توبه در این آیه شامل حال کسانی است که از سر جهل و ندانم کاری فریب هوای نفس خود را خورده و معصیت کرده اند نه کسانی که با خدای متعال عناد دارند.
امام جمعه ارومیه با اشاره به فرازی از صحیفه سجادیه، گفت: در این فراز امام سجاد(ع) با خدای متعال این چنین نجوا می فرماید که معصیت و گناهانم به خاطر چیره شدن هوای نفس و جهالت بر من است نه به خاطر انکار ربوبیت تو یا عدم توجه به فرمانت.
وی در پایان افزود: برخی از مفسران توبه در آیه 16 را بلافاصله پس از ارتکاب معصیت می دانند و برخی معتقدند تا پایان عمر و مشاهده علایم حتمی مرگ انسان برای توبه فرصت دارد، چرا که عمر بشر در این دنیا مدت زمان کوتاهی است و هر وقت که توبه کند همان زمان نزدیک است.
گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم شنبه تا چهارشنبه، هرشب با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در مسجد امام جعفر صادق(ع) ارومیه برگزار می شود./936
/202/ب2

ارسال نظرات